Se upp med Postens avgifter när du handlar varor från företag utanför EU

Att jag började med värdet beror ju på hur man ser på saken. Kanske för en kompis jobbat på ett företag där man köpte in prylar från Kina, kostnad ca 25 öre/st. Packade om dom i nya kartonger med märkning Made in Sweden och sålde dom för 5kr/st till handeln. Eftersom värdet mer än fördubblats efter ompackningen så var prylarna ju tillverkade i Sverige.

Det här låter ju verkligen som moralens högborg. Det borde rimligtvis vara olagligt att påstå att dom är "Made In Sweden", precis som för andra länder?
 
Har fått betala mer i avgifter än värdet på paketet, flertalet gånger. Beställer inte längre utanför EU pga flera anledningar men detta är en

Trots detta och ditt användarnamn så finns det trots allt hopp i form av ditt val av motorcykel :fakta
 
Det här låter ju verkligen som moralens högborg. Det borde rimligtvis vara olagligt att påstå att dom är "Made In Sweden", precis som för andra länder?

För att en vara ska vara tillverkad i EU fodras just detta, att minst 50% av varuvärdet tillkommit inom EU. Det hade alltså räckt med att man sålde 25 öres prylarna för 51 öre för att de skulle vara tillverkade i ett EU land. I detta fall Sverige. I det här fallet så gick priset från 25 öre till 500öre. Den Europeiska / Svenska delen var alltså 475öre av 500öre eller 95%. Solklart tillverkad i Sverige.

Tycker du det här är fel, glöm det. Så här går det till ! :7peta
Vare sig vi tycker det är fel eller inte.
 
För att en vara ska vara tillverkad i EU fodras just detta, att minst 50% av varuvärdet tillkommit inom EU. Det hade alltså räckt med att man sålde 25 öres prylarna för 51 öre för att de skulle vara tillverkade i ett EU land. I detta fall Sverige. I det här fallet så gick priset från 25 öre till 500öre. Den Europeiska / Svenska delen var alltså 475öre av 500öre eller 95%. Solklart tillverkad i Sverige.

Tycker du det här är fel, glöm det. Så här går det till ! :7peta
Vare sig vi tycker det är fel eller inte.

Nog för att EU's regler är lösare än i de modernare delarna av världen, men det där är en väldigt generös tolkning av både Kyoto-avtalet och EU's riktlinjer.

Ser man till riktlinjernas syfte så ska värdeökningen tillkomma produkten i form av bearbetning, montering, etc. Jag tror inte din tolkning håller vid en ev audit, och definitivt inte vid en export utanför EU.
 
Nog för att EU's regler är lösare än i de modernare delarna av världen, men det där är en väldigt generös tolkning av både Kyoto-avtalet och EU's riktlinjer.

Ser man till riktlinjernas syfte så ska värdeökningen tillkomma produkten i form av bearbetning, montering, etc. Jag tror inte din tolkning håller vid en ev audit, och definitivt inte vid en export utanför EU.

Emballaget är en viktig del. Se på de fräcka 1-litersförpackningarna på OKQ8 macken med SBK Racing 10W-50 för för 189kr, dvs 189kr/liter.
Handlar man samma hos SWEDOL i 20 litersdunk är priset 1425kr för 20 liter.
Dvs 71kr/liter, i 4 liter dunk SWEDOL 372,50, dvs 372,50 - 284 = 88,50 kr för förpackning och jobbet hälla upp 20 liter olja i 5 dunkar.
I en literdunkar kan man alltså vänta sig att oljan ska kosta 71 + 88,50 = 159,50 men den är lite dyrare 189kr.
Emballage kostar pengar. Emballage är också en förädling av varan !
 
Emballaget är en viktig del. Se på de fräcka 1-litersförpackningarna på OKQ8 macken med SBK Racing 10W-50 för för 189kr, dvs 189kr/liter.
Handlar man samma hos SWEDOL i 20 litersdunk är priset 1425kr för 20 liter.
Dvs 71kr/liter, i 4 liter dunk SWEDOL 372,50, dvs 372,50 - 284 = 88,50 kr för förpackning och jobbet hälla upp 20 liter olja i 5 dunkar.
I en literdunkar kan man alltså vänta sig att oljan ska kosta 71 + 88,50 = 159,50 men den är lite dyrare 189kr.
Emballage kostar pengar. Emballage är också en förädling av varan !

Står det "made in macken" på oljan du hittar hos OKQ8?
 
För att en vara ska vara tillverkad i EU fodras just detta, att minst 50% av varuvärdet tillkommit inom EU. Det hade alltså räckt med att man sålde 25 öres prylarna för 51 öre för att de skulle vara tillverkade i ett EU land. I detta fall Sverige. I det här fallet så gick priset från 25 öre till 500öre. Den Europeiska / Svenska delen var alltså 475öre av 500öre eller 95%. Solklart tillverkad i Sverige.

Tycker du det här är fel, glöm det. Så här går det till ! :7peta
Vare sig vi tycker det är fel eller inte.

Med den logiken så skulle ju H&M kunna sätta "Made In Sweden" på sina t-shirts så länge H&M plastar in dom i en plastpåse i Sverige. Emballering räknas inte som en tillräckligt stor del för att kunna ha den märkningen. Det måste vara produkten i sig som har sluttillverkning/montering i Sverige.
Vad är det för skitföretag som sysslar med sånt här?

Emballaget är en viktig del. Se på de fräcka 1-litersförpackningarna på OKQ8 macken med SBK Racing 10W-50 för för 189kr, dvs 189kr/liter.
Handlar man samma hos SWEDOL i 20 litersdunk är priset 1425kr för 20 liter.
Dvs 71kr/liter, i 4 liter dunk SWEDOL 372,50, dvs 372,50 - 284 = 88,50 kr för förpackning och jobbet hälla upp 20 liter olja i 5 dunkar.
I en literdunkar kan man alltså vänta sig att oljan ska kosta 71 + 88,50 = 159,50 men den är lite dyrare 189kr.
Emballage kostar pengar. Emballage är också en förädling av varan !

Det finns ju ett behov av att köpa större mängder för vissa, medan andra inte behöver/har plats för 20 liter olja. Man räknar ju ut ett vettigt pris för att kunna sälja volymen. Det hade nog varit svårt att sälja in 20 liter för samma literpris som 1 liter, medan 1-4 liter kan få kosta lite mer eftersom det är det som dom flesta behöver.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top