Se upp med köp från FC-Moto

Skribenten

Medlem
Gick med
26 Jan 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Tenere
Köpte en Bogotto systemhjälm från FC-Moto i Tyskland för några veckor sedan. Vid det andra åket var det nästan omöjligt att helt öppna hjälmens främre del. Felet verkar bero på en plast-"fjäder/distans" som sitter under skruvarna som fäster den främre delen till resten av hjälmen. Den verkar ha varit defekt redan när jag köpte hjälmen.

Bör vara lätt att fixa med en ny "fjäder" så jag bad FC-Moto att skicka mig ersättare. Fick ett ovänligt "standard"-svar från dem, jag måste skicka tillbaka hjälmen i originalförpackningen (återvunnen redan) och vänta mellan 4 och 6 veckor efter att de har fått tillbaka hjälmen (posten dit tar en vecka). Då kan de kanske skicka mig en ersättare som det sen tar en vecka för att nå mig. Då är redan en stor del av vår MC-säsong över!

Jag kommer ALDRIG någonsin att köpa något från FC-Moto, de har en oprofessionell, ineffektiv och ovänlig kundservice!
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Tja, internettet har sina fördelar.

Handla lokalt har också fördelar.
Ilska brukar oftast rinna av folk när man har en disk att luta sig mot under diskussionen.

Du valde att handla en pryl på nätet, att skickas från annat land.
Nu får du betala priset.
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Har handlat från FC-Moto flera gånger och alltid varit nöjd men jag har aldrig behövt returnera något så jag har väl haft tur. Men det har varit tekniskt okomplicerade saker som handskar, stövlar etc.
Håller dock med dig Skribenten att det är dåligt, ska man bedriva internethandel får man se till att kapa tiderna för returer.
 

zm

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2005
Ort
Thailand
Hoj
Er6n -13
Har handlat där minst 10 ggr... Alltid nöjd.
Dock har jag aldrig returnerat något. Då kanske jag inte hade varit så nöjd.
Sparat minst 20k på att handla där genom åren istället för butik i sverige. Så tack för internethandel. ??
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Liknande erfarenhet då jag returnera en hjälm där. Mkt pappersarbete, tog evigheter och då jag väl fick nya hjälmen var det samma fysiska hjälm jag skickat in och reklamerat en månad eller två tidigare. Krävde då pengarna tillbaka, det löstes efter än mer pappersarbete.

Reviews säger väl något liknande för dem, har för mig jag läste på och kände mig lite orolig före då de sa att har de sakerna i lager och du behöver inte returnera så är det jättebra. Blir det någon form av problem så blir det mindre bra. Verkar som det stämmer in på vad övriga här sagt också.
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Returnerade ett par Daytona-stövlar och det var inga problem alls.. Tog inte överdrivet lång tid vad jag Kan minnas. Fick en storlek större utan problem.
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Deras system för reklamationer och byten är att man returnerar och lägger en ny beställning. Det tar lite tid innan pengarna är tillbaka på kontot, så om man har bråttom och behöver prylen direkt, får man ligga ute med dubbla pengar nån vecka.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Så har ju även BIKE Trollhättan mfl svenska butiker. Köper man via skurkföretaget KLARNA och 14 dagars faktura slipper man ligga ute med pengarna då returen hinner tillbaka på kontot innan betalning behöver ske.

Problemet i denna tråd är snarare att Tyskland ligger på andra sidan några landsgränser och vi har en pandemi i världen just nu vilket betyder att en del av transportsystemet står still.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Problemet i denna tråd är snarare att Tyskland ligger på andra sidan några landsgränser och vi har en pandemi i världen just nu vilket betyder att en del av transportsystemet står still.


Njae.
Transporterna rullar på, men är i obalans mer än vanligt.
Det är ett våldsamt tryck på importen, medans exporten släpar efter mer än vad den brukar göra.
Speciellt småsändningarna av det som beställs via nätet har legat över max under stora delar av pandemiåret, vilket gör att kapacitetsbrist uppstår med jämna mellanrum. Det finns inte bilar nog att lasta på, helt enkelt.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det är ett våldsamt tryck på importen, medans exporten släpar efter mer än vad den brukar göra.
Så blir det när 600 utländska truckers hellre väljer att köra (grått/svart) inom Sverige.

 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Jag är inte skitimponerad av FC-Motos kundtjänst och kommer antagligen inte köpa något därifrån igen men är inte det här typ nackdelen med postorder, framförallt från utlandet? Jag har köpt de senaste grejerna i lokala affären, antagligen behövt betala lite mer men fått grym hjälp med att prova och så.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Alltså jag har kollat ganska många ggr på att beställa mc-utrustning utomlands och inte fan tycker jag att några större pengar finns att spara! Ett par hundralappar minus frakt, så visst, beställer man flera produkter kan man spara in nån tusing.. För att få oprövade, osynade prylar, med vetskapen om långa leveranstider. För att inte tala om hur omständigt reklamationer kan förväntas bli ☝️

MEN, söker jag av svenska marknaden så nog fan brukar jag lyckas hitta bra deals, och/eller så är man återkommande kund i lokala butiken och får rabatt och kundservice. Plötsligt så var det inte så mkt billigare i Tyskland :)
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Det är risken vi alla tar när vi handlar från annat land. Hur tycker TS att det borde skötas? I en enorm organisation som FC-moto är? Allting har en process som måste följas. Det är en del i att priserna kan vara så låga, allt är standardiserat.

I just TS exempel hade det gått att lösa smidigare, men det kostar tid och handpåläggning, dvs det är delvis i det merpriset i en svensk butik du betalar för personlig service som det faktiskt är att handla över disk.

Ser inget märkligt i detta alls, man kan inte både få största utvalet till bästa priset snabbt levererat OCH omedelbar service.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top