Se på TV - Så funkar det

SuperMicke

█ █ █
Gick med
14 Feb 2004
Hoj
Sörmland
Nu har vi köpt hus och det börjar dra ihop sig till flytt. För nån som alltid har bott i lägenhet och alltid har haft kabel-TV dyker då frågan upp:
Vad behöver man för att se på TV och vad finns det för alternativ?

Parabol? Nån magisk digitalbox?

Jag är ganska oinsatt i vad som finns. Kan tilläggas också att vår tjock-TV är på väg att ge upp, så eftersom en ny TV snart måste inhandlas, så är ju det bra om det finns nån inbyggd universalmackapär.
Nåt som det går att spela in på är också önskvärt.
Inte allt för dyrt, men lägger gärna nån extra krona på kvalité.

Hjälp mig, digital-TV-gurus.

Tack på förhand.

[EDIT]: Ny fråga:

Ni som bor i villa, vad har ni för lösning för få ett brett utbud av kanaler?

Last edited:
Ska du bo i hus som saknar kabel-TV är det mig veterligen Boxer som gäller för att få tillgång till marksänd digital-TV .

Om du inte vill ha så många kanaler utan nöjer dig med gratiskanalerna finns det däremot flera boxar att använda där du slipper abonemang och elände.

Det finns dessutom platt-tv med inbyggd digital-TV-mottagare för det markbundna digitalTV-nätet.
Så oavsett TV behöver du någon form av digitalTVmottagare.

Du kan köpa en extern box till tjock-TV eller om du köper en platt-TV som saknar digital-TV-mottagare.

Vill du ha kanaler utöver gratiskanalerna krävs ett programkort och abonemang och isåfall köps detta via Boxer.

Last edited:
"Om du inte vill se på tv utan nöjer dig med att äga en tv finns det däremot flera boxar att använda"

Översatte nedre delen av korvgubbens inlägg åt dig ;)

Om man vill ha fler än 3 kanaler, är boxer bättre än parabol?
Jag hittade den här länk men det framgår inte vilka kanaler man får tillgång till.

Last edited:
Jag har boxer och en grej som stör mig med box/parabol kontra kabeltv är att man måste ha en box med 2! kort för att kunna se ett program och spela in ett annat samtidigt. vet ej om det gäller nyare hårddisk boxar.
Har du boxer kan du se på tv även om det snöar plus att du slipper en förfulande wokpanna på kåken:tummenupp

Är TV verkligen så spännande att man på allvar kan tänka sig smälla upp en parabol på balkongen?

Jag kastade ut min TV för 2 år sedan. Det var i särklass det mest konstruktiva jag gjort i hela mitt liv, och råder andra att göra samma sak. Det känns konstigt i en vecka, sen börjar man vänja sig och inse vilken slav man var för dyngan.

Det är ju för fan pinsamt att se vad som erbjuds.
-40% reklam.
-20% skit som borde sänts på MTV men går på Discovery eller annan kanal som kunde varit bra.
-20% Repriser av samma skit.
-20% Hade dugit att titta på medan man äter, om det inte hade varit så att de täckt en stor del av bilden med undertexter eller, som sagt, haft reklam konstant.

Det enda jag saknar är direktsända events, typ galor. Och nåt enstaka program där någon för en gångs skull lagt arbete och tanke bakom.

Alla borde testa.
Det känns galet, kontroversiellt och dumt att höra såna som jag mala på om detta. Tills man gett det en ärlig chans själv.
Eller så skiter man i det och dumglor bort en stor del av livet. Valfritt.

Last edited:
Jag kastade ut min TV för 2 år sedan. Det var i särklass det mest konstruktiva jag gjort i hela mitt liv, och råder andra att göra samma sak. Det känns konstigt i en vecka, sen börjar man vänja sig och inse vilken slav man var för dyngan.

Samma här! :tummenupp

Bredband och ett mediacenter räcker långt om väl om man ändå "behöver" tittandet.

Men OT: Se upp för TV med inbyggda kortläsare. Fundera även gärna på projektor! De är klart underskattade.

Fundera även gärna på projektor! De är klart underskattade.

Bättre blir det inte. :tummenupp

Känns bra jälla onödigt att köpa 40" när man kan få mer än 100" för samma pris.
Förvisso inte optimalt på ljusa dagen, men fortfarande fullt tittbart. Och sitter man hemma och glor på dagen är man antingen arbetslös, pensionär eller bara puckad.

Haft min i över ett år. Givetvis utan möjlighet att få in TV-sändningar.
Numer får jag kisa för att se bilden hemma hos polare. Även om de har 50".

Tack för allt engagemang, men jag känner ändå inte att jag har fått svar på frågan så jag ändrar första inlägget.

Jag har både kabeltv (mot min vilja) och egen parabol.

Ska du skaffa parabol så har du två leverantörer att välja mellan, Canal Digital eller Viasat, Vilken du väljer är en smaksak, båda har dom svenska kanalerna man brukar vilja ha, Viasat har sin Motor där F1 och MotoGP sänds, men saknar discovery och Eurosport (tror jag det var), så kolla upp kanalutbudet och välj efter det.

Jag har både kabeltv (mot min vilja) och egen parabol.

Ska du skaffa parabol så har du två leverantörer att välja mellan, Canal Digital eller Viasat, Vilken du väljer är en smaksak, båda har dom svenska kanalerna man brukar vilja ha, Viasat har sin Motor där F1 och MotoGP sänds, men saknar discovery och Eurosport (tror jag det var), så kolla upp kanalutbudet och välj efter det.
Hmm, bor i en större villa som är byggd för lägenheter/ombyggd.
Vi har nått Viasatpaket som alla får gratis, har både Eurosport och Discovery.
Dock vet jag inte om det är parabol.

Hmmmm, snor tråden lite.

Om man har en parabol och en Viasat digitalbox men inget abonemang. Får man då in 1, 2, 4, 6 och 12, d v s de fria kanalerna ändå?

I så fall borde jag få in dessa utomlands också eller?

Å kanske även tyska kanaler i Sverige eller?
Eller blockar Viasat-digitalboxen detta?

Jag funderar nämligen på en Parabol med sökare och viasatbox att ha med i en husbil.

Kan det funka med andra digitalboxar till parabolen också eller?

Tack för allt engagemang, men jag känner ändå inte att jag har fått svar på frågan så jag ändrar första inlägget.

Vad prioriterar du? Med boxer finns ju alla kanaler, på parabol får man ibland välja men det är ju bara titta på deras utbud. Boxer ger dock sämre bild. Jag har kabeltv men tycker bilden är kass så har parabol till.. Kollar bara kabeltv på extra tvn

Vad prioriterar du? Med boxer finns ju alla kanaler, på parabol får man ibland välja men det är ju bara titta på deras utbud. Boxer ger dock sämre bild. Jag har kabeltv men tycker bilden är kass så har parabol till.. Kollar bara kabeltv på extra tvn

Jag prioriterar en låg månadskostnad, och vill hellre ha faktakanaler än filmkanaler.
Mitt problem är att jag inte riktigt vet vad som finns att välja på, men som jag har uppfattat det så är det i stort sett bara Boxer (via antenn) eller Viasat (via parabol), som finns att välja på. Riktigt uppfattat?

Jag prioriterar en låg månadskostnad, och vill hellre ha faktakanaler än filmkanaler.
Mitt problem är att jag inte riktigt vet vad som finns att välja på, men som jag har uppfattat det så är det i stort sett bara Boxer (via antenn) eller Viasat (via parabol), som finns att välja på. Riktigt uppfattat?

Och Canal Digital via parabol

Hmmmm, snor tråden lite.

Om man har en parabol och en Viasat digitalbox men inget abonemang. Får man då in 1, 2, 4, 6 och 12, d v s de fria kanalerna ändå?

Näpp, rycker jag ut programkortet får jag bara in propagandakanaler typ CNN och AlJazeera.

Något programkort måste du ha.

Mina föräldrar har Combobox som man både kopplar parabol och vanlig tv antenn till, då kan man ta emot fri marksänd digitaltv med den vanliga antennen utan programkort

Med endast en digitalbox inkopplad till antennen kan du få in dom "fria" kanalerna, alltså svt 1, svt2, svt 24, barnkanalen, kunskapskanalen, tv4 och tv6.
vill du ha fler kanaler men du inte vill sätta upp någon parabol finns 2 alternativ(Vad jag vet), har du ett tv-uttag med 3 st kontakter (i en triangel) så kan du välja comhem eller boxer, boxer funkar även med ett vanligt tv-uttag.
Lite osäker på detdär om comhem, men tror det är så det funkar :va
Annars ere parabol som gäller, och dom jag känner till är viasat och kanaldigital

om man vill vara lite outlaw finns ju dreambox kopplat till internet som ett alternativ för att få tillgång till alla kanaler.

men somsagt var det får man inte ha för att det är olagligt :rolleyes:

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back