Se upp för vilt

Ingen aning, jag hittade själv inte kampanjen mer än att det talades om den i en rad artiklar i lokaltidningar.

Har dock sett att det irrat runt en älg eller två inne i Helsingborg senaste dagarna i tidningen som man tvingats skjuta. Kanske skulle man ta varningarna på allvar. Själv har jag aldrig sett en älg fysiskt här nere, men har läst om olyckor med dem inblandade tidigare i år. Bl a en dödsolycka där jag körde samma dag med motorcykel. En tankeställare helt klart.

Last edited:
Det tillhör ju inte ovanligheterna att det hoppar ut vilt den här årstiden..
Händer ju nån gång/vecka att nåt skit hoppar ut... som tur är har det bara hänt när jag kört bil hittils.. lite lättare att plötsligt tvärnita med den..

Norrut har jag sett betydligt mer vilt ute på vägarna. Där har man nog en annan beredskap mentalt för att en älg eller ren plötsligt springer ut på vägbanan.

Här söderut är vi rätt förskonade men gått om viltstängsel. Det är först när man kommer ut på mindre vägar man på allvar får ha i åtanke att något djur kan springa upp på vägen. Rådjur, kaniner, vildsvin är väl det som oftast förekommer här nere. Älgar har jag aldrig varit i kontakt med själv, men vet att de finns.

Har sen jag tog körkortet för 100mil/tre veckor sen haft en räv och ett rådjur skuttandes framför framhjulet. Otrevligt... :gnissla

Hade en katt som sprang över vägen 2m framför hojen när jag körde i ca 80 (om det nu räknas :rolleyes:)

Vildsvinen borde utrotas. Älgen är åtminstone ståtlig och en fin utsida av Sverige. Grisen är relativt liten, odödlig och äcklig.

Har varit nära att smälla de äckliga svinen ett antal gånger, men samtliga med bil. De är knappast nådiga efteråt heller...

Har varit nära att smälla de äckliga svinen ett antal gånger, men samtliga med bil. De är knappast nådiga efteråt heller...
Träffat någon? Efterverkningar? Såg några på Skansen häromdagen. Rejäla bitar!

Läste idag om en XC90 som krockat med ett svin. Volvon fick bärgas från platsen medan svinet sprang till skogs. Hårda jäklar.......
Galet. :lol

Last edited:
Träffat någon? Efterverkningar? Såg några på Skansen häromdagen. Rejäla bitar!

Jag har inte gjort det men varit nära ett antal gånger. Grisen har sprungit åt rätt håll vid de tillfällen jag varit nära att smälla, alternativt stått vid vägkanten. Det gillar vi!

Däremot var det en väktare som berättade att hans nyköpta väktarbil blev totalkvaddad och skickad till skroten efter ett möte med svinen och givetvis dör de inte heller av smällen.

Kör inte på en örn bara, då får ni betala böter/sätta ut lapp/ringa polis eller vad det var för galenskap.

Däremot var det en väktare som berättade att hans nyköpta väktarbil blev totalkvaddad och skickad till skroten efter ett möte med svinen och givetvis dör de inte heller av smällen.

Låter som en myt tycker jag....
200 kg mot 1,5 ton

Det är dom nya mjukisbilarna som fotgängare ska tycka om att stångas med.. Inför lagkrav på kofångare med hullingförsedda armeringsjärn på alla nya bilar så ska vi se om dom orkar dra till skogs sen!

200 kg mot 1,5 ton

Jag körde över en grävling med höger hjulpar i 70 knyck med 745a. Tog huvudet/nacken. Låg avtuppad en stund innan den försvann.. Det trodde inte jag dom kunde överleva.

Last edited:
200 kg mot 1,5 ton

Krävdes inte många sökningar för att hitta andra exempel:
http://www.barometern.se/nyheter/nybro/kvinna-skadad-i-krock-med-vildsvin(917557).gm
"- Bilen var i stort sett totalkvaddad, säger Lars-Erik Johansson, en av de brandmän från Nybro som larmades till platsen."

Många brukar säga att det är som att köra på en sten. Dunkar upp underredet ganska fint. Inget man lagar på en vanliga Måndag i alla fall.

Visst kan han ha spetsat storyn lite, men jag tror absolut att det kan hända. Hört många liknande historier. Skillnaden är att man inte får en 100xkg älg i framrutan utan snarare smäller rakt in i en sten.

Jag har inte gjort det men varit nära ett antal gånger. Grisen har sprungit åt rätt håll vid de tillfällen jag varit nära att smälla, alternativt stått vid vägkanten. Det gillar vi!

Hade ett nära-nära med en sån där heffaklump i våras :gnissla

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=4761546#post4761546

Här i krokarna är det mkt vilt....rådjur , älg , vildsvin , grävling. Lyckades själv med bedriften att smälla 12 rådjur mellan -96-01 bara till o från jobbet ! Var svårt på slutet att förklara för försäkringsbolagen...:gnissla.
Har än så länge inte kört på nåt svin , men det kommer nog inom en snar framtid....har varit otäckt nära flera gånger sista åren. Jobbar natt , så man kör ju alltid de tider det är som bäst trafik i skogen.....

Kom som 2'a bil tidigt en morgon i somras när en VW Caravelle manglat en ståtlig galt...eller om det nu var tvärtom ? Visserligen dog grisen , men hade man bara tittat på Caravellen så hade man tagit för givet att det den kört på varit i storleksordningen 2 megaton !

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back