Se upp för "terrorungar" på (stulna?) scootrar i Frölunda

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Tjena,
Håll ögonen öppna och håll koll på hojarna!

För en stund sedan blev vi passerade på vår lilla gata av ett gäng halvvuxna killar utan hjälm, utan ljus, utan nummerplåtar. 7 killar på 4 scootrar, de flesta utan hjälm. De drog halvt sladdandes in på elljusspåret i Påvelund. Elljusspåret? Antingen ville de motionera eller så behöver de belysningen... ;-)

Två körde moppescootrar (utan skyltar), en körde en vit Vespa PX (125 cc? 200 cc?) med borttagen reg-plåt (framgick tydligt...), en körde vit Yamaha Beluga 125 cc utan reg-plåt.

Inte så svårt att räkna ut varför de inte hade reg-plåtarna kvar... Ringde självfallet våra vänner på Frölundapolisen, men vet inget mer än så.

Såg även en snubbe som släpade en låst moppe uppför slänten vid Frölunda brandstation häromdagen. Även detta tips kollades upp av polisen i Frölunda.

Det stals även ett par KTM:er häromveckan - se andra trådar här på SH om det.
Så håll ögonen öppna och ladda hagelbössan!!

// TMax

Inte konstigt att det går utför med landet om våra blivande bandidosmedlemmar nu nöjer sig med sånt.

Allvarligt, hoppas polisen gjorde ngt och i alla fall hittade mopparna.

Jo, de hade knappast köpt Vespan och Belugan lagligt, och sedan "glömt" nummerskyltarna hemma. Småtjyvar, antagligen. Men alla karriärer, även kriminella, börjar i ju i den lilla skalan.

Det är dyra killar, för den som blir av med sin hoj. Grannen blev ju av med sin KTM 525 förra veckan och fick tillbaks den i halvt sönderslaget skick.

Den hittades i ett förråd i Tynnered. Polisen har räknat ut vilka som var skyldiga, men det måste förstås bevisas också. Så de måste nog tas på bar gärning.

Last edited:
Om man skulle vara ett gäng på riktiga mc som stöter på dom här knasbollarna. Har man då rätt att hålla fast dom tills Polisen kommer?

Kan man på något mobilt (sms tex) sätt söka på ramnummer för att se om grejjerna är stulna?

Annars kan man ju säga numret till polisen i luren :tungan

Om man skulle vara ett gäng på riktiga mc som stöter på dom här knasbollarna. Har man då rätt att hålla fast dom tills Polisen kommer?

Kan man på något mobilt (sms tex) sätt söka på ramnummer för att se om grejjerna är stulna?

Annars kan man ju säga numret till polisen i luren :tungan

Killen i den här tråden håller på att utveckla nån mobilapplikation för att dels kolla upp regnr men tror även han skulle försöka få så man kunde söka chassi-nr.

http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=211841

Mark: ja man har rätt att hålla kvar en person på plats till det att polis kommer. Osäker om man får fängsla dom med något bara....blir väl frihetsberövande eller nått.

Lätt sugen på att skicka in en pinne i framhjulet på som små sakerna varje gång dom gasar förbi, ofta med en ovanligt ryckig gång, bara för att se dom slå ut en eller flera tänder mot gatan.

Mark: ja man har rätt att hålla kvar en person på plats till det att polis kommer. Osäker om man får fängsla dom med något bara....blir väl frihetsberövande eller nått.

Lätt sugen på att skicka in en pinne i framhjulet på som små sakerna varje gång dom gasar förbi, ofta med en ovanligt ryckig gång, bara för att se dom slå ut en eller flera tänder mot gatan.

Så var det dags igen. Du får endast hålla kvar någon på bar eller färsk gärning. I Sverige finns något som kallas presumtionsverkan, dvs att det som du har besittning över antas tillhöra dig.

Så var det dags igen. Du får endast hålla kvar någon på bar eller färsk gärning. I Sverige finns något som kallas presumtionsverkan, dvs att det som du har besittning över antas tillhöra dig.

Är inte framförsel av ett stulet fordon att räkna som "bar gärning" då? Om man lyckats verifiera det med regnr eller chassinr.

Är inte framförsel av ett stulet fordon att räkna som "bar gärning" då? Om man lyckats verifiera det med regnr eller chassinr.

