Ser min kolv bra ut?

Mighty Leif

Real men play with pucks....NOT BALLS!
Gick med
7 Jul 2005
Hoj
Kawasaki kxf 250 -07
Vad ska jag göra med denna? kan man slipa bort sotet på toppen för hand, eller måste det göras av en maskin?

Byter helst inte ut den.
:)

Bifogat

• bild.JPG
    bild.JPG
    35.3 KB · Visningar: 268
  • bild2.JPG
    bild2.JPG
    40.7 KB · Visningar: 214
  • bild3.JPG
    bild3.JPG
    37.1 KB · Visningar: 262
Jag skulle kolla upp hur mkt glapp det ska vara mellan kolv o cylinder, och sedan mäta kolven,

Mighty Leif skrev:
2676834 Vad ska jag göra med denna? kan man slipa bort sotet på toppen för hand, eller måste det göras av en maskin?

Byter helst inte ut den.

Köp en ny snåljåp!

Alt, skrapa den den värsta skiten med en vass kniv avsluta med ett fint sandpapper, det gjorde jag alltid på moppen!:näsblod

Följer kolvringar med om man köper ny kolv hos geiwiz.de?

Är kolven blank som din är i nederkant, svarvspåren är borta, då är kolven slut. Ser ju dessutom ut att vara lite smårepig, vart dålig på luftfiltrena?

Mighty Leif skrev:
2676834 Vad ska jag göra med denna? kan man slipa bort sotet på toppen för hand, eller måste det göras av en maskin?

Byter helst inte ut den.

Jag tycker också att du ska byta den kolven. Iaf om du ska køra på gatan. I dragracingen så glasblæstrar man ofta en kolv som har sådana dær glasningar efter tex ett nyp. Sedan byter man till nya ringar. Då håller kolven filmen igen samt får upp diametern med några hundradelar tack vare blæstringen. Men som sagt, ska du åka på gatan så byt.

Førutom att kolla om det ær koksat under ringarna (som dina bilder duger till) så ær det dock æven bra att kolla/fota kolvens undersida nær man mønstrar en kolv. Ær kolvtoppens undersida svart så tyder det på stort blow-by -> øverhetted kolvtopp, dvs slitna ringar och/eller stort kolvspel.

Mvh
J

Last edited:
Jörgen Karlsson skrev:
2677648 Jag tycker också att du ska byta den kolven. Iaf om du ska køra på gatan. I dragracingen så glasblæstrar man ofta en kolv som har sådana dær glasningar efter tex ett nyp. Sedan byter man till nya ringar. Då håller kolven filmen igen samt får upp diametern med några hundradelar tack vare blæstringen. Men som sagt, ska du åka på gatan så byt.

Førutom att kolla om det ær koksat under ringarna (som dina bilder duger till) så ær det dock æven bra att kolla/fota kolvens undersida nær man mønstrar en kolv. Ær kolvtoppens undersida svart så tyder det på stort blow-by -> øverhetted kolvtopp, dvs slitna ringar och/eller stort kolvspel.

Mvh
J

Har de Dansk teckenstandard i Malmö numer? ;)

Dr.Bike skrev:
2677653 Har de Dansk teckenstandard i Malmö numer? ;)

Oroas icke broder! Jag håller grænsen i søder!:sissy
Jag anvænder en dansk tjejkompis dator bara! ;)

Førresten! Vi får på fan av Majtii om vi spammar i detta forum! :mattias
Vi får påminna varandra! Jag glømmer jæmt att kolla i vilket forum frågor ligger som jag svarar på. :gnissla

Last edited:
Jörgen Karlsson skrev:
2677656 Oroas icke broder! Jag håller grænsen i søder!:sissy
Jag anvænder en dansk tjejkompis dator bara! ;)

Førresten! Vi får på fan av Majtii om vi spammar i detta forum! :mattias
Vi får påminna varandra! Jag glømmer jæmt att kolla i vilket forum frågor ligger som jag svarar på. :gnissla

Det är sant hörrdududu! ;) Majtii är hård mot de hårda, och även om det mestaq vi skriver oavsett innehåll kan liknas vid spam, så föregår aldrig nåd före rätt! :lol

Jag har f.ö redan svarat Mighty Leif via PM så jag tror inte ML tar illa upp!

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg