Ser ut som ett maktskifte!

Valen skrev:
2469413 Man är inte direkt förvånad. Med tanke på hur vänsteranhängarna i den här tråden beter sig så förstår man vem som är deras ideal.

Jag gillar inte Ohly, men med tanke på påhoppet han fick utstå så får dumt påstående dumt svar.

Valen skrev:
2469881 Ok, jag försöker igen; jag tror du är indoktrenerad i en snevriden politik som idiotförklarar alla som inte följer dina åskiter. Förstod du nu eller ska jag ta det långsammare?

Haha du är inte sann. Vad har du för problem?

Last edited:
MagnusK skrev:
2469867 Jag röstade blått men det är pinsamt att säga när man ser vilket sällskap man hamnar i, det finns dock lysande undantag.

Jag röstade blankt, vill inte rösta på folk som 95% av gångerna ljuger och slingrar sig. Politik är ett rävspel där man röstar på de som ljuger bäst för stunden.

Markus skrev:
2469891 Varför inte, som (åtminstone f.d.) partipolitiskt engagerad borde du ju ha en uppfattning?

Tja, enligt mig har både systemen potential att bli lika bra/dåliga. Skillnaden är bara vem som betalar pengarna. Många här ser ju dessutom arbetsgivaravgiften som en skatt på inkomst och då är det ju i praktiken samma sak.

Chris Ash skrev:
2469951 Tja, enligt mig har både systemen potential att bli lika bra/dåliga.

Hur kan man utifrån den ståndpunkten sedan välja ett parti man vill engagera sig i? Gissar att man blir fett impopulär på grillfesterna i alla fall.

Strongliquid skrev:
2468023 När kommer vi få alla dessa "extrapengar" då?
Kommer dom på Oktoberlönen? :va

Årsskiftet skulle jag tippa på, sen vissa reformer kommer senare, som slopad fastighetskatt:) , även om det är rätt marginellt för min egen del, så är det en av de mest skadade skatter vi har, tror bara att gåvoskatten var värre, men den är ju borta nu som väl är.

Psychobiker skrev:
2470273 Årsskiftet skulle jag tippa på, sen vissa reformer kommer senare, som slopad fastighetskatt:) , även om det är rätt marginellt för min egen del, så är det en av de mest skadade skatter vi har, tror bara att gåvoskatten var värre, men den är ju borta nu som väl är.

Hur kommer fastighetsskatten att återbetalas? Eftersom du säger att det är rätt marginellt för din del så kanske du tycker att det är helt ok att stå för att de rika ska få det ännu rikare, Nån måste ju få betala för räkfrossan?
Dom kanske kan sälja av nåt mer statligt bolag :va

Blanco skrev:
2470312 Arvs-skatten va ju värst....men det va väl ett tag sen som den försvann?

Arvsskatt och gåvoskatt är väl rätt likvärdiga. Om jag ger dig 10.000:-, eller om jag dör och testamenterar dig 10.000:-, varför ska STATEN ha en del av detta? Jag gör väl vad fan jag vill med mina pengar.

GP beöver inte deppa i alla fall, enligt di.se

I runda slängar 12,5 miljoner kronor kan statsminister Göran Persson räkna med i avgångsvederlag och pension när han lämnar in sitt jobb som statsråd.

Mina tankar har rörts ihop till en gröt. Huwa, det blir deppiga tider med kristkapitalisterna de centerliberala i maktposition. Saker tycks ske snabbt nu. Hörde på ekot att det troligen blir nej till trängselavgifter trots att stockholmarna (som måste stå ut med hälsovådligt dålig luftkvalitet) röstat ja. Några sekunder senare nämndes att moderaterna vill göra det lättare för hundägare att skjuta av vargar... Irriterar mig verkligen på att kostnaderna för mitt medlemskap i fack/a-kassa kommer att höjas. Har inte utnyttjat a-kassan en enda dag i mitt liv, men skulle det behövas någon gång inom de närmsta åren kommer jag visst bara få ut 65% av en redan usel lön. Att riskerna ökar för nedskärning inom t.ex. miljöforskning och miljöövervakning (mina karriärsmöjligheter) gör inte mina tankar muntrare. Nedskärningar var det förresten inte mycket tal om i valdebatten. Vilka hål ska alla pengar tas ifrån för att få till stånd kommande skattereduceringar? Irriterar mig också på att just moderaterna fick en så stor del av alliansens samlade röster. Undrar för den delen över hur moderaterna och knähundar kommer att komma överens framöver. Det är ju t.ex. ganska stora skillnader mellan det mer liberala folkpartiet och kristdemokraternas värdekonservatism. Huwa var ordet.

Last edited:
Chris Ash skrev:
2469888 Jag gillar inte Ohly, men med tanke på påhoppet han fick utstå så får dumt påstående dumt svar.

Nädu Chris, det finns inget som rättfärdigar ett finger i det inslaget ur ett normalförnuftigt perspektiv. Hon har ju tom en poäng. De vet väl även du att de flesta förnyarna inom vänstern (de som inte gillade kommunistidealen) har lämnat vänstern eller numera håller käft. Det är åtminstone den bild som levererats av en samlad kör av politiska expertkommentatorer men också bekräftats av de som själva lämnat vänsterpartiet, Karin Svensson Smith mfl.

Ohlys finger visar bara hur falskt och påklistrat hans leende verkligen är. Inga argument finns kvar, bara bitterhet över ett totalt misslyckande, som han givetvis inte törs erkänna. De få röster som vänstern fick utöver 4% var enligt min tro till majoriteten taktikröster från sossarna.

Nä, Ohly är verkligen ett misslyckande för vänstern men en fantastisk vänsterledare och tillgång för Sverige. Utan honom hade kanske tillräckligt många röstat på vänsterblocket för att det skulle behålla makten.

Jag ser väldigt gärna att Ohly får fortsätta förgylla min tillvaro dvs debattera med långfingret i TV-soffor.

Vilket skämt han är. :lol

/Olzki

mb skrev:
2471815 Mina tankar har rörts ihop till en gröt. Huwa, det blir deppiga tider med kristkapitalisterna de centerliberala i maktposition. Saker tycks ske snabbt nu. Hörde på ekot att det troligen blir nej till trängselavgifter trots att stockholmarna (som måste stå ut med hälsovådligt dålig luftkvalitet) röstat ja. Några sekunder senare nämndes att moderaterna vill göra det lättare för hundägare att skjuta av vargar... Irriterar mig verkligen på att kostnaderna för mitt medlemskap i fack/a-kassa kommer att höjas. Har inte utnyttjat a-kassan en enda dag i mitt liv, men skulle det behövas någon gång inom de närmsta åren kommer jag visst bara få ut 65% av en redan usel lön. Att riskerna ökar för nedskärning inom t.ex. miljöforskning och miljöövervakning (mina karriärsmöjligheter) gör inte mina tankar muntrare. Nedskärningar var det förresten inte mycket tal om i valdebatten. Vilka hål ska alla pengar tas ifrån för att få till stånd kommande skattereduceringar? Irriterar mig också på att just moderaterna fick en så stor del av alliansens samlade röster. Undrar för den delen över hur moderaterna och knähundar kommer att komma överens framöver. Det är ju t.ex. ganska stora skillnader mellan det mer liberala folkpartiet och kristdemokraternas värdekonservatism. Huwa var ordet.

Underbart ljuvligt är ordet. Äntligen! Det kommer finnas gott om jobb inom miljösektorn i framtiden. Det är en framtidsbransch jämfört med andra. Se till att bli bra på det du gör så ska du se att du får en trygghet i efterfrågan på dig och din kompetens istället. Det är en långt bättre trygghet än a-kassa någonsin kommer vara.

/Olzki - Ej med i a-kassan, vill alltid ha jobb.

Last edited:
Blip skrev:
2468180 Ja eller hur? Du har missat att pappersbruken håller på att fly landet för att energipriserna rusar i taket?

Rätta mig om jag är helt ute och åker

Men priserna har ju stigit stadigt sedan avregleringen el-marknaden. Avreglering är ju som bekant något som våra vänner till höger gillar. Så, om jag har förstått dig rätt, förespråkar du högerpolitik med att säga att avregleringen var en dålig sak?

mb skrev:
2471815 Hörde på ekot att det troligen blir nej till trängselavgifter trots att stockholmarna (som måste stå ut med hälsovådligt dålig luftkvalitet) röstat ja.

Fel, stockholms kommun har röstat JA, kranskommunerna som egentligen berörs mest har röstat NEJ (de som fick). Tycker dessutom att det är konstigt att vänstern plötsligt oroar sig för vår självbestämmanderätt, samtidigt som de fortfarande vill skicka våra pengar till tjottahejti, gäller inte självstyret mer än trängselavgifter?

mb skrev:
Irriterar mig verkligen på att kostnaderna för mitt medlemskap i fack/a-kassa kommer att höjas.

Förklara för mig är du snäll det solidariska med att en del får sin försäkringspremie avdragsgill medans andra inte, fortsätt med att redogör för varför moms på livsmedel är berättigat och samtidigt är fackavgift skattefri, det är ju helt sjukt egentligen.

Horribelt att en avgift till en kommunistisk förening (facket) är avdragsgill. Särskilt som denna avgift går rakt in i Partiets kassakista. Bort med skiten, NU. Det ska bli så jävla underbart att se bidrags- och förmyndarpolitiken smulas sönder och samman.

Hörde någon mer än jag när någon i Skellefteå AIK:s ledning förklarade varför så få betalat in sig på elitseriepremiären? Jo, folk är oroliga att det kommer att bli lägre bidrag nu när vi fått ny regering. När man hör sådant önskar man att alla bidrag halverades. Minst.

