"Se oss - vi vill leva"-kortege 31/5

Mr K

I win, you loose!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR750-07 & GSXR600-07
mcv_syd.jpeg
smc.gif

MCV-Syd i samarbete med SMC Skåne drar igång en trafiksäkerhets kampanj för att öka medvetandet bland våra medtrafikanter. Den aggressiva körning och bristande hänsyn i trafiken som vi motorcyklister utsätts för kostar ett antal av oss livet varje år. Detta gäller även de nya vajerräcken som placeras ut längs våra vägar som ska rädda liv, men tydligen inte våra.

Den 31/5 2006
Uppstart av kampanjen ”Se oss vi vill leva!”

Kortegekörning från följande orter:
Malmö till Lund med samling på Stortorget 17:00 med destination Mårtenstorget i Lund.
Kontaktperson: Johan Svensson 0708 - 43 32 86

Helsingborg samling 17:00 p-plats nya färjestationen på Kungsgatan
Kontaktperson: Per Randau 0733 – 12 83 98

Kristianstad samling 17:00 Långbrogatan vid Frassesgatukök
Kontaktperson: Bengt Olsson 0706 – 03 25 38

Kontaktperson för SMC-skåne Anette Rosén 0706 – 21 40 06

Avfärd från samtliga platser klockan 18:00
------------------------------------------------------
Vi kommer att samköra detta med Onsdagsgazzen nästa vecka.
RadicalRiders står bakom detta.

Von Vettet skrev:
2184762 får man wheela i kortegen..... :va :rofl
Ja, alla utom de som är instruktörer för SMC får wheela. Har du gjort något dumt? :D

Mig veterligen finns det inga kända dödsolyckor med MC inblandade med vajerräcken, enligt en färsk djupstudie av VV 2000-2003. Hur mycket den djupstudien är värd kan vi dock tvista och tolka var för sig.

Referens: http://www.vv.se/filer/27656/1_1_Djupstudierapport_utg_2.pdf
Sidan 10 bland annat, eller sök på mitträcke.

Med all respekt för denna kortege, men rätt ska ju vara rätt. Eller jag som läser fel??

Betonar att jag INTE försvarar än det ena eller än det andra "sidan".

TouchMan65 skrev:
2188548 Mig veterligen finns det inga kända dödsolyckor med MC inblandade med vajerräcken, enligt en färsk djupstudie av VV 2000-2003. Hur mycket den djupstudien är värd kan vi dock tvista och tolka var för sig.

Med all respekt för denna kortege, men rätt ska ju vara rätt. Eller jag som läser fel??

Kanske inte dödsolycka men den som läser MC-folket vet ju hur en kille blir av med både ben o armar vid en närmare syning av omtalade räcken. Om inte det bara råkade stanna en ambulanssjukvårdare på plats direkt efter olyckan hade vi antagligen haft en dödsolycka pga dem....

Det är väl vettigt att göra nåt åt det INNAN nån dör...

TouchMan65 skrev:
2188548 Mig veterligen finns det inga kända dödsolyckor med MC inblandade med vajerräcken, enligt en färsk djupstudie av VV 2000-2003. Hur mycket den djupstudien är värd kan vi dock tvista och tolka var för sig.

Man dör inte direkt av att röka, supa, knarka, sätta på en HIV-smittad heller..........men risken finns!

CorbenDallas skrev:
2188609 Kanske inte dödsolycka men den som läser MC-folket vet ju hur en kille blir av med både ben o armar vid en närmare syning av omtalade räcken. Om inte det bara råkade stanna en ambulanssjukvårdare på plats direkt efter olyckan hade vi antagligen haft en dödsolycka pga dem....

Det är väl vettigt att göra nåt åt det INNAN nån dör...

Håller helt klart med, att dessa räcken för med sig STOR respekt när man kör längs med dem. Har inte påstått annat. De ÄR inte värst riskfria.

Dessvärre har erfarenheten visat sig, att det måste hända något innan saker görs. Verkar som tanken är "händer det inte något är det bra". Trist!

TouchMan65 skrev:

Mycket har hänt sedan 2003.
Aktuell siffra visar att vajerräcken orsakar ca 10% av dödfallen vid mc-olyckor.

Läsvärd info från FEMA

Ducatista skrev:
2199801 Mycket har hänt sedan 2003.
Aktuell siffra visar att vajerräcken orsakar ca 10% av dödfallen vid mc-olyckor.

Läsvärd info från FEMA

Mig spelar det ingen roll om jag sliceas mot ett vajerräcke eller mosas mot en plåtvägg/sten/träd/bil.. Det är nog rätt fucked hur som.. eller?

Tänker på alla de bilister som har räddats sen man började sätta upp vajerräcke

da-geez skrev:
2202060 Mig spelar det ingen roll om jag sliceas mot ett vajerräcke eller mosas mot en plåtvägg/sten/träd/bil.. Det är nog rätt fucked hur som.. eller?

Jag kan ju säga så här... Det finns anledning till att holland har tagit ner alla sina vajerräcken och att resten av Europa förbludit dom,,,

da-geez skrev:
2202060 Mig spelar det ingen roll om jag sliceas mot ett vajerräcke eller mosas mot en plåtvägg/sten/träd/bil.. Det är nog rätt fucked hur som.. eller?

Om du vurpar och kasar snett in i ett vajjerräcke idag så funkar det som ett rivjärn eller nått. Om det är plant där nere så kommer du bara kasa brevid det istället. Det är ju inte så att de ska tas bort utan bara göras MCvänligare.

da-geez skrev:
2202060
Mitträcken i alla ära men valet om material, dvs vajerräcken, är mindre lyckat.

Det finns konstruktioner som har samma resultat på krocktester men som är betydligt mc-vänligare. Problemet är att Vägverket tänker ekonomiskt. Det är billigare med vajerräcken. Dessutom debiterar de kostnaderna för lagningen till den person som kör in i dem.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra