Segt när hojen stjäls i början av sommaren...

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Häruppe (norrland ospecifierat) var det en minibuss som hade kört in på en gård för att stjäla, gårdens ägare kom dock hem och parkerade in dom, varpå dom valde att överge minibussen och fly i en båt dom stal.

Många historier i denna tråd som är samstämmiga. Jag känner till tre fall häromkring runt 2018-2019 där diverse öststatspack fått sina minibussar "inparkerade" av baklastare, pick-up'er och andra fordon. I två fall med utfallet att dom sprang till skogs. I det tredje fallet valde de att stanna tills länsman dök upp eftersom de blev ertappade av älgjägare som med önskvärd tydlighet visade sina studsare...

Märkligt nog har man inte hört talas om några sådana incidenter sedan coronaviruset stängde en massa gränser...?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Många historier i denna tråd som är samstämmiga. Jag känner till tre fall häromkring runt 2018-2019 där diverse öststatspack fått sina minibussar "inparkerade" av baklastare, pick-up'er och andra fordon. I två fall med utfallet att dom sprang till skogs. I det tredje fallet valde de att stanna tills länsman dök upp eftersom de blev ertappade av älgjägare som med önskvärd tydlighet visade sina studsare...

Märkligt nog har man inte hört talas om några sådana incidenter sedan coronaviruset stängde en massa gränser...?

Alla har väl sett filmen när tjuvpacket fick hjälp att bogsera ut bilen baklänges av en hjälpsam traktor....

Dom hann inte riktig ratta i samma hastighet som traktorn körde om man säger så...

Jag tror att det kommer att bli vanligare med såna historier i fortsättningen, när gränserna öppnar upp, för man har tröttnat rejält på att polisen inte gör sitt jobb.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det tråkiga är ju att den där bilen kanske ändå var stulen och även om polisen kommer så blir dom släppta och hinner försvinna hem innan det är dags för rättegång så dom skrattar nog ändå hela vägen till banken.

Det är nog inte förrän det börjar saknas rumäner som senast setts i Norrland som vi kan börja hoppas på bättring.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Detta land kommer inte bli bättre på många år framöver... Inte ens när gränserna är stängda och brottsligheten kraftigt minskar från öst så vill de se sanningen. Tro mig så fort gränserna öppnar så ökar stölder mm. med säkert 200 %. Så här blir det när folk skriker att man är rasist eller främlingsfientlig när det enda man säger är sanningen. :huvet:brinnerup
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Alla har väl sett filmen när tjuvpacket fick hjälp att bogsera ut bilen baklänges av en hjälpsam traktor....

Dom hann inte riktig ratta i samma hastighet som traktorn körde om man säger så...

Jag tror att det kommer att bli vanligare med såna historier i fortsättningen, när gränserna öppnar upp, för man har tröttnat rejält på att polisen inte gör sitt jobb.

Det tror jag också - och en del av mig gillar det. I det så kallade samhällskontraktet har vi lämnat över våldsutövningen och lag och ordning till staten. Om staten inte levererar, då bryts samhällskontraktet till slut. Man kan inte både ha ett av världens högsta skattetryck och inte leverera det man lovat göra i utbyte - till slut är gränsen nådd. Speciellt i glesbygd där det kan vara timmar bort att få en polis om det behövs, men jag märker samma i tätbebyggt område på sätt och vis. Om ingen är på väg att dö händer inget.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Kommer ni ihåg berättelsen om han som ringde polisen först men inte fick hjälp för de hade inga resurser?

5 min senare ringde han tillbaka och sa att han skjutit personen med sitt hagelgevär och då jävlar var hela styrkan där på 2 min. Givetvis hade han inte skjutit någon (har för mig att något fyllo försökte göra inbrott), men då fanns det resurser.

Problemet är att när gemene man inte längre litar på att samhället beskyddar oss så kommer vi se allt fler ta lagen i egna händer.

Vid ett tillfälle hade vi mer bombningar än Baghdad... Det säger ju ändå en hel del om hur de inte klarar att lösa problemet. Något som var ännu mer skrämmande var att bomberna som användes var av samma sort och typ som ISAF mötte i Afghanistan.

Vi är på g mot ett samhällsförakt på landsbygden som nog blir svårt att lösa. Vi betalar samma höga skatt men ser aldrig polisen här ute. Min kommun fick köpa in separat bevakning av Verisure för att det var så många inbrott och polisen hade inga resurser för att patrullera området.

Jag förstår att polisen som jobbar i yttre tjänst gör vad de kan. Inte alltid som det blir rätt men de håller en hög standard och försöker lösa de situationer de ställs inför på ett bra sätt. Med det sagt så är de för få, de får inte det stöd av politiken som de ska ha och de har inte de mandat som krävs för att för en gångs skull kunna sätta ner foten och visa vem som bestämmer. Om man som polis blir omringad och hotad men inte drar sitt vapen för att säkra en situation. Gör man det för att man är rädd för upptrappning av situationen eller för de repressalier man kommer få uppifrån när man tagit steget att skydda sig själv med högre våldsinsats? :gnissla:va
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Min kommun fick köpa in separat bevakning av Verisure för att det var så många inbrott och polisen hade inga resurser för att patrullera området.

När Nordman och hans "polare" hade bosatt sig utanför byn och levde rövare fick vi dem att flytta lika långt norrut om Gävle som de bodde söder om, dvs totalt 8 mil. Fick höra det (var deras nya tillflykt fanns) av den polis som lämnade tillbaks mina två bilstereos från deras förvar. Det spelas ingen baseboll (möjligen brännboll) i Häsen men den sportutrustningen har iaf många här i sin skuff.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
En bekant kör lastbil och är ute på vägarna dagligen. All skit han berättat att han ser folk göra och hur sällan han ser polisen får mig att allvarligt fundera på hur prion ligger hos myndigheten. :va Inte ovanligt att folk kör om en bil och släp precis där det går från 2 till 1 fil på vajerväg. Som att spela tärning med sitt liv. Hur fasen ska en lastbil på 60t kunna stoppa i tid om något händer där?

Jag körde tur och retur till Västerås från Hbg under en sommar. 60 mil enkel resa. Inte en enda polisbil på hela sträckan upp eller ner. 120 mil motorväg och inte en enda kontroll eller synlig bil. Visst det fanns kanske civilbilar men tanken med målade bilar är ju att visa folk att de finns, de kollar och de kan ta oss.

Berlin har fler poliser i sin stad än Sverige har totalt för hela landet.

Hade de höjt lönerna, gjort jobbet mer attraktivt, betalt lön under utbildning och ffa. ställt upp för sina poliser när något går åt helvete så hade nog bra många fler sökt.

En polis tjänar idag ca 26500:- som ingångslön. Detta är vad ingångslönen är i industrin ca. Enligt mig skulle det vara rimligt med 36500:- i ing-lön som polis före OB mm. med en garanterad slutlön på 50000 efter 5 år. Givetvis kan detta skilja sig mellan olika avdelningar inom kåren.


Om folk menar på att det blir för dyrt så tänk att vi hade en migration och etableringskostnad som översteg hela budgeten för Sveriges försvar och hela rättsväsendet tillsammans... Kanske man skulle banta den där liberala migrationspolitiken och ta pengar därifrån? Fast det lär ju inte ske när 4% partiet miljöfanatikerna håller oss andra 96% som politisk gisslan! :hördu
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
När det kommer till trafiken så är det ju klockrent. Att det är fri fart på vägarna när det regnar är väl allmänt känt, och nu även nattetid i alla väder i Västerbotten.

Ja, det är väl det dom vill åtgärda med 8 fartkameror på en och en halv mil...
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
2014 blev jag stannad av polisen sist (trafikkontroll i Malmö, blåsa, kolla fordonsstatus och körkort). Nu skriver jag snart sex år sedan dess. Undra om det blir sju år? Eller kanske tio till nästa gång? Jag kör runt 1000 mil hoj och mellan 1000 - 3000 mil bil per år, överallt i landet.
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top