Semesterersättning

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Halloj!

Vänder mig till sporthoj.com som har många olika personer.

Jag undrar om jag har möjlighet att ta ut semester ersättning när jag jobbat klart två veckor. Jag är ju då 17 år. :va

Hittar inget om detta på nätet.

Lite luddigt skrivet. Ska du jobba 2v och sen är det slut? Då är det ju vanligt att man får semesterlön på sista löneutbetalningen. Sånt skiftar, vad som är lag vet jag inte men det brukar väl gå att komma överens om. Somliga får ut semesterlönen på varje löning, då det är upp till en själv att stoppa undan den till nästa sommar/semester. Klarar man sig utan den är det ju bara att spara.

Det min dotter jobbade förra sommaren samt helger under det gångna året fick hon ut inför denna sommaren, i månadskiftet maj-juni. Arbetsgivaren får lite ränta på innestående löner och hon slipper börja sommaren barskrapad. Ränteförlusten för hennes del blir rätt försumbar.

Såvida det inte står i ditt anställningskontrakt att din lön inkluderar semesterersättning... Vissa ab gör tyvärr så för extrafolk har jag sett, särskilt callcenter etc.

Såvida det inte står i ditt anställningskontrakt att din lön inkluderar semesterersättning... Vissa ab gör tyvärr så för extrafolk har jag sett, särskilt callcenter etc.

Går det att kräva ? Jag jobbar bara 2 veckor.

Man brukar få semesterersättning som en klumpsumma när man jobbat klart på sommarjobbet. Minst 12% enligt lag, även på 2v jobb...
Ofta får man be om det..

Är vi det enda landet i världen där man får extra betalt för att man är ledig..?

I grannlandet får de en extra månadslön, jag förmodar utöver semesterersättningen då den extra månadslönen är ett nyare påfund.

Källa:

Brorsan.

Edit; De hade 12 månadslöner tidigare. Nu har de 13.

Last edited:
Är det en kortare anställning kan du nog förvänta dig att det ingår i din lön.

Lättast borde väl vara att fråga din arbetsgivare?

Det är enligt semesterlagen olagligt att ange lön ink. semesterersättning. Lagen säger 12 % men de flesta kollektivavtal har högre. Typ 12,8 eller 13 %.

MEN(!), jobbar du åt kommunen så gissar jag att du har något som kallas feriepraktik. Det är ett jävla skit de hittat på för att ofta betala ut larviga ersättningar. Är det feriepraktik gör dom lite som de vill.

Som vanligt bör man fråga arbetsköparen. De är sällan särskilt onda.

Nyheter
Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!