Seriöst, hur svårt ska det vara??

Makish

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2011
Hoj
Hojlös
Hej alla kära MC åkare!

Nu har jag äntligen hämtat min R1:a!
Anledningen till att jag skriver denna tråd är att jag är förbannad över att alla ÅF inte har små ynka billiga reservdelar hemma.

Vi tar det från början. Jag köpte en yamaha r1 -98 av en polare där han berättade att jag var tvungen att byta drivpaktet. Jag bor i Sthlm, tar tåget till Kristinehamn, blir hämtad av farsan samt brorsan, dom har fixat släp med mera. Vi åker iväg till Karlskoga där hojjen står, hämtar den utan problem. Anländer till Storfors där min far bor för att byta drivpaket som jag givetvis har med mig från Sthlm. När vi plockar isär hojjen upptäcker vi att ägaren innan polaren inte satt fast framdrevet med en bricka sam låsmutter som ska hålla i det hela?? WTF!! Livsfarligt!! Iaf, jag ringer runt till både yamaha center i värmland, lokala handlare, ringer till MC varuhuset i sthlm, ava mc med mera för att tjejen ska komma hit med sin hoj imorgon, tänkte att hon kunde ta med sig grejjerna då hon ändå hojjar hit. Men ta med fan, ingen har skiten hemma?? Hur är det möjligt?? en jäkla bricka och en mutter??? Är det en så hög kostnad att ha skiten hemma på lager??

Så just nu jagar jag delar hos olika MC skrot som finns i närheten, väntar svar imorgon från SAMS i Karlstad. Om jag inte får tag i det kan jag inte åka hem till Sthlm på söndag.

Klart man blir trött och grinig!!! :huvet

Mjo.. jag beställde 3 smågrejer från en svensk webshop.. sen läste jag att det tar 3-10 arbetsdagar innan dom en har fått in skiten och sen ska dom posta den.

Ingen vidare service inte ens ett försök till det "om det gått mer än 10 arbetsdagar utan att du hört något från oss så kontakta oss så kollar vi vad som dröjer"... jo tjena det känns som att det är mitt jobb att påminna er om att skicka grejerna jag betalat i förskott för.. vilka tomtar :D

Man får hålla sig till ebay, oftast får man grejerna på 2-3 arbetsdagar och till halva priset eller billigare.

En kompis som flyttat hit från Tyskland har visat hur det går till där. Snabbt och effektivt. Han beställer här från Sverige och 2 dar senare ligger paketet på posten, frakten brukar ligga på 90 kr. Priset ungefär 20 -30 % billigare än här hemma.. Samtidigt vill man på nåt sätt stötta de lokala handlarna, men det är svårt..

Det är ju skit bra givetvis, lite jobbigt när man planerat att hämta upp hojjen på fredagen, byta drivpaket samma dag föra att åka hem på söndagen. Men så upptäcker man att det fattas grejjer och att det är helg. Borde egentligen inte vara några problem om ÅF hade EN jäkla bricka samt EN jäkla mutter hemma. Men ICKE!

Klart man kan beställa men då får jag stanna ett par dagar extra.
Dessutom jobbar tjejen på måndag, vi skulle samåka hem...

faaaan! man blir som sagt lite trött...

En kompis som flyttat hit från Tyskland har visat hur det går till där. Snabbt och effektivt. Han beställer här från Sverige och 2 dar senare ligger paketet på posten, frakten brukar ligga på 90 kr. Priset ungefär 20 -30 % billigare än här hemma.. Samtidigt vill man på nåt sätt stötta de lokala handlarna, men det är svårt..

Det är ju skit bra givetvis, lite jobbigt när man planerat att hämta upp hojjen på fredagen, byta drivpaket samma dag föra att åka hem på söndagen. Men så upptäcker man att det fattas grejjer och att det är helg. Borde egentligen inte vara några problem om ÅF hade EN jäkla bricka samt EN jäkla mutter hemma. Men ICKE!

Klart man kan beställa men då får jag stanna ett par dagar extra.
Dessutom jobbar tjejen på måndag, vi skulle samåka hem...

faaaan! man blir som sagt lite trött...

Självklart inge kostsamt att ha just DEN muttern hemma men varför? Lossnar sällan eller aldrig samt att man ska var rätt kass om man lyckas ha sönder den. Alltså, varför ha den hemma? Många små saker blir mkt pengar.

Jag håller med på den fronten givetvis, men 5/5 återförsäljare??
Tydligen så går det åt på nåt konstigt sätt??

Jag hoppas på lyckan på skroten....

Självklart inge kostsamt att ha just DEN muttern hemma men varför? Lossnar sällan eller aldrig samt att man ska var rätt kass om man lyckas ha sönder den. Alltså, varför ha den hemma? Många små saker blir mkt pengar.

En R1 -98 och återförsäljare som handhar en hel drös hoj-märken och modeller ska ha just de där prylarna hemma?
Nja, håller med föregående inlägg att sånt kostar mer än det smakar. Möjligtvis att Yamaha C i Haninge kunde ha det hemma, men med de andra är det fullt förståeligt.

Dessutom, hur farligt verkar det när både förra ägaren och din polare kört x antal mil med främre drevet fastsatt hur-det-nu-var (fattade inte riktigt av texten).

Menar inte att verka tjurig, bara tycker det hela inte verkar så hemskt.
Även om jag förstår att du är himla körkåt med nyinförskaffad hoj.:)

En R1 -98 och återförsäljare som handhar en hel drös hoj-märken och modeller ska ha just de där prylarna hemma?
Nja, håller med föregående inlägg att sånt kostar mer än det smakar. Möjligtvis att Yamaha C i Haninge kunde ha det hemma, men med de andra är det fullt förståeligt.

Skulle tro (vet ikke) att det är samma j-vla låsmutter på alla 98-11 r1or,
så visst kan det vara bra att ha det på hyllan iaf för tillfällen där just r1or servas, även en mekaniker kan göra gängpajj.

Har tröttnat på dåliga svenska webshoppar, handlar numera bara av CMSNL (HONDA, Kawa, Yama & Suzuki), ger mellar 1/5 och 1/3 av svenska priset, och får grejjerna FORT!

Hur jäkla ofta är det att handlaren säljer just dessa delar? Inte ofta.
Visst skulle man som ÅF kunna ha varenda skruv på hyllan men då blir kostnaden orimlig om man slå ut det på alla hyllvärmare.

Fast det spelar ju ingen roll vilken del det är, i stort sett INGEN del finns ju på lager...

De svenska handlarna gräver ju sin egen grav..
Jag tror att väldigt många av oss gärna betalar lite mer om det finns hemma hos lokala handlarn på hyllan..

Fast det spelar ju ingen roll vilken del det är, i stort sett INGEN del finns ju på lager...

De svenska handlarna gräver ju sin egen grav..
Jag tror att väldigt många av oss gärna betalar lite mer om det finns hemma hos lokala handlarn på hyllan..

Har du kollat hur många delar det finns till din hoj? Har full förståelse att handlarna bara har dom vanligaste förbrukningsdelarna på hyllan.

När många handlar res delar idag över internet exempelvis via ebay. Detta leder till att försäljningen för de svenska lokala återförsäljarna minskar, det i sin tur leder till att priserna trissas upp för att kompensera för den tidigare förlusten samt att kostnaderna måste minska, och ett steg i den processen är just lagerhållningen av reserv delar!

Jag förstår ju givetvis att alla ÅF kanske inte har just dom delarna hemma. Men om man ringer 3 ÅF bådei värmland och 3 ÅF i Sthlm och ingen har dom börjar man ju undra?!

Som sagt, jag hoppas på att en skrot har delarna imorgon annars får jag vänta många dagar till... =( Och det handlar inte om att jag är körkåt vilket jag givetvis är utan det handlar om att jag vill få hem hojjen till Sthlm. Sen om ägaren innan har kört utan att framdrevet har suttit fast kan handla om tur. Har jag otur och skiten lossnar så kan kedjan gå av, kuggen kan lossna med mera och förstöra motorn. Skit i den iofs men jag kan ju åka omkull och skada mig!

När många handlar res delar idag över internet exempelvis via ebay. Detta leder till att försäljningen för de svenska lokala återförsäljarna minskar, det i sin tur leder till att priserna trissas upp för att kompensera för den tidigare förlusten samt att kostnaderna måste minska, och ett steg i den processen är just lagerhållningen av reserv delar!

Jag förstår ju givetvis att alla ÅF kanske inte har just dom delarna hemma. Men om man ringer 3 ÅF bådei värmland och 3 ÅF i Sthlm och ingen har dom börjar man ju undra?!

Som sagt, jag hoppas på att en skrot har delarna imorgon annars får jag vänta många dagar till... =( Och det handlar inte om att jag är körkåt vilket jag givetvis är utan det handlar om att jag vill få hem hojjen till Sthlm. Sen om ägaren innan har kört utan att framdrevet har suttit fast kan handla om tur. Har jag otur och skiten lossnar så kan kedjan gå av, kuggen kan lossna med mera och förstöra motorn. Skit i den iofs men jag kan ju åka omkull och skada mig!

Jag beskrev det bara utifrån ett företags perspektiv, och att vi alla gemensamt har ställt till med detta!

Självklart så ska du ju inte göra med grejer som inte är som det ska, helt sjukt att någon struntat/glömt att göra det riktigt. du får helt enkelt ta det lite kallt med att ta hem hojen om du inte hinner få tag i allt som behövs, låt den stå hos farsan vettja. om det krisar så kan du ju alltid ta den på släp hem.

Helt seriöst, hade du förväntat dig att en ÅF skulle ha dessa delar till en 13år gammal hoj liggande på lager? :va

Liknelse:
Om du går till en dataaffär, tror du att denna affär har delar till en Commodore 64 hemma på lager?

Loctite och sedan köra lugnt med öppen drevkåpa så du kan hålla koll på skiten?

Seriöst tillbaka. Då hojar och bilar håller en längre tid än vad dom gjorde förr i tiden borde det finnas någonstans. Jag nämner det igen. Om man ringer till 2 ÅF på en och samma ort eller län till och med kan jag förstå att det kanske inte finns men 6 stycken på 2 olika orter och ingen har??

Klart inte många kör en gammal Volvo 144 i dagens tider? Men det finns gott om volvo 850, och dom har funnits i ett par år....nog finns det reservdelar??!!

Men skitsamma, vill inte att tråden spårar ur, blev bara väldigt fundersam då jag fått svar från 6 olika ÅF i 2 län om att delen inte finns. Jag får helt enkelt vänta eller hoppas på att delarna finns på skroten. =)

Jag kan väl ändå inte vara ensam om att åka på en Yamaha R1 98-01 som har likadana delar??

Helt seriöst, hade du förväntat dig att en ÅF skulle ha dessa delar till en 13år gammal hoj liggande på lager? :va

Liknelse:
Om du går till en dataaffär, tror du att denna affär har delar till en Commodore 64 hemma på lager?

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti