Semesterresa i sydöstra Medelhavsområdet (oktober, ej charter)?

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Planerar att åka till något varmare resmål i höst, tillsammans med min familj, samt min brors familj. Vi spånar nu på vart vi ska åka och vi lutar åt någonstans runt sydöstra Medelhavet, typ Kreta eller södra Turkiet. Libanon är också en möjlighet, medan Israel och Egypten går bort. Om möjligt vill vi undvika de typiska charterdestinationerna; både för mig och resten av familjen är det viktigt att få ta del av den lokala kulturen och inte sitta på ett all inclusive-hotell i en vecka. Det ska alltså gärna finnas något mer än en sandstrand.

Anledningen till att vi väljer sydöstra Medelhavet är för att det troligen lär vara ganska garanterat fint och varmt väder, även i början av oktober. Tanken är att vi hyr lägenhet eller hus på något sätt, och att vi bor på samma ställe under hela resan (en vecka). Totalt är vi 6 vuxna och en 1,5 års bebis, så det får inte vara FÖR komplicerat att ta sig till och från stället.

Någon som har rekommendationer? Hur är t.ex. Libanon? Har själv alltid varit intresserad av det landet, men vet inte hur uppbyggd deras turistinfrastruktur är, liksom om man kan flyga till någon annan del än Beirut utan inrikesbyten?

Varför Libanon men inte Israel?

Har rest en hel del i både Israel och arabvärlden och det enda jag kan rekommendera för beach+kultur semester är Israel. Libanon, Syrien och Jordanien har sin arabiska charm och det är en värld fjärran från vår egen och klart sevärd som backpacker, fast jag skulle aldrig åka dit för 1v i en lägenhet/hotell....

Varför Libanon men inte Israel?

Har rest en hel del i både Israel och arabvärlden och det enda jag kan rekommendera för beach+kultur semester är Israel. Libanon, Syrien och Jordanien har sin arabiska charm och det är en värld fjärran från vår egen och klart sevärd som backpacker, fast jag skulle aldrig åka dit för 1v i en lägenhet/hotell....

Israel gick nog mest bort pga en uppfattning från vissa att det var lite all inclusive-varning på alternativen där (typ Eilat, liksom motsvarande för Sharm el Sheikh i Egypten). Men Libanon kanske är för mycket åt andra hållet? Det var mest en tanke hur som.

Tanken med lägenhet/hus är att man ska ha en flexibel bas att utgå från, och dels kunna röra sig till fots i närheten, alternativt hyra bil och göra längre utfärder, och själv välja när man vill äta på restaurang, eller laga mat "hemma".

*/ ?>
Nyheter
Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger