Segt gashandtag/smörja gasvajer

Problemet löst och gashandtaget går lätt och ledigt igen.

Jag hade isär gashantaget och smörjde båda vajrarna(drag och retur).
Jag använde en vajersmörjare från biltema men den vill jag verkligen inte rekommendera, den läckte som ett såll så jag vet inte om det faktiskt kom in nått smörjmedel i kablarna eller om problemet löste sig genom isärtagning och rengörning av gashantaget.

Nästa gång jag smörjer vajrarna köper jag garanterat en annan vajersmörjare. Men jag lärde mig iallafall någonting idag :P
 
En annan sak, som kanske inte hör till detta ämne, även om symptomen är liknande, är om man byter styrände, eller som i mitt fall, monterar styrändsspeglar. Detta gjorde jag i samband med en styrsänkning på min fd Bulldog. Trodde ju bergsäkert att det tröga gashandtaget berodde på för snäva vajerdragningar. Som tur var hann backspegeln på gas-sidan råka ramla dän innan jag började riva vajrarna. Det var alltså spegeln som spökade till det, utan att man ens kunde se att de låg an mot gasrullen. :)
 
Angående 5-56 har jag tydligt för mig att man inte ska använda det på lås, eftersom det innehåller lite slipmedel. Isåfall borde det väl inte vara speciellt användbart i wirear heller?

Angående flygindustrin har jag aldrig sett att man använder WD40 heller, man använder certifierade smörjmedel som kostar hundratals kronor flaskan..
 
Angående 5-56 har jag tydligt för mig att man inte ska använda det på lås, eftersom det innehåller lite slipmedel. Isåfall borde det väl inte vara speciellt användbart i wirear heller?

Angående flygindustrin har jag aldrig sett att man använder WD40 heller, man använder certifierade smörjmedel som kostar hundratals kronor flaskan..
:va:fyllisar:tummenupp
 
Angående 5-56 har jag tydligt för mig att man inte ska använda det på lås, eftersom det innehåller lite slipmedel. Isåfall borde det väl inte vara speciellt användbart i wirear heller?

Angående flygindustrin har jag aldrig sett att man använder WD40 heller, man använder certifierade smörjmedel som kostar hundratals kronor flaskan..

Du ska inte använda 5-56 på lås för att det innehåller olja som drar till sig smuts, en bra låssprej torkar och lämnar kvar en torr film som räcker för att låset ska må bra.
 
uploadfromtaptalk1392057477390.jpg

Kan verkligen rekommendera denna till just lås.
 
Hakar upp mig lika mycket på svepande uttalanden som "...förbjuden att använda inom flygindustrin..." lätt att säga svårare att styrka... Jag har googlat en stund nu för jag blev verkligen nyfiken men har inte lyckats hitta något som styrker sanningshalten i ditt påstående... (fast å andra sidan är ju "flygindustrin" lite odefierat så jag letade kanske på fel ställen...)

Det enda jag hittat är beskrivande datablad på Försvarets materialverk och de verkar inte peka på några farligheter...https://www.fmv.se/FTP/Drivmedel%202013/M7789-000183/datablad/M0722-291000_CRC_5-56.pdf

Personligen tror jag att i princip vilken smörja som helst som man lyckas få in mellan vajer och hölje som inte blir stel vid lägre temperaturer gör nytta, men får nog vara väldig kreativ för att hitta något som gör en kärvande vajer sämre eller som är skadligt...

Så åter igen, tips om saker man vet funkar (duger med empirisk kunskap här tycker jag) :tummenupp , varningar för saker man tror är farligt/skadligt inte så bra (kan bli bra om tror byts mot vet och styrks med fakta:7peta)

Personligen har jag en förkärlek för seg motorolja i en liten påse som tejpas runt vajer höljet, hänger sedan vajern upp och ned över en balja något dygn (älskar när jag slipper fippla utan nyttan sker medans jag gör annat, när olja runnit igenom så brukar lite juckande med vajern resultera i nykänsla :-)

Du får inte använda gammal motor olja inom flygindustrin
 
jag använde mig förresten av PTFE lubricant från biltema när jag smörjde vajrarna. Inget kletigt och de ska vara mikroskopiska små plastkulor eller något i den stilen.

När jag köpte vajersmörjaren på biltema stod de i texten att de rekommenderade att man använde den ihop med biltemas kedjespray. Som tur var provade jag lite på fingret i butiken(fy på mig) och det var ju precis som kedjesprayen jag har på kedjan, kletigt som fan. Alltså inget jag hade velat ha på gasvajrarna :S
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top