Se upp med turisterna

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Hoj
Honda FT 500
Två personer i MC olycka

Två personer fördes vid 16 tiden till Mora lasarett efter en trafikolycka vid korsningen längs riksväg 71 utanför Rågsvedens såg i Äppelbo.

De två personerna, en kvinna och en man, färdades på motorcykel västerut mot Malung när olyckan inträffade vid korsningen utanför Rågsvedens såg i Äppelbo. Mannen som körde motorcykeln hade där påbörjat en omkörning av en framförvarande personbil, som med sin blinkers aviserade en högersväng in mot Rågsvedens såg. Väl framme vid korsningen ändrade dock föraren sig och svängde åt vänster varpå motorcykeln brakade in i sidan på bilen. Motorcykeln for ner i diket cirka femtio meter längre fram medan bilen blev ståendes kvar mitt i vägen.

Polis, brandkår och ambulans kallades till platsen och paret på motorcykeln fördes senare till Mora lasarett utan livshotande skador, men rejält omtöcknade. De två personerna i bilen, ett medelålders par från Finland, var chockade efter olyckan men klarade sig utan personskador.
Dalarnas Tidningar

Förresten, omkörning i korsning :va :va

Ska en bil svänga höger så är det ju naturligt att man lägger sig till vänster och glider förbi. I alla fall brukar jag göra det, även med bil. Hade dom inte blinkat hade det varit en annan sak.

Ska en bil svänga höger så är det ju naturligt att man lägger sig till vänster och glider förbi. I alla fall brukar jag göra det, även med bil. Hade dom inte blinkat hade det varit en annan sak.

Jag kör aldrig om fordon innan de verkligen börjat svänga. Definitivt inte i en korsning. Antar alltid att alla andra i trafiken är galningar/blinda/döva som kan orsaka min död/lemlästning. Enda gången jag kan tänka mig att köra om vid sånt tillfälle är vid filkörning.

Var ute för en liknande händelse idag fast i stadstrafik. En bil som kryssade veligt mellan filerna på en tvåfilig väg. Kändes ruggigt. Höll mig efter på betryggande avstånd

Hmm... Vad jag reagerar på är just manövern; svänga vänster innan man tar av till höger.

Jag tycker det blir vanligare och vanligare, det verkar som folk inte kan svänga utan att först ta ut svängen!

Kör man lastbil är det väl OK - men en Svensson-kombi?!

Ett jävligt läbbigt beteende som faktiskt orsakar en hel del inbromsningar, både för billister och motorcyklister! :näsblod

--

Vad dessa personer tänkte på när de lyckades orsaka denna olycka är jag inte säker på - men jag hoppas innerligt att det blir dagsböter.

Man lär sig inget så bra som när det kostar deg när man gör fel! :tummenupp

Hmm... Vad jag reagerar på är just manövern; svänga vänster innan man tar av till höger.

Jag tycker det blir vanligare och vanligare, det verkar som folk inte kan svänga utan att först ta ut svängen!

Kör man lastbil är det väl OK - men en Svensson-kombi?!

Ett jävligt läbbigt beteende som faktiskt orsakar en hel del inbromsningar, både för billister och motorcyklister! :näsblod

--

Vad dessa personer tänkte på när de lyckades orsaka denna olycka är jag inte säker på - men jag hoppas innerligt att det blir dagsböter.

Man lär sig inget så bra som när det kostar deg när man gör fel! :tummenupp

Tja det står ju att dom blinkade höger sen ångrade sig i korsningen och svängde vänster. Han tog nog inte ut svängen utan kom på att han inte skulle svänga höger utan vänster helt enkelt.
Lite osäker på följande men tror inte det är tillåtet att köra om in korsningar oavsett om framförvarande blinkar eller ej. Svärmor gjorde samma sak med sin bil, blinkade höger och svängde vänster varpå bakomvarande LASTBIL plöjde ner henne i diket....
Bilen blev skrot men hon klarade sig utan skador.
Lastbilschaffören ansågs delvis vållande eftersom bakomvarande alltid har skyldighet att hålla avstånd till framförvarande och vara förberedd för oförutsedd manöver och att det visst verkade vara omkörningsförbud i korsningar. (logiskt)
Svärmor var oxå delvis vållande och det hela slutade med att allt blev nedlagt.

Om någon kommit ut i den korsningen och svängt höger hade han frontat med en lastbil...och en minicheva heh

Last edited:
Har råkat ut för samma sak, på väg upp mot landstället i Härjedalen. Någonstans norr om Bollnäs, kommer upp mot obevakad korsning (ej ljus etc, två småvägar på respektive sida om huvudleden). Bilen framför blinkar höger, svänger höger, vi (tjejen körde) glider sakta ut för att slippa stanna, bilen ändrar sig och svänger utan förvarning vänster. Vi missade häcken på den andra bilen med en decimeter, ungefär.

Tja det står ju att dom blinkade höger sen ångrade sig i korsningen och svängde vänster. Han tog nog inte ut svängen utan kom på att han inte skulle svänga höger utan vänster helt enkelt.
Lite osäker på följande men tror inte det är tillåtet att köra om in korsningar oavsett om framförvarande blinkar eller ej. Svärmor gjorde samma sak med sin bil, blinkade höger och svängde vänster varpå bakomvarande LASTBIL plöjde ner henne i diket....
Bilen blev skrot men hon klarade sig utan skador.
Lastbilschaffören ansågs delvis vållande eftersom bakomvarande alltid har skyldighet att hålla avstånd till framförvarande och vara förberedd för oförutsedd manöver och att det visst verkade vara omkörningsförbud i korsningar. (logiskt)
Svärmor var oxå delvis vållande och det hela slutade med att allt blev nedlagt.

Om någon kommit ut i den korsningen och svängt höger hade han frontat med en lastbil...och en minicheva heh

Det finns inget förbud mot att köra om i en korsning. I varje fall inte om det är huvudled och anslutande trafik har väjningsplikt.

Det är den som svänger som är vållande, även om han blinkar. Även om omkörningen kan anses vara olämplig.

Så stod det i min körskolebok.... så ja hoppas det är rätt :)

Men man får inte mindre ont av att ha rätt......

Nej, precis.. Det är det som är problemet. Det spelar ingen roll om du är störst, bäst, vackrast och har alla rätt på din sida. Kör du hoj och smäller med en bil torskar du oavsett. Inte nödvändigtvis juridiskt, men i 100 fall av 100 personskademässigt.

Utlänningar och annat löst folk från södern är en stor trafikfara här uppe i norr.
Detta beror på att om dom ser en ren eller en tjäder 200m ute på en myr så tvär nitar dom.:huvet

Fast lite roligt är det när man ser en tysk jaga en ren över en blötmyr med kameran i högsta hugg.:D

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph