segaste tzr: n i norden

chrisse_50

ickeallvetande
Gick med
25 Mar 2008
Ort
kristinestad
Hoj
Yamaha TZR 125, -87
segaste tzr: n i norden, olika teorier behöver bekräftelse!

halloj allihopa, har ett fatalt problem, införskaffade nyligen en -87 yamaha tzr, modifierad i kåpväg o.s.v + allt möjligt lull lull, nu är problemet det:

enligt förra ägarn och efter kort igenomgång har följande trimm blivit gjorda:

sänkt topplock ( verifierat i kvittoväg )
uppborrad cylinder
(verifierat i kvittoväg, genomföring gjord på ett av regionens bästa verkstäder)
större huvudmunstycke ( själv kollat ) default : 180, nu 190, ( MIKUNI VM26SS)
strypningarna borttagna
+

YPVS
drivad orig. 16-45

jag väntar mej att den borde gå 140 utan problem,
men kära vänner, nån där uppe ville annat.

115 SEGA KM / H är ALLT jag får ur den stackars maskinen...och det är varken fel på växlarna, samt den varvar precis som den skall.:confused:

hjälp uppskattas, vad har jag hoppat över? vad har jag inte sett?
motorn är nyrenverad, lagren bytta, o.s.v...

det som nu kan sammanfattas är:

antingen är det förgasarn det är fel på, mycket osannolikt, därefter kommer luftfiltret, får helt enkelt för mycket, sitter ett polisport dx på som bäst. tror ej att luftfiltret har så stor betydelse...?

eller så det värsta tänkbara, tidigare ägarn har kört på dubbelt för fet blandning så att kolvringarna har bränt fast o.s.v och resulterar i att kolv + ringar måste bytas? kan det vara sannolikt? ( startar alltid på 2a kicken ) från kröken sett så ser kolven en aning bränd ut i toppen men ej mer än det... skulle ej ha lust att ta upp cylindret i onödan eftersom hela motorn måste skruvas bort isåfall... :näsblod
 
Last edited:
Varvar den inte mer än förut kommer den inte att gå fortare med samma drevning. Planad topp och big-bore borde göra den starkare, vilket gör att den orkar med en "längre" drevning, dvs större framdrev eller mindre bak.
 
Varvar den inte mer än förut kommer den inte att gå fortare med samma drevning. Planad topp och big-bore borde göra den starkare, vilket gör att den orkar med en "längre" drevning, dvs större framdrev eller mindre bak.

större framdriv är på väg för all del.. måste kolla då... men jag förstår inte varför den lämnar på en så låg hastighet som 115 km/h, den borde bokstavligen rusa iväg.. är det möjligt att det kan vara strypning i insuget eller liknande som förra ägarn inte har nämt?
 
större framdriv är på väg för all del.. måste kolla då... men jag förstår inte varför den lämnar på en så låg hastighet som 115 km/h, den borde bokstavligen rusa iväg.. är det möjligt att det kan vara strypning i insuget eller liknande som förra ägarn inte har nämt?

Den kan vara strypt till 11kw, men vad varvar den i 115kmh då? Stämmer mätaren? Är ljuddämparen fylld med gammal seg olja?
 
Är den utvarvad i 115 km/h så är det ju så fort den går, liksom.

Mattias, läs hans texter igen och fundera på om "varvar precis som det ska" har samma tyngd som.....ja välj någon. Typ inte SuzukiLover:smasha


Eller känner du att det framgår ordentligt att hans maskin har toppfart och optimalt varvtal samtidigt?
 
Den kan vara strypt till 11kw, men vad varvar den i 115kmh då? Stämmer mätaren? Är ljuddämparen fylld med gammal seg olja?

det är möjligt.. men hur isåfall? var? ypvs-ventilen är ej låst, avloppet är fritt, munstycket är större än original o.s.v... vid 115 så varvar den ej mer än vad den kan, orkar helt enkelt inte varva mer efter c. 8000 rpm, som att kraften tar slut där, i lägre växlar är den glatt upp i 10 000... mätarn stämmer, har testat både gps och originalmätarn.. kan vara, men det borde väl ej påverka toppfarten så mycket? hade på ett urgasat avlopp för nöjes skull... strypt för den delen... gick inte heller då hårdare än 115..
 
En sådan ska väl lätt göra mer än 115km/h. Min gamla MTX125 -83 toppade lika mycket, en TZR borde vara snabbare även standard. Något är lurt.
 
jag undrar om du kan lägga upp en bild på hojjen : D



En sådan ska väl lätt göra mer än 115km/h. Min gamla MTX125 -83 toppade lika mycket, en TZR borde vara snabbare även standard. Något är lurt.

absolut torgo, ngt är lurt, men jag vet inte vad... absolut någonting som den tidigare ägarn "glömt" att berätta..
 
Last edited:
det är möjligt.. men hur isåfall? var? ypvs-ventilen är ej låst, avloppet är fritt, munstycket är större än original o.s.v... vid 115 så varvar den ej mer än vad den kan, orkar helt enkelt inte varva mer efter c. 8000 rpm, som att kraften tar slut där, i lägre växlar är den glatt upp i 10 000... mätarn stämmer, har testat både gps och originalmätarn.. kan vara, men det borde väl ej påverka toppfarten så mycket? hade på ett urgasat avlopp för nöjes skull... strypt för den delen... gick inte heller då hårdare än 115..

