chrisse_50
ickeallvetande
segaste tzr: n i norden, olika teorier behöver bekräftelse!
halloj allihopa, har ett fatalt problem, införskaffade nyligen en -87 yamaha tzr, modifierad i kåpväg o.s.v + allt möjligt lull lull, nu är problemet det:
enligt förra ägarn och efter kort igenomgång har följande trimm blivit gjorda:
sänkt topplock ( verifierat i kvittoväg )
uppborrad cylinder
(verifierat i kvittoväg, genomföring gjord på ett av regionens bästa verkstäder)
större huvudmunstycke ( själv kollat ) default : 180, nu 190, ( MIKUNI VM26SS)
strypningarna borttagna
+
YPVS
drivad orig. 16-45
jag väntar mej att den borde gå 140 utan problem,
men kära vänner, nån där uppe ville annat.
115 SEGA KM / H är ALLT jag får ur den stackars maskinen...och det är varken fel på växlarna, samt den varvar precis som den skall.
hjälp uppskattas, vad har jag hoppat över? vad har jag inte sett?
motorn är nyrenverad, lagren bytta, o.s.v...
det som nu kan sammanfattas är:
antingen är det förgasarn det är fel på, mycket osannolikt, därefter kommer luftfiltret, får helt enkelt för mycket, sitter ett polisport dx på som bäst. tror ej att luftfiltret har så stor betydelse...?
eller så det värsta tänkbara, tidigare ägarn har kört på dubbelt för fet blandning så att kolvringarna har bränt fast o.s.v och resulterar i att kolv + ringar måste bytas? kan det vara sannolikt? ( startar alltid på 2a kicken ) från kröken sett så ser kolven en aning bränd ut i toppen men ej mer än det... skulle ej ha lust att ta upp cylindret i onödan eftersom hela motorn måste skruvas bort isåfall...
halloj allihopa, har ett fatalt problem, införskaffade nyligen en -87 yamaha tzr, modifierad i kåpväg o.s.v + allt möjligt lull lull, nu är problemet det:
enligt förra ägarn och efter kort igenomgång har följande trimm blivit gjorda:
sänkt topplock ( verifierat i kvittoväg )
uppborrad cylinder
(verifierat i kvittoväg, genomföring gjord på ett av regionens bästa verkstäder)
större huvudmunstycke ( själv kollat ) default : 180, nu 190, ( MIKUNI VM26SS)
strypningarna borttagna
+
YPVS
drivad orig. 16-45
jag väntar mej att den borde gå 140 utan problem,
men kära vänner, nån där uppe ville annat.
115 SEGA KM / H är ALLT jag får ur den stackars maskinen...och det är varken fel på växlarna, samt den varvar precis som den skall.

hjälp uppskattas, vad har jag hoppat över? vad har jag inte sett?
motorn är nyrenverad, lagren bytta, o.s.v...
det som nu kan sammanfattas är:
antingen är det förgasarn det är fel på, mycket osannolikt, därefter kommer luftfiltret, får helt enkelt för mycket, sitter ett polisport dx på som bäst. tror ej att luftfiltret har så stor betydelse...?
eller så det värsta tänkbara, tidigare ägarn har kört på dubbelt för fet blandning så att kolvringarna har bränt fast o.s.v och resulterar i att kolv + ringar måste bytas? kan det vara sannolikt? ( startar alltid på 2a kicken ) från kröken sett så ser kolven en aning bränd ut i toppen men ej mer än det... skulle ej ha lust att ta upp cylindret i onödan eftersom hela motorn måste skruvas bort isåfall...

Last edited: