seatpipes på 125a?

NSR_MAN

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2005
Ort
Rockholm
Hoj
ingen nsr längre
Tja
jag funderar på att bygga seatpipes på min NSR... men jag antar att man får fel motstånd då? :va & den går skit dåligt. Finns de någon som vet hur de blir? så man kan börja bygga :tungan
 
NSR_MAN skrev:
Tja
jag funderar på att bygga seatpipes på min NSR... men jag antar att man får fel motstånd då? :va & den går skit dåligt. Finns de någon som vet hur de blir? så man kan börja bygga :tungan
Jag tror du kan förlänga avgassystem om du gör de efter den så kallade kröken...kommer inte på vad de heter...men men...bara vad jag tror...
 
Fult, opraktiskt, dålig effekt, olagligt. Men om du tvunget måste så kan du ju ta ett avgasrör till crm och böja så att dämparn hamnar i mitten. :D
 
Mitt effektavgas snuddar bakre blinkersen :)

(Min är ej som på avataren).
 
zpeppy skrev:
Jag tror du kan förlänga avgassystem om du gör de efter den så kallade kröken...kommer inte på vad de heter...men men...bara vad jag tror...
nej nej och åter nej, en två taktare ska ha rätt längd på avgassystemet för att arbeta så bra som möjligt. Du kan inte förlänga det nån stans utan att det blir sämmre(förutsatt att det är bra från början
 
Du skulle ju kunna ha en jävligt förlängd och tillbockad stinger efter expansions kammaren. Det kommer helt klart påverka effekten men snor så pass liten effekt så du kommer fortfarande kunna använda hojen utan problem.

en Stinger ska egentligen vara lika lång som sista konan på expansions kammaren för att få ut maximal effekt, men om du kollar på dom flesta "Cross/sm" modeller så har dom ett förjävla långt "Mellan-rör" som de heter i folkmun, upp till ljuddämparen.
Och jag kan ju inte påstå att t.ex. en gas gas eller liknande är specielt slöa.

Så jag säger att om du använder dej av kunnigt folk som kan bocka till långa böjar och använder ett lite grövre rör än orginal så är det fullt möjligt.
Men inte det bästa ur effekt syn vinkeln.

/Hagberg
 
Hagberg skrev:
Du skulle ju kunna ha en jävligt förlängd och tillbockad stinger efter expansions kammaren. Det kommer helt klart påverka effekten men snor så pass liten effekt så du kommer fortfarande kunna använda hojen utan problem.

en Stinger ska egentligen vara lika lång som sista konan på expansions kammaren för att få ut maximal effekt, men om du kollar på dom flesta "Cross/sm" modeller så har dom ett förjävla långt "Mellan-rör" som de heter i folkmun, upp till ljuddämparen.
Och jag kan ju inte påstå att t.ex. en gas gas eller liknande är specielt slöa.

Så jag säger att om du använder dej av kunnigt folk som kan bocka till långa böjar och använder ett lite grövre rör än orginal så är det fullt möjligt.
Men inte det bästa ur effekt syn vinkeln.

/Hagberg
hmm... :va så man måste bocka på ett speciellt sätt föratt få ut bra effekt?.... jag hade tänkt köpa böjlig avgas slang å dra röret själv, sen linda avgas bandage för å hålla tätt(men min hoj går bättre utan ljud dämparn :confused: ) men jag har ritat på bilden hur jag tänkte.... jag antar att de e bättre å ha mjuka böjar?
 

Bifogat

  • seat pipe nsr.jpg
    seat pipe nsr.jpg
    60.2 KB · Visningar: 83
Precis, "mjuka" vinklar är bäst, ju skarpare bockar desto sämre..
Att den går bättre utan ljudämpare säger många för att den låter mycke mer osv, men om det stämmer så är det nästan garanterat för att antingen sitter de en katalysator i ljudämparen, eller så är det massa "kammare" i den, alltså de sitter väggar och skit som hindrar avgaserna en hel del. För efter att avgaserna expanderat och vänt tillbax osv så måste dom ju trots allt ut, och om dom avgaserna blir hindrade så är det tyngre för motorn att driva runt hela "kretsloppet".
Det är den här effekt förlusten du kan få om du har för lång stinger, men om det är schyssta bockar osv, så ska de inte vara några problem.

Böjlig avgas slang funkar bra, men är svårt att få till som fan vill, och du måste nästan garanterat göra fästen till den vid varje böj så att den ligger kvar så.
Men jag gillar idén.
En nackdel till är de kan bli mycket varmt med ett sådant långt rör, för när avgaserna hindras och nya skjuter på osv så blir de ju helt enkelt varmt. Men jag tror inte de ska vara några problem om du klär den och inte har alltför nära kontakt med plastkåporna.

