Sena 20S eller Scala Rider Packtalk

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag hade inte gjort någon inställning alls. Vet inte om man ens kan konfigurera bitraten?

Men det var som att lyssna på 32kbit MP3 låtar streamat på radio. Helt vädelöst.

Nu är det nästan lika bra som att köra vanliga hörlurar med kabel.

Läste nu att många andra upplevde samma sak med uppdateringen som kom nu i våras.

//K

Jag upplevde i stort sett ingen skillnad mellan före och efter uppgraderingen. Så jag misstänker att det nog har varit något problem med ihopparningen mot din telefon som rättat till sig i och med uppgraderingen.
För jag har som sagt inte märkt någon större skillnad och tyckte inte att det fanns något att klaga på även före uppgraderingen. Visst. Det är kanske inte HiFi kvalitet men å andra sidan så är det så pass mycket brus och ljud från omvärlden när man kör så jag förväntar mig inte att det skall vara perfekt heller. Men det har absolut varit helt OK.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
En fråga till er med Packtalk (gärna om ni kört G9/G9x innan), hur är ljudvolymen på den speciellt intercom (men även musik och samtal)?
Jag upplever G9x som hopplöst tyst G9 bättre men inte lysande. Kör med hörselpluppar skall tilläggas.

Jag kör en Packtalk men har inte någon erfarenhet av tidigare varianter då det är den första intercom jag har.

Jag har inga som helst problem med låg ljudnivå. Det går att skruva upp så att det blir jobbigt högt om man inte har proppar i öronen.

Tänk på att vissa telefoner har funktioner som gör att volymen i telefonen är frikopplad från volymen i headsetet. (Det går att ställa in på senare versioner av android bland annat) Då är det rätt viktigt att man ser till att ha volymen inställt på i stort sett max på telefonen och sedan justera till lagom volym i intercomen för att få lagom högt. Annars kommer du att begränsas av att telefonen skickar ut väldigt låg ljudnivå och intercomen kan inte förstärka hur mycket som helst.
Min gör i alla fall så när den är kopplad mot Packtalk och mot bilen men inte så när jag kopplar den till ett vanligt blåtandsheadset som jag har på jobbet. På den vanliga blåtandsheadseten så följer volymen i telefonen med.
Vet inte varför det blir skillnad men gissningsvis använder dom sig av lite olika protokoll i blåtandsstacken som gör att det beter sig lite olika med olika enheter.
 

errno

Medlem
Gick med
13 Nov 2009
Ort
Floda
Hoj
2017 Africa Twin ,2009 Yamaha WR450 f
Det har kommit en ny variant ganska nyligen,
Scala rider packtalk bold. Är det någon som har testat?

Jag har beställt ett duo pack. Vi är ett par kompisar som har haft Scala rider G9, dem har vart riktigt besvärliga att ha att göra med. Dom har levt ett eget liv... ibland börjar dom fungera efter att man har kört 20min utan att vi rört dom.

Hoppas dom nya funkar bättre ????
 

Ballistic

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Thrux R
Det har kommit en ny variant ganska nyligen,
Scala rider packtalk bold. Är det någon som har testat?

Är inte Bold den gamla vanliga Packtalk? Den fick väl tillägget Bold i samband med att de lanserade Packtalk Slim så att det skulle vara lättare att särskilja de två olika modellerna?
 

errno

Medlem
Gick med
13 Nov 2009
Ort
Floda
Hoj
2017 Africa Twin ,2009 Yamaha WR450 f
Så kanske det är, fick uppfattningen att det var lite skildnader men det kanske bara är namnet.
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Kör med Packtalk själv. Ska bli intressant att höra vad ny firmware kan göra för skillnad i praktiken.

Använder inte produkten mer än någon gång per år då jag och kompisen som köpte kittet samtidigt drar ut på traditionsenlig weekendtouring. Kan tyvärr inte påstå att vi är helt nöjda hittills. Detta har säkert att göra med att vi gick in med något orealistiska förväntningar.

