Semester 2009, tips på resmål?

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Dags och boka resa nu innan det tar slut.
Har en vecka med hojen inplanerad så skulle behöva en bara-ligga-på-stranden-och-dricka-öl-vecka i något varmare land också. Charter eller reguljärt spelar ingen större roll, bara det inte är lika turist- eller ungdomstätt som Ibiza, Aya Napa osv. Vart åker folk i sommar, och vart ska man inte åka? Turkiet är väl ända landet som är uteslutet redan på förhand.

Själv så har man bokat en 1 veckas semester till Rhodos nu i Juni. Gick dock på 20.000 kr för två personer (!) Mycket godis till hojen som försvann där..:pangihuve

Österrike,då kan du ju passa på att besöka fabriken och fråga vad i he... dom håller på med ;)

För mig blir det nog Kroatien, igen.
Väldigt svenskt:
Lagom varmt
Lagom dyrt
Lagom god mat
Lagom civiliserat
Lagom nära
Lagom mycket svenskar

För mig blir det nog Kroatien, igen.
Väldigt svenskt:
Lagom varmt
Lagom dyrt
Lagom god mat
Lagom civiliserat
Lagom nära
Lagom mycket svenskar

Hört flera tala gott om Kroatien så det ligger i bakhuvudet. Hur pass turistexploaterat är det? Törs man åka en charter eller kommer man mitt i en turistby oavsett då? Vill inte bo med enbart andra svenskar och glass med jordgubbar till efterrätt..
Har Kreta som favoritresmål annars men "turistgatan" från Nea Chora bort till Platanias får mig att kräkas bara jag tänker på det! Åkte igenom där för något år sen och t.o.m skyltarna var på Svenska! Det stoltserades med Allsång på Skansen och Gevalia :näsblod Tur man vet hur Kreta ska upplevas :) Men Kroatien alltså.. Ska kollas upp, tips på vart?

Nån som har bra koll på Italien? Portugal?

Hört flera tala gott om Kroatien så det ligger i bakhuvudet. Hur pass turistexploaterat är det? Törs man åka en charter eller kommer man mitt i en turistby oavsett då? Vill inte bo med enbart andra svenskar och glass med jordgubbar till efterrätt..
Har Kreta som favoritresmål annars men "turistgatan" från Nea Chora bort till Platanias får mig att kräkas bara jag tänker på det! Åkte igenom där för något år sen och t.o.m skyltarna var på Svenska! Det stoltserades med Allsång på Skansen och Gevalia :näsblod Tur man vet hur Kreta ska upplevas :) Men Kroatien alltså.. Ska kollas upp, tips på vart?

Nån som har bra koll på Italien? Portugal?

Jag bodde i Pula en vecka vilket var årets miss, det ligger som "huvudstad" på halvön Istrien som istället för Pula innehåller flera riktigt najs ställen, minns Porec, Rovinj och Rabac. Det beror i och för sig på vad man gillar, ska du ha fest så går nog allt bort men jag förstod det som att du ska ha hyfsad lugn och ro. Montenegro lär vara bättre drag annars. Själv funderar jag på en 2v på Makarska rivieran med bil, verkar najs.

Annars var jag i Barcelona förra veckan, bra strand, grym mat, billigt med mat och vin för att vara euroland (flaska vin från 10-15 Eur på bra restaurang...!), hyfsad flygtid, direktflyg från både ARN o Skavsta, garanterat bra klubbar mm, kultur om man gillar, civiliserad tunnelbana, bra taxipriser (halva Sverige ca), inga jävla äckliga fjortisar garanterat, FC Barcelona om man gillar fotboll osv.

Kolla upp Azorerna genom Solresor.
Var där i Juli förra året. En grupp öar som inte är alltför exploaterade ännu. Civiliserat med grym natur. Bra väder, billigt, trevliga människor som inte säljer allt för mycket skit. Vi flög charter dit pga att det blev billigare men upplevde öarna på egen hand med bil, 250cc, flyg, buss, vandring. Rekommenderas starkt om du söker något annorlunda men ändå inte helt "turistigt"

Jag bodde i Pula en vecka vilket var årets miss, det ligger som "huvudstad" på halvön Istrien som istället för Pula innehåller flera riktigt najs ställen, minns Porec, Rovinj och Rabac. Det beror i och för sig på vad man gillar, ska du ha fest så går nog allt bort men jag förstod det som att du ska ha hyfsad lugn och ro. Montenegro lär vara bättre drag annars. Själv funderar jag på en 2v på Makarska rivieran med bil, verkar najs.

Annars var jag i Barcelona förra veckan, bra strand, grym mat, billigt med mat och vin för att vara euroland (flaska vin från 10-15 Eur på bra restaurang...!), hyfsad flygtid, direktflyg från både ARN o Skavsta, garanterat bra klubbar mm, kultur om man gillar, civiliserad tunnelbana, bra taxipriser (halva Sverige ca), inga jävla äckliga fjortisar garanterat, FC Barcelona om man gillar fotboll osv.

Det var som fan, det var jag också!
Kan bara hålla med, Barcelona är faktiskt helt klockrent. Finns "allt", stranden om man bara vill slappa, mängder av bra restauranger, uteliv, kultur. Rätt mycket turister såklart men inte så det stör. Alla fördelar med Spanien kombinerat med den europeiska civilisation som saknas på de flesta andra håll i Spanien.

Annars kan jag också, precis som Markus, rekommendera Kroatien. Dock tycker jag att du ska fundera på Dubrovnik som ligger söderut i landet, skitfint! Mindre italienare än i Istrien.

Var där i Juli förra året. En grupp öar som inte är alltför exploaterade ännu. Civiliserat med grym natur. Bra väder, billigt, trevliga människor som inte säljer allt för mycket skit. Vi flög charter dit pga att det blev billigare men upplevde öarna på egen hand med bil, 250cc, flyg, buss, vandring. Rekommenderas starkt om du söker något annorlunda men ändå inte helt "turistigt"

Jag var på Azorerna, Ponta Delgada, med just Solresor 2004.
Fy fan vad tråkigt det är där. :gråta
Var äter man? Jo, det fanns en bra restaurang - ägd av en svensk inavlad östermalmsfamilj. Resten av maten var vidrig typ. Och inte ett skit att göra fanns det heller förutom att åka runt i hyrbilen och kolla utsikten, vilket var kul i två dagar typ. De har en enda (!) sandstrand på en ö lika stor som Gotland typ, skandal. Och där var sanden svart och en miljard tyskar hade återuppstått i sina tajtaste pungslungabadbrallor och hamnat där.

Men som sagt, fantastisk natur och säkert trevligt för fiske och vandring mm. Gillar man snäppet mer civilisation än Ronja Rövardotter så går det bort rejält.

Det var som fan, det var jag också!
Kan bara hålla med, Barcelona är faktiskt helt klockrent. Finns "allt", stranden om man bara vill slappa, mängder av bra restauranger, uteliv, kultur. Rätt mycket turister såklart men inte så det stör. Alla fördelar med Spanien kombinerat med den europeiska civilisation som saknas på de flesta andra håll i Spanien.

Annars kan jag också, precis som Markus, rekommendera Kroatien. Dock tycker jag att du ska fundera på Dubrovnik som ligger söderut i landet, skitfint! Mindre italienare än i Istrien.

Vi kanske sågs, var du på FCB - B Munchen?
Hyfsat ös med 4-0 i första med 93519 åskådare. :yoparty

Kan du beskriva Dubrovnik i jämförelse med Istrien förresten?

Last edited:
Jag drar till Java, sen vidare till Bali och Lombok......

Betr Kroatien så kan jag rekommendera Hvar på ön med samma namn.

Azorerna är ju fint, men knappast något "bara-ligga-på-stranden-och-dricka-öl-vecka"..

Detta är min sommarfavorit. Inget spec party, bara sol, bad, mat, öl :-)

http://www.kalimera.nu/resebrev/2006/karpathos_anna.html

Fick lite känslan av Egina i Grekland av att läsa den där. Var på Egina för en 7-8år sen och det var helt ok. Kanske lite fööör lungt men för ren avkoppling var det kanon! Men tips som dessa är bra!

Kommer säkert sluta med två veckor på Elafonissi, i år igen, men man kan ju iaf försöka vara lite open-minded :D

KAn rekommendera Spetses! Liten grekisk ö, sagolikt vakcer och lite turister. Träffade ca 4-5 svenskar under två veckor. Väldigt genuin och inte så exploaterad som många större öar i Grekland kan vara. Men befolkningen pratar utmärkt engelska. Ca 5000 bofasta på hela ön.
Gick på ca 20 000 för två veckor. Men då tog vi taxi till stranden varje dag, fram och tillbaka.
Bästa stranden är utan tvekan Zogheria. Kan försöka få fram lite bilder att scanna in i dagarna. Finns inte särskilt många på nätet.

Såg att du varit på Egina, och det är ju närmsta ön till Spetses, så då är det kanske inte lika intressant längre. :) Dock skiljer sig öarna ändå en del vad jag sett på bilder iaf.

KAn rekommendera Spetses! Liten grekisk ö, sagolikt vakcer och lite turister. Träffade ca 4-5 svenskar under två veckor. Väldigt genuin och inte så exploaterad som många större öar i Grekland kan vara. Men befolkningen pratar utmärkt engelska. Ca 5000 bofasta på hela ön.
Gick på ca 20 000 för två veckor. Men då tog vi taxi till stranden varje dag, fram och tillbaka.
Bästa stranden är utan tvekan Zogheria. Kan försöka få fram lite bilder att scanna in i dagarna. Finns inte särskilt många på nätet.

Såg att du varit på Egina, och det är ju närmsta ön till Spetses, så då är det kanske inte lika intressant längre. :) Dock skiljer sig öarna ändå en del vad jag sett på bilder iaf.

Enda och största nackdelen är att det är grekland, sannolikt fullt m greker och ev andra homon.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg