Sena 80-talare/tidiga 90-talare fortfarande bra hojar? (FZR, ZZR, CBR, RF, GSXR)

Min kawasaki är ett fint exemplar både mekaniskt och till det yttre, dom finns att hitta för runt 15000:- och bilsport och mc försäkringen kostar 1600 per år för mig.

Har en 1100R från 89 och visst är det trevliga hojar att toura runt med och köra fort rakt fram med. Men när det svänger är det ljusår från t.ex min R1 från 2005, gammelgixxern känns som en stridsvagn i jämförelse och rätt vobblig.
Men det är trevliga potenta cyklar som är väldigt billiga att äga:)

Billigt eller inte, men det går fortfarande att försäkra CBR900 utan att man "svimmar" när premiem ska betalas.
178:- får man inte ens en "skaplig" flaska "whiskey" för.
Dessutom är ju CBR'en en riktigt kanonhoj än idag.
/KentW

Hrm, jag läste nog fel. läste 6000kr om året i försäkring...
Men kan priset ha något att göra med din ålder, det faktum att du bor i Bollnäs och ev. en samlingsrabatt för vad som ser ut att vara 9st hojar? xD

Gsxr 1100!

Som en del andra i tråden rekommenderar jag att du kikar efter en gsxr 1100, de luft/oljekylda modellerna 86-92. 1993 kom vattenkylning och massor med extrakilon som kvävde den sista resten av sporthojsgenerna.

FZR 1000 är jämbördig men saknar gixxerns kultstatus och byggkvalitet (framförallt de otroligt potenta och erkänt stryktåliga motorerna) De övriga är mkt mer touringlok. Ska du åka bana bör du titta efter en lättare hoj, tex CBR 900 eller 600.

Jag har ägt ett antal gsxr 1100 (kolla i garaget) och ett välskött ex är fortfarande väldigt mycket hoj per krona. Problemet är att hitta just det exet. För tyvärr är det så att det motsatta är betydligt vanligare. Blocket vimlar av omlackade, sönderskruvade ex som sett sina bästa dagar. Inte så kul och potentiellt jävligt dyrt i sammanhanget.

Några av mina hojar har jag hittat i UK och Tyskland (Ebay) för småpengar men dessvärre har utbudet sinat betydligt de senaste åren till förmån för streetfajters och andra missfoster. Och de fina exen som faktiskt dyker upp då och då har stigit i pris.

Allmänskicket är överordnat miltal och årsmodell men generellt kan man säga att modellen blev tyngre och starkare med åren. Första årsmodellen (1986) lär du inte hitta i brådrasket, iaf inte svensksålda hojar i bra skick. Gör du det: slå till men billigt lär det inte bli. Min favoritgeneration är 90-92 med största motorn (1127) och USD gaffel.

Självklart är en nyare hoj bättre på alla sätt och vis. Men det som absolut straffar en äldre hoj är bristen på service och underhåll. Med exempelvis nyrenoverade bromsok osv på en sen -80talshoj, samt en uppdaterad stötdämpare, inte nödvändigtvis Öhlins, kan göra en gammal hoj väldigt trevlig. Pengar som är mindre än skillnaden på ett års försäkringspremie.

Själv har jag en FZR -87 med Öhlinare och kortat hundben, samt bromsok från en nyare hoj. (Kunde lika väl ha renoverat orginaloken.) Inga problem att köra med knäskrap och dra några snabbare hojar. Självklart var det min drömhoj när jag var ung. Väldigt viktig parameter.

Du får nog utveckla vad du menar med "räcker till" innebär för dig.

En modern sporthoj har antagligen bättre bromsar, chassi och mer pulver.
Men de hojar du nämner räcker nog till och blir över.
Troligen sitter den svagaste länken i sadeln när det gäller hur fort det går att köra. :)

Jovisst är det så, hojen kommer att vara bättre än jag. Vad jag menar med "räcker till" är att jag ska kunna sitta någorlunda bekvämt och köra, hojen ska vara stadig men inte skämmas för sig när det svänger. Vad jag vill minnas från diverse superbiketester när det begav sig fick Yammans Deltaboxramalltid full pott och uttryck som "bergstadig" o dyl. Till exempel.

Provsatt den nya CBR1000rr när den kom för ett gäng år sedan, urläcker hoj, säkert faAn såmycket vassare än de reliker jag nämnt, men fy bövelen vilken knävinkel. Säkert kanon på bana, men jag kommer köra 99% på landsväg. Så jag undrar då, som tidigare om någon av dessa gamla reliker fortfarande håller måttet, eller om de är hopplösa järnstaket allihop. Jag har fått jättebra synpunkter, och visst håller jag med om att jag får en modernare och bättre hoj om jag lägger upp mer pengar. Bara det att jag tycker 20' räcker gott och väl, och vill ha bästa sporttourern för de pengarna. Därav min fråga.

Fick för övrigt pröva min lillebrors trimmade R1'05 för några år sedan. För extrem, och då inte bara för motorn på över 180 häst på bakhjulet, utan körställning, kåphöjd, hela alltet var för mycket bana och för lite landsväg för min smak.

MT-01 eller Tuono med helkåpor hade varit kanon! Förutom priset, då... Kvar är, tror jag, dessa F.D värstinghojar från sent 80, tidigt 90-tal. Frågan är bara: vilken...:gnissla

CBR1000 tycker jag inte är något att satsa på, den är tung och klumpig (och ful).
Sikta på en CBR900RR istället om du är ute efter en Honda. Eller varför inte en VFR ?
RF900 har jag hört är en kul cykel, har dock aldrig testat den.

Polaren säljer en cbr900rr för en spottstyver om du är intresserad

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...