separata filter på vakumförgasare

katana

Min medelmotorcykel är från -84
Gick med
10 Feb 2004
Hoj
Suzuki DR 800, Suzuki Katana, Yamaha SR 500
Man får ofta höra att det inte blir lyckat resultat med separata filter istället för luftburken på vakumförgasare.
Skulle vilja höra om någon har nån teori om orsaken.
Det skulle underlätta i ett av mina nuvarande projekt att klämma dit separata..
Är det kanske nån som har kommit runt problemet?

Har en artikel här nånstans bland alla gamla Performance Bikes där dom tar upp det ämnet. Ska se om jag hittar. Kommer iaf ihåg att det skulle bli skit av separata filter! Berodde på tryckvågor och sånna saker. Fast jag har ju ingen egen erfarenhet av det.

katana skrev:
Man får ofta höra att det inte blir lyckat resultat med separata filter istället för luftburken på vakumförgasare.
Skulle vilja höra om någon har nån teori om orsaken.
Det skulle underlätta i ett av mina nuvarande projekt att klämma dit separata..
Är det kanske nån som har kommit runt problemet?
Grejjen är väl att det blir för lite motstånd? Det blir lixom "för lite" vakum så trottlarna rör inte på sig som dom ska. Sen har jag läst att luftburken lugnar ner det hela lite så att det inte blir så mkt turbulens.

På min DR 800 sitter luftfiltret där luften tas in i luftburken.
Om man sätter en tratt på förgasaren(2 förgasare på 800:an) och ett filter i andra ändan av tratten borde man ju få samma princip som original, där tratten får agera(en liten) luftburk.. eller?

HanneZ skrev:
Grejjen är väl att det blir för lite motstånd? Det blir lixom "för lite" vakum så trottlarna rör inte på sig som dom ska.

Jo, jag har också funderat i samma tankar, men då borde det väl inte gå att sätta dit "race-luftfilter" med högre genomströmning på ordinarie luftburk heller?

Du har kommit fram till helt rätt slutsats. Att byta till ett luftfilter som flödar "bättre" ger bara dig bara problem eftersom förgasarna är designade och bestyckade för ett visst undertryck som bestäms av både luftburk, luftfilter och motorns trimnings/kör-karaktäristik. Ska man plåga ur maximalt effekt ur en motor är CV-förgasare inget att jobba vidare med utan det enda som duger är någon form av flatslide-förgasare eller insprutning.

Balansen mellan inne och ute, dvs före och efter trotteln finner man i fjädern ovan trotteln.
I detta fallet krävs en STARKARE fjäder för att få en fetare blandning då den häller ner trotteln och det krävs mer vakuum för att lyfta den.
När det är mer vakuum i venturi sugs mer bränsle upp ur munstycket.

Detta var ett känt "bonntrim" på gamla dubbla SU, då man satte på trattar, eller i bästa fall trattar med filter. Då kunde man antingen:

a: Ta dubbla fjädrar

b: översträcka befintlig fjäder lite

Sen gick bilen som en raket. Självfallet efter att man oxå skruvat upp munstycket lite för att feta upp den på sedvanligt sätt.

Ok !
Tack för engagemanget!
Nu vet jag i alla fall konsekvenserna om jag ändå inte kan motstå att experimentera... :tungan

*/ ?>
Back