Segstartad även efter service/reparation - vad kan det vara?

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Jag hade mc:n på verkstad igår och fick ventilkontroll gjord (allt okey där), rengöring av luftfilter, byte av tändstift samt olja/oljefilter.

Trots det så drar den fyra-fem varv på startmotorn innan den startar. För någon månad sedan startade den alltid på första vridet.

Tilläggas bör att den är mer svårstartad varm än kall.

Hojen går fint på tomgång och vid körning annars.

Någon som kan bidra med en möjlig diagnos?

Last edited:
Kontrollera batteriets anslutningar, både vid batteriet och chassijorden.

Är du säker på att de bara kontrollerade ventilspelet och inte justerade något? Vad satte de gnistgapet till på stiften?

Har en betydligt äldre Kawasaki och hade liknande problem. Visade sig vara pick-up coils på tändplattan som var slut. När hojen blev varm la de av och hojen gick inte att starta förrän den kallnat. Tillslut började den dö under färd. Kolla om du hittar vilken resistans de skall hålla och mät med multimeter.

Har en betydligt äldre Kawasaki och hade liknande problem. Visade sig vara pick-up coils på tändplattan som var slut. När hojen blev varm la de av och hojen gick inte att starta förrän den kallnat. Tillslut började den dö under färd. Kolla om du hittar vilken resistans de skall hålla och mät med multimeter.

- Ach so...ja jag vet inte hur jag kommer åt eller hur jag mäter det, men ska höra med verkstaden om de kan checka av det eftersom hojen inte blev bra trots genomgång av ventiler och luft.

Som sagt, mät CO på tomgång så att det ligger på något vettigt. AFR/Lambda kan man bara lita på när man är säker på att man inte har misständningar.
Jag har intrycket av att 7:an under snurrande på startmotorn går ännu något magrare än den gör när den väl hoppat igång.
Inspirerad av din frågeställning så var jag ute i garaget och skruvade ut blandningsskruvarna ett kvarts varv. Får se om det hjälper mot mina problem, den håller på att fixas till besiktningsmode.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT