Se hur låg motorcykeln blir bak med bottnad fjädring

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Gällande: Aprilia RSV1000R -02 med original Öhlinare bak

Jag behöver sänka ner hojen (eller höja upp svingen) tills den är i det läget som motsvarar absolut värsta bottningsscenario. Detta för att kunna lägga ett grenrör över svingen så tight som möjligt. I dagsläget har jag skruvat loss hundbenet och måttat in höjden med en trave brädor, men nu vill jag finjustera in det sista på millimetern.

Det jag undrar är dels hur jag får loss fjädern från bakdämparen (saknar fjäderverktyg - måste tillverka antar jag), dels om bakdämparen tål att bottnas utan fjäder på och ligga med hela hojens belastning statiskt på sig. Vidare så undrar jag om bakdämparen kommer att bottna stumt, eller om det finns något inuti den som ger ett "svampigt" ändläge som kommer att förvirra mig gällande vad som är absolut bottning.

Ja den kan ligga på bottningsgummit utan problem. Bottningsgummit fjädrar några mm men så nlångt går du aldrig om du inte hoppar med cykeln...

Fjädern plockas ur genom att du släpper max på förspänningen och därefter bänder upp fjädern och plockar ur disken i botten. Brukar gå med en fet skruvmejsel och lite våld om man inte har en fjädringskompressor.

Lämpligt att ha fjäderverktyg till just den öhlinaren, det är ett "jävelens meck" att få tillbaka den sen. Vålda ur topptallriken går alltid men dit. ujujuj. Den har en förhållande djup fläns som ska styra inuti fjädern som är en bråkig rackare.
Våld kan skada skyddsfärgen, sen rostar fjädern och blir ful. Att se snygg ut är minst lika viktigt :D

Ja den kan ligga på bottningsgummit utan problem. Bottningsgummit fjädrar några mm men så nlångt går du aldrig om du inte hoppar med cykeln...

Fjädern plockas ur genom att du släpper max på förspänningen och därefter bänder upp fjädern och plockar ur disken i botten. Brukar gå med en fet skruvmejsel och lite våld om man inte har en fjädringskompressor.

Tackar för svaret, gött att få veta sånt här _innan_ man gjort fel för en gångs skull ;)

Lämpligt att ha fjäderverktyg till just den öhlinaren, det är ett "jävelens meck" att få tillbaka den sen. Vålda ur topptallriken går alltid men dit. ujujuj. Den har en förhållande djup fläns som ska styra inuti fjädern som är en bråkig rackare.
Våld kan skada skyddsfärgen, sen rostar fjädern och blir ful. Att se snygg ut är minst lika viktigt :D

Du har ingen beskrivning av hur ett sånt fjäderverktyg ser ut? Bilfjädrar i 160mm diameter har jag stor vana av att bända av och på, men det är ju lite klumpigare saker där..

Är jag behjälpt av en hydraulpress om jag inte har tillgång till exakt rätt fjäderspännare?

Last edited:
Du har ingen beskrivning av hur ett sånt fjäderverktyg ser ut? Bilfjädrar i 160mm diameter har jag stor vana av att bända av och på, men det är ju lite klumpigare saker där..

Är jag behjälpt av en hydraulpress om jag inte har tillgång till exakt rätt fjäderspännare?

Kan du bara skära till en platta att sticka in i fjädern funkar säkert en hydraulpress ok. Måste se till så att det finns nån skålformad hållare till pressens cylinder så inte dämparen dansar iväg bara.
Annars;

En domkraft av nåt slag, lite rör och en platta? :tummenupp
springchanger.jpg

Kan du bara skära till en platta att sticka in i fjädern funkar säkert en hydraulpress ok. Måste se till så att det finns nån skålformad hållare till pressens cylinder så inte dämparen dansar iväg bara.
Annars;

En domkraft av nåt slag, lite rör och en platta? :tummenupp
springchanger.jpg

Tja, har ju en Biltemadomkraft över från ett avstannat hydroformingexperiment..

Jah brukar sätta upp dämparen i fräsmaskinen och med lämpligt mellanlägg pressa mot fräschucken genom att höja bordet

Förutsätter ju att man har en fräsmaskin hehe:D

Tackar för svaret, gött att få veta sånt här _innan_ man gjort fel för en gångs skull ;)

Fjäderhopdragare för bil är för klumpiga för att få plats, men det går utmärkt att komprimera fjädern med två spännband av mindre modell, det har jag gjort vid fjäderbyte på öhlinare samt honda originaldämpare.

Varför tar du inte bara loss hela bakdämparen? Måste ju vara lättast.

Utan bakdämparen kan jag lägga bakdäcket mot undertrayen, vilket är långt lägre upp än dämparen bottnar. Jag vill ta ut marginalerna här för att annars får helt enkelt inte plats med sakerna jag ska lägga ovanpå svingen.

Nyheter
Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard