Segstartad hoj

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Startade upp hojen för 1 månad sedan efter vinterdvalan då jag skulle passa på att byta olja och filter, hojen gick lite illa först o bluddrade lite men gick som smort sedan, den fick gå riktigt varmt så inte stiften skall slagga igen.

Nu var jag på hojen i Lördags för att ta första svängen, skulle starta, den startade gick lite orent, men så var jag tvungen att flytta bilen och krångla, så jag stängde av hojen(dumt :mad: ) när jag väl krånglat klart med det så skulle jag starta igen. Då trilskas den, tänder till lite, men så händer inget mer.

Plockar isär, torkar rent stiften, gör rent luftfiltret, samt att den får stå och "lufta" i 4 timmar, plockar ihop igen och testar, samma visa igen, den bara tänder till lite. Då gav jag upp för tillfället.

Har ni varit med om liknande, att det brukar "tjura" sig? Jag fick tips av en kompis, att han trodde att det blivit kondens vid tidigare starten, så att det blivit "Ispropp" någonstans, hojen skulle behövas lenas upp först.
Men fan inte lätt när det var snöstorm och hagel här igår...El skall man låna frugans hårfön kanske :hihi

Den står i isolerat garage, dock utan värme, så det är kallare inne än ute.

Har någon något annat tips? Soppan rinner till i alla fall, sen verkar det inte som det kommer fram som det skall vara.

Edit: Provade idag igen, med startkablar, matade o matade, ville inte ens tända till.

Last edited:
Startgas! fungerade på min RF600.. (behövdes bara första gången efter vinteridet)

CeZar skrev:
Startgas! fungerade på min RF600.. (behövdes bara första gången efter vinteridet)
Startgas rockar fett. Eftersom det ligger soppa i förknasarna under vintern så blir väl hojen lite svårstartad innan man kört igenom hela systemet med fräsch soppa? Så kan det bli för mig när inte hojen varit startad på ett tag i alla fall, men efter att använt startgas för att starta och sen låta den vara på lite så går det bra att starta utan.

Exakt det här händer min polare varje år (blade -96). Tydligen är bensin så pass mycket färskvara att hans motor inte riktigt vill gå jämnt på den soppa som legat i 4 månader. Han slangar ur soppan och fyller på med färsk vilket resulterar i att motorn går precis lika bra som den gjorde säsongen innan. Konstigt men sant....

CeZar skrev:

Plockar ni bort luftfiltret, el sprayar igenom lufttratten...?

yonsson skrev:
Startgas rockar fett. Eftersom det ligger soppa i förknasarna under vintern så blir väl hojen lite svårstartad innan man kört igenom hela systemet med fräsch soppa? Så kan det bli för mig när inte hojen varit startad på ett tag i alla fall, men efter att använt startgas för att starta och sen låta den vara på lite så går det bra att starta utan.

Genom luftfiltret, el direkt i fuggarna?

Luftfiltret ska du inte behöva ta bort

alternativ 2; dränera förgasarna (sitter en plug under varje förgasare)

Ljunghusen skrev:
Luftfiltret ska du inte behöva ta bort

alternativ 2; dränera förgasarna (sitter en plug under varje förgasare)

Tack för tipsen, laddar upp batteriet ånyo här..så kanske man skulle blöda ur förgasarna lite, slå i ny soppa och startgas, då, då kanske.. :tummenupp

Händer inget då, så måste jag börja spåra så det inte blivit något med tändsystemet och kolla gnista till o börja med!

sporTlovEr skrev:
Genom luftfiltret, el direkt i fuggarna?

Genom luftfiltret brukar funka för mig. Ett annat tips är att se till att du har ett fräscht och bra laddat batteri, men det hade du visst redan kollat upp. :)

PacMan skrev:
Genom luftfiltret brukar funka för mig. Ett annat tips är att se till att du har ett fräscht och bra laddat batteri, men det hade du visst redan kollat upp. :)
Eh, ursäkta korkad fråga men..., hurdå "genom" luftfiltret ?? Måste man öppna luftburken ? :va Vore fint att få veta hur man gör med den däringa gasen...

carleson skrev:
Eh, ursäkta korkad fråga men..., hurdå "genom" luftfiltret ?? Måste man öppna luftburken ? :va Vore fint att få veta hur man gör med den däringa gasen...

Behöver inte öppna luftburken, fösök pilla in röret/slangen från startgasen i hålet där den suger luft.. o tryck några sekunder

CeZar skrev:
Behöver inte öppna luftburken, fösök pilla in röret/slangen från startgasen i hålet där den suger luft.. o tryck några sekunder

Jag har vart ute och testat, men börjar tro att det är någon el fel, för det matar in startgas och passarar cylindrarna, för det luktar startgas ur agat...

Skall plocka isär igen vid tillfälle, kanske redan imorrn, och kolla om jag har gnista vid stiften, de är säkert toksura iaf, och behöver torkas rent efter båda bensin(?) och startgas, säkringarna är hela iaf.

Bara på det igen, men luften har gått ur en idag iaf, för att fortsätta..dessutom börjar batteriet sett sina bästa dagar, då det dragits ur några ggr, ena batteriet fick jag kassera tog inte emot mer ström, nytt skulle behöva inhandlas..

carleson skrev:

Maskinen drar ju i sig luft nånstans, så se till att det finns lite startgas där helt enkelt. Spray vid luftburkens inlopp alltså. :)

Tack för alla tips! Nu går hojen igen!! Jag fick byta ut tändstiften, vet ej varför de inte gav gnista, hade spart de gamla som det inte är något fel på,vart gnista direkt, och maskinen gick igång! :tummenupp

Lite kall premiärtur blev det när maskin väl startade! Ca 1 mil! :banana

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...