Den praktiska räckvidden tycks sträcka sig till "inom synhåll". Hamnar vi några hundratal meter ifrån varandra är det bara att glömma att kunna nyttja kitten. Särskilt om det är skog/berg/andra hinder emellan. De tycks även tappa kontakten med varandra slumpmässigt åtminstone någon gång per resa så att vi blir tvungna att synka om. Ljudkvaliteten är OK men inte mer. Inget fel på volymstyrkan, men däremot en väldigt tunn och trist ljudbild. Detta blir extra tydligt vid musik. Ungefär samma upplevelse som att lyssna direkt ur en tio år gammal mobiltelefonhögtalare.

Med allt detta sagt, sådant här handlar självklart mycket om just förväntningar och preferenser. Att exempelvis byta ut de medföljande högtalarna till något bättre finns det spaltmeter skrivet om på nätet. Scala själva säljer t o m ett uppgraderingskitt. Har funderat på att uppgradera själv, men ärligt talat känns det inte värt det för ett handfull timmars användande per år.
 

Freddan1337

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2018
Ort
Stockholm
Hoj
2016 Aprilia Tuono RR
Vi är ett gäng som kör Packtalk bold och några har "gamla" Packtalk men alla stöder DMC, jag tycker det fungerar felfritt, vi skapade en grupp första gången vi använde dem sedan dess när vi träffas ansluter vi automatiskt till varann. Det är absolut så att den bara fungerar i line of sight, men vi har varit upp till 700-800 meter ifrån varandra, och så länge man ser varandra fungerar det. Viktigt att ha antennen uppfälld, med den nerfälld reduceras räckvidden drastiskt. Gå även in och ladda ner senaste mjukvaran! Detta är viktigt om du har en äldre enhet.
"Bold" är den senaste från Cardo och har något typ av nytt röststyrningschip.
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Vi är ett gäng som kör Packtalk bold och några har "gamla" Packtalk men alla stöder DMC, jag tycker det fungerar felfritt, vi skapade en grupp första gången vi använde dem sedan dess när vi träffas ansluter vi automatiskt till varann. Det är absolut så att den bara fungerar i line of sight, men vi har varit upp till 700-800 meter ifrån varandra, och så länge man ser varandra fungerar det. Viktigt att ha antennen uppfälld, med den nerfälld reduceras räckvidden drastiskt. Gå även in och ladda ner senaste mjukvaran! Detta är viktigt om du har en äldre enhet.
"Bold" är den senaste från Cardo och har något typ av nytt röststyrningschip.

Vi har vad jag vet första versionen. (Köptes sommaren 2015). Jag har antennen uppfälld men kan inte svara för resten av sällskapet :D

Ska absolut hämta hem senaste firmware när det väl blir dags att ge sig ut igen.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Fick precis hem min Packtalk Bold, och klantig som jag var monterade jag dubbelhäftande fästet på min extrahjälm innan jag kollat om det andra fästet funkade på min huvudhjälm. Vilket det inte gjorde. Verkar vara lögn i helvete att hittta klisterfästet som reservdel. Någon som har ett sådant till övers, och vill sälja?
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650

Closet

Ny medlem
Gick med
15 Mar 2019
Ort
Alingsås
Hoj
Honda CBR650 -19
Tolkar det som att detjust bara är lim/tejp igen dom säljer på Lelles. Inte själva fästet. Men ska ringa och kolla...

Aaah, så kan det iofs vara. Jag antog bara att det var hela fästet. 150 spänn för lite dubbelhäftande tejp hade ju varit rena rånet, men sådant verkar vara mer norm nuförtiden. Sålänge folk betalar... :)
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Är grymt konstig att det fästet inte går att köpa löst som reservdel. Har fått kontakt med Cardo centralt. Får se vad det mynnar ut i. Berättar mer när jag vet besked.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Jag tror det kan vara en sådan här du söker:
https://lellesmcklader.se/limplatta-cardo-scala-packtalk-smartpack.html

Alternativt, om du vill ha en egen "vagga" med lurar o mic till andra hjälmen så är det denna du ska ha:
https://lellesmcklader.se/scala-rider-packtalk-audiokit.html

Har forskat lite mer nu, och det verkar trots allt som den på Lelles är hela fästet, inte bara klisterlappen. Olycklig produktbild skapar förvirring. Har beställt två nu i alla fall. Dom heter 440168-CS för den som undrar. Så får man se vad det är, när dom trillar ner i postlådan.
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top