En ostrypt original TZR dör av vid ungefär vid 8-8.5k rpm på högsta växeln och gör 115km/h (gps-ärliga) på platt backe utan motvind om du ligger klistrad mot tanken. Är du dessutom nyskiten och har solen i ryggen kan du lyckas få upp den i rasande 120km/h efter några kilometer.

Dessa siffror har jag fått väldigt bra grund för under resan på 150mil jag just avverkat med gps.

Inte för att jag är någon motorexpert, men det kan ju vara så att den är avstämd på den delen i registret där den är som starkast istället för att få upp varvet. Vilket teoretiskt borde innebära att den är starkare på samma varvtal och således klarar annorlunda drevning med bibehållen kraft, right?

Edit: Det där bakdäcket såg ut som en bötesmagnet, och kedjan skulle behöva spännas :)

Edit2: Skulle vara intressant att se hur konverteringen till skiva bak är gjord, eftersom jag funderat på det själv.
 
Last edited:
Är cylinder uppborrad till nämaste överdimention, eller är det BigBorrkittad cylinder, typ 160cc eller någonting sådant?

Varför sitter det större munstycke i? Det är inget trim i sig att öka munstycket. Snarare tvärt om.

Hur fungerar oljesmörjningen på den? Är det fortfarande orginal?
Hur mycket är toppen planad?
Hur ser tändstiftet ut efter en fullgasrepa? Färg?
Är du säker på att den inte spikar?
Är du säker på att avgasporten öppnar ordentligt vid rätt varvtal?
Är du helt säker på att cylinder/kolv är i perfekt skick?

Vad är ostryp effekt på motorn? 25-27-30 hk?
 
vart kmr måporna ifrån ;o ? ( =

enligt min kännedom kommr bak-kåpan + sadlarna från en yamaha r1, sadlarna torde vara spec. tillverkade... tanken kommr från en gamlare yamaha r6:a, sidokåporna e tillskurna originalkåpor, frammasken e väl polisport nånting, ingen aning, har på en modifierad originalmask nuförtiden + modifierad underkåpa..

Är cylinder uppborrad till nämaste överdimention, eller är det BigBorrkittad cylinder, typ 160cc eller någonting sådant?

Varför sitter det större munstycke i? Det är inget trim i sig att öka munstycket. Snarare tvärt om.

Hur fungerar oljesmörjningen på den? Är det fortfarande orginal?
Hur mycket är toppen planad?
Hur ser tändstiftet ut efter en fullgasrepa? Färg?
Är du säker på att den inte spikar?
Är du säker på att avgasporten öppnar ordentligt vid rätt varvtal?
Är du helt säker på att cylinder/kolv är i perfekt skick?

Vad är ostryp effekt på motorn? 25-27-30 hk?


26.5 hkr tror jag,

cylindern är borrad, inte mycket, knappt märkbart, toppen är nedsänkt.
oljepump = bortkopplad, blandar själv.. ( ja, jag blandar rätt )
tändstiftet är gyllenbrunt, sådär kaffebrunt typ, br9es om jag minns rätt.
nejjdå, går fint som den skall även vid motorbromsning.
det är vad jag funderar på.. kicken kommer först vid 6.5k och slutar vid ungefär 8k.

kolv + lager o.s.v är bytta, har kört cirkus 200 mil. tror inte det har med cyl + kolv att göra eftersom den alltid startar på första.

större munstycke är iskruvat p.g.a en lokal verkstad rekommenderade det.. har på 190 som sagt... torde den gå bättre om jag lägger i originalet 180? undrar bara då det finns folk som kör samma cykel, bestyckad med upp till 250...
 
Last edited:
Trimningen kanske tas ut av det extra luftmotståndet som den breda tanken ger... Kör du den utan kåpa? Det borde göra en hel del för topphastigheten
 
varvar du ur på högsta växeln då? och allt du uppnår är 115?:va med min gamla tzr var jag uppe i 135 (sen tog ax-sträckan slut:tungan ) mätarfart, och då var bara avgasstrypningarna borttagna...:va verkar skumt, testat kompet? kanske ont om kraft bara?
 
Fungerar YPVS på denna ? du ska höra ett surr då du virder på nyckeln o kolla om den rör sig (YPVS ventilen)

Vinkla nr plåten + 5 km :tummenupp

//Robin

ypvs funkar och är korrekt inställd efter en hel massa sammanfattande av trådar här på forumet :rolleyes:

har redan visiret nere då jag kör, = +5 km :näsblod

varvar du ur på högsta växeln då? och allt du uppnår är 115?:va med min gamla tzr var jag uppe i 135 (sen tog ax-sträckan slut:tungan ) mätarfart, och då var bara avgasstrypningarna borttagna...:va verkar skumt, testat kompet? kanske ont om kraft bara?

jadå, varvar runt 8.5 k, m.a.o som den ska i 6an, ( har inte märkt av det klassiska symptomet att den går snabbare i 5an än i 6an, snarare likvärdiga )

ok.. skall öppna cyllen ikväll och kolla, men kolven såg finemang ut sedd från utblåset.
 
Last edited:
jadå, varvar runt 8.5 k, m.a.o som den ska i 6an, ( har inte märkt av det klassiska symptomet att den går snabbare i 5an än i 6an, snarare likvärdiga )

ok.. skall öppna cyllen ikväll och kolla, men kolven såg finemang ut sedd från utblåset.

ok... skumt...

köp en komptestare från biltema! billigt och ger en idé om ifall att något är knas!:tummenupp lättare än att skruva isär skiten och leta smårepor i cyllen som kan släppa ut komp...:rolleyes:
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top