Markus skrev:
2472125 Fel, stockholms kommun har röstat JA, kranskommunerna som egentligen berörs mest har röstat NEJ (de som fick). Tycker dessutom att det är konstigt att vänstern plötsligt oroar sig för vår självbestämmanderätt, samtidigt som de fortfarande vill skicka våra pengar till tjottahejti, gäller inte självstyret mer än trängselavgifter?
Ja vilken skräll egenligen. De som bor i staden slipper trängseln med tullavgifter (till en viss del), men behöver kanske inte betala något, eller så är kostnaden värt det för framkomlighetens och tidsvinnandets skull. De som måste in (pendlar) får en extra kostnad, extra kostnader som man inte vinner något på , eller för lite, röstar vi alltid nej till.

Personligen tycker jag det är bra med tullavgifter p.g.a miljön, men dåligt p.g.a snålgubben inom mig...

Sen är jag långt ifrån problemet också så jag har svårt att ta ställning till något som inte berör mig... än.

valmers skrev:
2472359 Horribelt att en avgift till en kommunistisk förening (facket) är avdragsgill. Särskilt som denna avgift går rakt in i Partiets kassakista. Bort med skiten, NU. Det ska bli så jävla underbart att se bidrags- och förmyndarpolitiken smulas sönder och samman.

Vad har facken med bidrag att göra?? Utan facken hade vi som arbetar inom industrin haft det ruskigt mycket sämre än vi har det. Vet inte om du såg Teknikarbetsgivarnas avtalskrav senast? Sänkta löner, längre arbetstider, kunna förhandla bort ob och övertidsersättning mm mm... Jaa, vi skrotar facken så har vi ingen som sätter emot!! :näsblod

Men jag håller med, mycket av fackavgiften går till helt fel saker.

De har gjort det igen, precis som Göran gastade om Leijonborgs avgång så gissar jag att han själv nu lämnar partiet i förtid och tar med sig Ulvskog.

"...socialdemokratiska valarbetare utanför vallokalen i Hageby centrum i Norrköping och bladade in valsedlar i kuvert för att sedan klistra igen dem och dela ut till väljarna."

http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_13705594.asp

Valen skrev:
2468936 Du har missförstått något här. Det är nu städjobbet börjar.

ÄR DET DU PÅ BILDEN:D , bara hoppas att du inte blir sjuk på jobbet eller skadad i trafiken, jag tror och hoppas att du har läst moderaternas partigrogram, alla verkar ha stillat sig blinda på alla jobb alliansen skall fixa fram, vilket dom säkert kommer att göra när man läser hur dom skall fixas ehh, visst kommer du få ett par hundringar över i månaden men fråg dig hur dessa extra hundringar per månad kommer att finansieras:confused:, vad moderaterna egentligen vill är att sverige skall bli ett nytt USA! dom vill avskaffa försäkringskassan, FK (staten, vi skattebetalare osv) skall inte bekosta din sjukdom/arbetsskada, dom vill att du skall lösa en sjukförsäkring för dom extra hundringarna (som du får över via inkomsskatten) så att ditt försäkringsbolag skall ersätta dig om du t ex skulle få feber, bli snorförkyld eller på något annat sätt måste frånvara från ditt arbete (jag förutsätter att du har ett), föräldraledighet, kan vi glömma, kan hålla på rätt länge, gör det många andra okunniga inte har gjort! läs moderaternas partigrogram. Alltså den enda traditionen moderaterna har haft med sin politik är att dom rika skall bli rikare när ska skall sverige fatta detta, kan iofs förstå att folk blir trötta på persson och kompani och mång har nog känt att han bara blev lite för mkt men denna lösningen som blev tror jag inte är den bästa för sverige även om folk är lite trötta på persson, moderaterna vill privatisera det mesta så att att löntagarna skall bekosta utgifterna för staten, om jag förstått det hela rätt så är alliansen för att våra öststatsmedlemmar skall få bedriva verksamhet i sverige= LÖNEDUMPNING, om det är detta du och ni som röstat fram moderaterna vill ha så varsågod, vet att många kommer att hugga som kobror men ta en funderare (om ni inte är svinrika) är det detta sverige ni vill ha så varsågod hoppas att alliansen inte hinner ställa till med alltför mkt under deras 4 år vid makten. Var är solidariteten som vi svenskarna pratar så mkt om, jag ser det som självklart att hjälpa en broder eller en syster som på ngt ofrivilligt sätt måste avstå från att arbeta. En fråga där jag är helt enig med moderaterna politik är att vi måste självklart få in fler folk i arbete men inte till vilket pris som helst.

jag kan ha fel jag kan ha rätt:), fortsätt gärna debatten själv måste jag gå och arbeta nu:D

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025