Seriös kopplingsfråga!!

JaDeM

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2004
Hoj
Gixxer Fighter 96:a
Jag behöver hjälp,motorcyklen är en FZR1000-89.
Min koppling började lite smått o slira så jag bestämde mig för att dela på den o kolla.
Mycket riktigt så hittade jag felet,dom 2 innersta lamellerna hade gått i sönder och låg nu i typ 30-tal bitar,så nya grejer är beställda,men när jag plockade ut lamellerna o stålskivorna så upptäckte jag att lamell nr.5 av 9,alltså den som e exact i mitten inte ser likadan ut som dom andra,på bilden som jag ritat lite på visar upp 2 st lameller till vänster e den lamell som jag undrar över,den är inte lika hög som anda lameller(den e 9mm hög) andra e 11mm.
i den lamell som e 9mm hög ligger en stålring.vad gör den för skillnad,hur ska den se ut,ska den vara helt rak eller som min är idag,,lite vågig.för er som vet om denna koppling och hur den ser ut.snälla svara hoppas ni förstår min förklaring.

Bifogat

• Lameller,.JPG
    Lameller,.JPG
    29.1 KB · Visningar: 91
snälla nån!

Snart dax att återmontera,håller tummarna att nån kan svaret, :tummenupp
finns det någon guru därute som vet? :Bugar :Bugar

Stålringen ska vara vågig och ligga "i" den lamell som inte är lika bred som dom andra.
Vidare så är det lite skillnad på tjockleken på ngn av lamellerna vill jag minnas.
Men tyvärr så har jag inte tillgång till boken och mitt minne sviker mig nu :(
Men om ingen annan svarat innan kvällen så släng iväg ett PM och påminn mig så kollar jag boken :tummenupp
//Tobbe

JaDeM skrev:
Snart dax att återmontera,håller tummarna att nån kan svaret, :tummenupp
finns det någon guru därute som vet? :Bugar :Bugar

Den fetaste lamellen skall ligga längst in i korgen, och på vissa satser så är den yttersta lamellen märkt med ett litet jack, som skall ligga i linje med en märkningen på korgen.

Lycka till :tummenupp

Kolla så att inte stålskivorna har blivit blanka av slirandet.. då finns det risk att det fortsätter trots nya delar..

BiB skrev:
Den fetaste lamellen skall ligga längst in i korgen, och på vissa satser så är den yttersta lamellen märkt med ett litet jack, som skall ligga i linje med en märkningen på korgen.

Lycka till :tummenupp
Det där behöve jag inte ens kolla i boken för att bekräfta.

Men som ngn innan sa, du har väl kollat upp stålskivorna så att dom inte är blånerade eller krokiga?
Innan monteringen såp tycker jag att du ska rugga av dom med lite 800 eller finare våtpapper.
//Tobbe

Nyheter
Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...