Har för mig jag hört att man bara har rätt att hålla kvar nån för brott som har fängelse i straffskalan, och på bar gärning.

Stöld kan man ju få fängelse så ser du nån stjäla nåt på bar gärning e det OK, men framförande av stulet fordon ger inte fängelse, kan ju vara lånat, köpt etc.

Men vem bryr sig om det är lagligt? Ser jag en snorunge på en stulen moped och har möjlighet och lust så håller jag honom och ringer snuten. Glinen är inte så tuffa då.

En tuff 14-årig kille som tillsammans med en annan tuff kille stod och sparkade sönder ett staket hemma hos oss tog jag hårt i armen. Jag tog hans mobil och hans leg och sa att vi nu skulle åka hem till hans föräldrar. Han började darra och störtböla, rädd som en hare och bönade och bad om förlåtelse.

Gänget som beskrivs i tråden kan vara samma gäng som roar sig med att i Påvelundsslingan köra förbi en äldre granne till mig och slå honom i ryggen. Förmodligen samma gäng som ropade till ett par mammor som var ute och sprang i slingan om de kunde komma och hjälpa till med en grej varpå mammorna går fram till dem och blir spottade i ansiktet samtidigt som de kör iväg på sina moppar.

Jag hade inte tvekat att slå ut tänderna på någon av dem - trots att det är olagligt.

Det är heller inte lagligt att multiplicera hastighetsbegränsningen med två, men vi gör det allihop hela tiden, inklusive mig. Eller hur?

Men vem bryr sig om det är lagligt? Ser jag en snorunge på en stulen moped och har möjlighet och lust så håller jag honom och ringer snuten. Glinen är inte så tuffa då.

En tuff 14-årig kille som tillsammans med en annan tuff kille stod och sparkade sönder ett staket hemma hos oss tog jag hårt i armen. Jag tog hans mobil och hans leg och sa att vi nu skulle åka hem till hans föräldrar. Han började darra och störtböla, rädd som en hare och bönade och bad om förlåtelse.

Gänget som beskrivs i tråden kan vara samma gäng som roar sig med att i Påvelundsslingan köra förbi en äldre granne till mig och slå honom i ryggen. Förmodligen samma gäng som ropade till ett par mammor som var ute och sprang i slingan om de kunde komma och hjälpa till med en grej varpå mammorna går fram till dem och blir spottade i ansiktet samtidigt som de kör iväg på sina moppar.

Jag hade inte tvekat att slå ut tänderna på någon av dem - trots att det är olagligt.

Det är heller inte lagligt att multiplicera hastighetsbegränsningen med två, men vi gör det allihop hela tiden, inklusive mig. Eller hur?

Slå ut tänderna på folk kan du ju gärna göra, åka dubbla hastigheten med.

men ska man ringa polisen och hålla fast nån tills de kommer så e det väl bäst att man gör det på lagligt vis.

Du ringer väl inte polisen och berättar om att du kört i 150 på 70-väg heller va ? :D

Personen som framför ett stulet fordon är en "tredje man". Tredje man är ganska skyddad i lagen, om han inte kände till att hojen blev stulen. Du kan knappast bevisa att det var han på hojen som stal den (om du inte såg honom förstås).

Jo, ibland hör man om sådana gäng där. De hörs också en bra bit bort när de drar iväg i 50 knyck på elljusspåret...

Skillnaden den här gången var kanske att de sannolikt körde på stulna hojar, både Vespan och Yamman hade tydligt bortplockade nummerplåtar. Detta i kombination med minst 2 (ev en tredje, Paser?) stulna KTM:er i trakten gör att det "luktar" lite extra.

Tror inte att det är lokala killar. Killarna i Påvelundsskolan är i regel inte så tuffa när det kommer tilll kritan (även om det självklart finns "ägg" i alla stadsdelar). Det finns ju en viss social kontroll i den lilla världen runt mammas och pappas hus. Har svårt att se att 7 gossar utan hjälmar, med kepsar och huvor, på (troligen) stulna fordon kommer från från kvarteren runtom. Det stämmer helt enkelt inte med de moppekids man ser runtom skolan.

Snarare är det inresta gossar från andra stadsdelar. Det har hänt förr, och lär hända igen, att ett gäng 'hårdingar' åker iväg för att jävlas med folk i närliggande områden. Eller för att sno deras hojar...

- Varför vi inte ingrep? Vi var två (jag och min fru), de var sju... Bättre då att ringa 11414 och be att få tala med Frölundapolisen. De brukar vara snabba att agera!

Jo, ibland hör man om sådana gäng där. De hörs också en bra bit bort när de drar iväg i 50 knyck på elljusspåret...

Skillnaden den här gången var kanske att de sannolikt körde på stulna hojar, både Vespan och Yamman hade tydligt bortplockade nummerplåtar. Detta i kombination med minst 2 (ev en tredje, Paser?) stulna KTM:er i trakten gör att det "luktar" lite extra.

Tror inte att det är lokala killar. Killarna i Påvelundsskolan är i regel inte så tuffa när det kommer tilll kritan (även om det självklart finns "ägg" i alla stadsdelar). Det finns ju en viss social kontroll i den lilla världen runt mammas och pappas hus. Har svårt att se att 7 gossar utan hjälmar, med kepsar och huvor, på (troligen) stulna fordon kommer från från kvarteren runtom. Det stämmer helt enkelt inte med de moppekids man ser runtom skolan.

Snarare är det inresta gossar från andra stadsdelar. Det har hänt förr, och lär hända igen, att ett gäng 'hårdingar' åker iväg för att jävlas med folk i närliggande områden. Eller för att sno deras hojar...

- Varför vi inte ingrep? Vi var två (jag och min fru), de var sju... Bättre då att ringa 11414 och be att få tala med Frölundapolisen. De brukar vara snabba att agera!

Ring LKC (länskomunikationscentralen). de är dem som i första hand skickar ut bilar på larm. detta innebär att dem kan skicka bilar från tex city om de visar sig att dem i frölunda har andra larm samtidigt. om du kommer till frölundapolisen hamnar du garanterat hos deras inre befäl som endast har frölundas bilar till förfogande:tummenupp

Jag tycker det är lite intressant det där med "bar gärning" och skyddet för tredje part.
Jag förstår ju varför det finns och det är ju jättebra, men jag tycker fasen att lagen borde göras om på den punkten.

Med tanke på hur mycket fordonsstölder som inträffar, hur lite resurser Polisen lägger ner på dem och hur maktlösa vi rättmätiga ägare är, borde man ha rätt att kvarhålla någon som framför ett stulet fordon tycker jag, oavsett om man köpt det eller lånat det. Har jag nu köpt eller lånat det och inte visste om att det var stulet, då kan man ju tycka att personen inte skulle ha något emot att låta Polisen reda upp ärendet, eller hur?
Däremot, om man nu är hemskt angelägen om att komma från platsen, då är antagligen personen skyldig och bör därför få kvarhållas.

Om man för övrigt skulle bli av med ett fordon, och sedan påträffa det i någon annans "ägo", bör man inte kunna kvarhålla endast fordonet då? Det är ju bevisligen MITT om jag har tex registerbevis på det, så det kan ju knappast kallas stöld, oavsett om den andra personen "köpt" det, lånat det eller stulit det. Det kan ju heller inte kallas frihetsberövande om jag stoppar fordonet, personen i fråga är ju fri att gå vart han vill. (Detta hjälper ju visserligen inte för att få fast tjuvkräken, men det får man ju ändå aldrig.)

Imorgon är nog småbusarnas dag.... Alla poliser i götet lär ju vara och ta hand om fotbolls"åskådarna"

Kanske skulle man ta crossen ut och leta lite......Hade faktiskt varit rätt ball att jaga moppar på elljuspår! :D

Imorgon är nog småbusarnas dag.... Alla poliser i götet lär ju vara och ta hand om fotbolls"åskådarna"

Kanske skulle man ta crossen ut och leta lite......Hade faktiskt varit rätt ball att jaga moppar på elljuspår! :D

Akta bara så att det inte blir du som blir stannad av ett gäng uppretade (hoj)huliganer ;)

Ser man någon åka cross i stan så tar man ju för givet att den är stulen :rolleyes:

Akta bara så att det inte blir du som blir stannad av ett gäng uppretade (hoj)huliganer ;)

Ser man någon åka cross i stan så tar man ju för givet att den är stulen :rolleyes:

Kör utan hjälm så man ser att det är du i sådana fall! :tummenupp

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...