Semesterdagar och liknande efter uppsägning?

Refur

snelaste
Gick med
12 Dec 2009
Hoj
Yamaha Grizzly 700 -08
Hej,

Efter 4 år på lagret kände jag att det vart dags för något nytt. Med lite schleten rygg och hunger efter något nytt sade jag upp mig för typ 1½ vecka sedan. *grattis till mig* :)

Nu är det bara uppsägningstiden kvar. Sista arbetsdagen blir lämpligt nog en fredag. Uppsägningen vart odramatisk och allt flyter på smidigt. Nu funderar jag över följande:

Semesterdagar - Jag har ju nästan tjänat in en hel ny semesterperiod då jag näästan jobbat ett år sedan förra perioden. Betalas dom pengarna ut till mig? När kan jag isf förvänta mig dom? :va

Kvarvarande lön - Jag kommer jobba 12 dagar på mars löneperiod. Får jag då helt enkelt betalt för dom 12 dagarna när det är dags för marslönen?

Sjukdagar och skifttillägg - Alla tillägg och avdrag görs följande månad hos oss. Alltså är jag sjuk i januari så dras det i februari. Hur blir det då med dom tilläggen/avdragen om jag är borta eller jobbar kväll under mars månad? :va

Väldigt tacksam för svar! :tummenupp
Kan tilläggas att jag är anställd enligt Handels kollektivavtal.

-Refur

- Semesterdagarna kommer som ett tillägg på din slutlön, eller som en betalning månaden efter beroende på ekonomikontoret.

- Mars kommer som lön 12 dagar i slutet av mars, ungefär som tidigare.

- Som vanligt, det justeras förmodligen på en kommande utbetalning. Är de duktiga och på hugget justerar de direkt och du får det på utbetalningsdagen som följer efter att du slutat. Annars en månad senare som om du jobbat kvar.

Hur som helst, du ska ha ut all intjänad tid och semesterdagar kontant med avdrag för eventuell frånvaro.

Svar på frågorna?

Text..

Svar på frågorna?

Jodå det vart bra svar. Tack!
Så jag kan alltså vänta mig semesterlönen på slutlönen, som blir i mars då? :) Hur kan jag kontrollera att jag verkligen får den? Är det bara att hålla koll på lönespecen, som vanligt? :)

Jodå det vart bra svar. Tack!
Så jag kan alltså vänta mig semesterlönen på slutlönen, som blir i mars då? :) Hur kan jag kontrollera att jag verkligen får den? Är det bara att hålla koll på lönespecen, som vanligt? :)
Ja, har du inga avdrag men alla semesterdagar bör det bli nästan dubbel lön så jag tror inte du missar ;)

Ja, har du inga avdrag men alla semesterdagar bör det bli nästan dubbel lön så jag tror inte du missar ;)

Du verkar ju ha koll på grejerna så här kommer en fråga till. :)

Jag kommer att ha sista anställningsdag den 12e mars. Nya semesterdagar får man ju ut i april. Men visst måste jag ha rätt till ett antal semesterdagar? Jag började väl tjäna ihop dom efter april 2009? :va

Du verkar ju ha koll på grejerna så här kommer en fråga till. :)

Jag kommer att ha sista anställningsdag den 12e mars. Nya semesterdagar får man ju ut i april. Men visst måste jag ha rätt till ett antal semesterdagar? Jag började väl tjäna ihop dom efter april 2009? :va

Du har rätt till semesterdagar för perioden april 2009 fram till den 12 mars 2010, dvs i princip full semester.

Om man jobbat i 3 år, gäller samma sak med kvarvarande semesterdagar eller är det för kort tid?

Har hört nåt om att om man slutar efter ett par år bara så blir man återbetalningsskyldig

Om man jobbat i 3 år, gäller samma sak med kvarvarande semesterdagar eller är det för kort tid?

Har hört nåt om att om man slutar efter ett par år bara så blir man återbetalningsskyldig

Intjänade semesterdagar har du alltid rätt att få ut. Men om du har tagit ut mer semester än du tjänat in får du så klart avdrag.

Det är ganska vanligt att arbetsgivare ger några extra semesterdagar det första året när den anställde inte hunnit tjäna in så många dagar. Dessa brukar förfalla efter 3-4 år, dvs om du slutar tidigare blir du återbetalningsskyldig.

Ett exempel: Semesteråret är från 1 apr-31 mars och den anställde har 30 semesterdagar. Om han/hon börjar den 1 januari kommer denne att första sommaren ha tjänat in 30 dagar / 12 mån x 3 mån = 7,5 dagar. För att vara schysst brukar arbetsgivaren i detta fall lägga till t.ex. 7,5 dagar för att den anställde ska få totalt 15 dagar. Om den anställde slutar inom 3-4 år kommer denne att få betala tillbaka dagarna, stannar hon/han kvar längre så stryks "skulden".

Det beror ju på om företaget tillämpar sk. förskottssemester och om den enskilde har använt sig av den.

mao. om man börjar ett jobb den 1:a januari så hinner man tjäna ihop c:a 6 dagar och för full semester behövs ju 14 dagar till.

kan förskottssemester tillämpas får man ut 20 dagar (4 veckor) samma år som man började men blir återbetalningsskyldig för 14 dagar oftast till 5 år (men blir färre dagar för varje år)

Räkna med att i slutet på Mars får du bara för 12 dagar, semesterlönen kommer troligen på slutlönen i April tillsammans med ev övertid eller korrigering för sjukfrånvaro.
Prova annars att prata snällt med den som sköter lönerna, det brukar oftast gå att få ut det lite snabbare om man kommer bra överrens.

Håll koll på skatten, så att du inte torskar på Restskatt nästa år. Eller åtminstonde vet om du får det eller ej.

Mats

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...