Seatpipes på Miton, ett tänkbart projekt.

Padde skrev:
Jag har för mig att om du ska ha två pipor måste du ha EXAKT lika långa rör efter delningen annars blir det effekt skillnad.

Verkar vara en bra ide`, jag har själv funderat på det här med var jag skulle placera korsningen.

Loadar upp en bild på en Mito jag shoppat lite och fått fram hur jag planerat att det skulle se ut :)
Fortfarande så skall förstås nummerlappen på, men allt är ju på prototypstadiet ännu :tummenupp
 
Var hittar du extra ljuddämpare?
 
klotter skrev:
Gör en dubbelburk (vet inte va de heter) så båda ljudämparna ligger i ett ovalt skal och mynnar ut i ett fett rör sen a la ducati

Mycket jobb för ingenting.....
 
klotter skrev:
Gör en dubbelburk (vet inte va de heter) så båda ljudämparna ligger i ett ovalt skal och mynnar ut i ett fett rör sen a la ducati

Något i stil med Multistradan och 999?
Tja, det är lite synd att jag tycker ljuddämparinstallationen ser fräckare ut på 916 :)

kaZmur skrev:
Var hittar du extra ljuddämpare?

Troligtvis på samma ställe som nya originalcylindern inhandlades.
Kostade 98€ tror jag.
 
Estremo skrev:
Vore verkligen grymt!

Har själv funderat mycket på antingen seatpipes eller bygga på ett lite biffigare rör utanpå originalröret.

Hör med CBRThomas här på forumet. Han har lite program och sådant för att räkna ut hur man ska bygga det och har själv byggt ett par seatpipes till en Monkey så han bör veta hur du ska göra för att få det bra.

Skickade PM åt vår gunstling från Vöråtrakten, svarade att han visste vad du snackade om.
Usch, känner mig verkligen lite nervös om det här verkligen kommer att fungera. Det finns tusen saker som kommer att gå fel, för lite utrymme till hjulet, för mycket värmeutveckling, läckage, försämrad effekt.
Säger det på nytt; skulle ha köpt Yamah DT eller Aprilia RS, har inte nerver för sådant här, eller vad säger ni?
 
Last edited:
Mikael Cagiva skrev:
Skickade PM åt vår gunstling från Vöråtrakten, svarade att han visste vad du snackade om.
Usch, känner mig verkligen lite nervös om det här verkligen kommer att fungera. Det finns tusen saker som kommer att gå fel, för lite utrymme till hjulet, för mycket värmeutveckling, läckage, försämrad effekt.
Säger det på nytt; skulle ha köpt Yamah DT eller Aprilia RS, har inte nerver för sådant här.
Visst finns det mycket som kan gå snett men det är ju bara att väga för och nackdelar och komma fram till om det är värt det. Planerar man noga ska ingenting behöva gå snett.

Snart kommer mitt arbete med att montera på en ny, större ljuddämpare utanpå ljuddämparen till effektsystemet påbörjas. Då finns det ju inte så mycket som kan gå snett som om man tillverkar seatpipes. Även om nåt skulle gå snett så är det ju inte direkt någon Mito man förstör heller (fick nerverna ett sammanbrott nu?). :D
 
Lite oftopic förståss men vart köppte du kolven till din cagiva? har en själv o det börjar bli dax för byte.

Om du ska ha två pipor så tror jag inte det blir nån skillnad om den ena pipan har mer motstånd än den andra, det är väll bara om hojen har flera cylindrar det spelar nån roll lr?
 
carlan skrev:
Lite oftopic förståss men vart köppte du kolven till din cagiva? har en själv o det börjar bli dax för byte.

Om du ska ha två pipor så tror jag inte det blir nån skillnad om den ena pipan har mer motstånd än den andra, det är väll bara om hojen har flera cylindrar det spelar nån roll lr?

Köpt det från en tysk lokalhandlare, Alchzner tror jag bestämt de hette.
Annars kan du ju alltid kolla med www.geiwiz.de.

Annars kan jag ju berätta att jag inte fått Miton tillbaka från reparationen ännu, men de som väntar på något gott...
 
Last edited:
Här kommer lite bilder... (inte pjåtåskjopfade)
 

Bifogat

  • mitoscarico1.jpg
    mitoscarico1.jpg
    22.7 KB · Visningar: 57
  • mitoscarico2.jpg
    mitoscarico2.jpg
    38 KB · Visningar: 60
  • mitoscarico3.jpg
    mitoscarico3.jpg
    43.5 KB · Visningar: 62
  • mitoscarico4.jpg
    mitoscarico4.jpg
    50.2 KB · Visningar: 48
  • mitoscarico5.jpg
    mitoscarico5.jpg
    19.3 KB · Visningar: 61
  • mitoscarico6.jpg
    mitoscarico6.jpg
    44.9 KB · Visningar: 65
mito seatpipes

tycker verkligen att du ska fixa seatpipes på miton, det kommer till att bli askläcker om du väljer rätt ljuddämpare :tummenupp :tummenupp :tummenupp , men se verkligen till att inte bocka rören förmycket för då kommer du tappa bra mycket effekt om du bockar förmycket, tänk dig själv att försöka andas genom ett rör som serut som ett S, det går inte spec. bra !
 
Nu blir jag riktigt sugen att göra liknande på min hoj. Men jag hade tänkt mig mer ett "high-pipe" bygge. Är det någon som fått tag på "instruktioner" från CBRThomas om hur man bygger? Sedan undrar jag även vad för verktyg som är bra att använda vid själva böjningen av röret?
 
Eller så töntar du inte omkring med två ljuddämpare när du bara har en cylinder och gör istället det enda rätta....

mito250sp_002.JPG


HA DE GÖTT
 
Ludde skrev:
Eller så töntar du inte omkring med två ljuddämpare när du bara har en cylinder och gör istället det enda rätta....

hur många ljuddämpare sitter det på den där då?
 
Last edited:
har själv funderat på att göra likadant med min Mito men pengarna tryter o tiden lika så...har just lämnat in kåporna för lackering så jag får se hur mycket som återstår när lackeringen är betald ;)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top