/Hagberg
 
AndersJohansson skrev:
läste att man får bäst effekt om slutröret är långt å smalt, sen får man olika effekt kurvor beroende på lutningen av ljud dämparn :va

Hagberg skrev:
Precis, "mjuka" vinklar är bäst, ju skarpare bockar desto sämre..
Att den går bättre utan ljudämpare säger många för att den låter mycke mer osv, men om det stämmer så är det nästan garanterat för att antingen sitter de en katalysator i ljudämparen, eller så är det massa "kammare" i den, alltså de sitter väggar och skit som hindrar avgaserna en hel del. För efter att avgaserna expanderat och vänt tillbax osv så måste dom ju trots allt ut, och om dom avgaserna blir hindrade så är det tyngre för motorn att driva runt hela "kretsloppet".
Det är den här effekt förlusten du kan få om du har för lång stinger, men om det är schyssta bockar osv, så ska de inte vara några problem.

Böjlig avgas slang funkar bra, men är svårt att få till som fan vill, och du måste nästan garanterat göra fästen till den vid varje böj så att den ligger kvar så.
Men jag gillar idén.
En nackdel till är de kan bli mycket varmt med ett sådant långt rör, för när avgaserna hindras och nya skjuter på osv så blir de ju helt enkelt varmt. Men jag tror inte de ska vara några problem om du klär den och inte har alltför nära kontakt med plastkåporna.

/Hagberg
Jo jag tror på det där me kammare i ljud dämparn... de e skit dåligt svätsat under ljud dämpanr :confused: de ser ut som om någon har vart där å pillat, antar att de va ägarn innan mig. Man kan väll ta ut kammarna å sätta in ljud dämpar ull, fast de enklaste kanske är att köpa en ljud dämpare från en cross på 125cc? :va föratt få mer effekt asså :)
 
zpeppy skrev:
Jag tror du kan förlänga avgassystem om du gör de efter den så kallade kröken...kommer inte på vad de heter...men men...bara vad jag tror...

Som sagt... Nej. Det är en kritisk bit av avgassystemet
 
Med en buch ring tror den hette så kunde jag justera karaktär på avgassystemet om man ville ha tex mer ligga på högt varv på rakan eller om man tog bort den mer rappt.

den ringen förlängde avgassytemet med ca 1 cm

Jolly moto var avgasröret från.

Hej Alex,

Angående medföljande ring (bushing) som skall sitta där pipans sista kon slutar och stingern börjar.

Montering:

Sätt i ringen så den ligger mot stoppet. Skjut in stingern så den ligger mot ringen och dra åt låsbulten.

Vissa får bättre resultat utan ring. Eftersom du skall ha 154cc så bör du köra utan ring oavsett. Man vill undvika för högt tryck i pipan. Det ger värmeproblem. Man vill ha rätt tryck. En balans mellan effekt och andning. Du kan prova med ring försiktigt och samtidigt hålla koll på detonationer och temperatur. Resultatet effektmässigt kan bli sämre eller bättre. Man måste testa. Stiftet bör ge en bra indikation på hur det står till. Men, var noga med att köra utan ring till en början. Var även noga med att hålla rent från sot vid området slutkon/stinger. Reducering av arean och ökat tryck i pipan kan ge temp-problem. (förmodligen ett stort skäl till varför varannan 125-åkare har problem med motorhaverier)

Tänkte bara så du verkligen förstår hur petigt det är
 
Last edited:
Mr Helmut skrev:
Med en buch ring tror den hette så kunde jag justera karaktär på avgassystemet om man ville ha tex mer ligga på högt varv på rakan eller om man tog bort den mer rappt.

den ringen förlängde avgassytemet med ca 1 cm

Jolly moto var avgasröret från.



Tänkte bara så du verkligen förstår hur petigt det är
okey... men om man har för långt slut rör (de som e innan ljud dämparn) så borde men väll få mindre tryck i röret? :va då kanske man borde köpa lite smalare å böja med?
 
zpeppy skrev:
Jag tror du kan förlänga avgassystem om du gör de efter den så kallade kröken...kommer inte på vad de heter...men men...bara vad jag tror...


Sitter du på DH på den bilden eller :7peta :hihi


Jag skulle slopa seatpipes på en hundratjufemma.
Då skulle jag hellre lägga byggtiden på att köra eller att knulla.
 
Svanen skrev:
Sitter du på DH på den bilden eller :7peta :hihi


Jag skulle slopa seatpipes på en hundratjufemma.
Då skulle jag hellre lägga byggtiden på att köra eller att knulla.
ÄH! jag ska ha seatpipes på min 125a :yoparty bestämmt!!! man lär ju kunna slänga ihop de på typ 2dar om man ska få det perfa! :tummenupp
 
NSR_MAN skrev:
ÄH! jag ska ha seatpipes på min 125a :yoparty bestämmt!!! man lär ju kunna slänga ihop de på typ 2dar om man ska få det perfa! :tummenupp

Ja och hur mycket hinner du inte knulla på den tiden?

Skippa iden har sett den på moppar. det ser bara dumt ut. Gillar i och för sig inte på större hojar heller.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top