Se hit ni som är heta på elektronik

FolkE

TyresoMoto.tk
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
On G
Hejsan. Vi är ett par grabbar som går elprogrammet i 3an.
Som Projektarbete fick vi för oss att tillverka en "regplåtsvändare".
Genom att trycka på en knapp i kupén ska alltså regplåten där bak snurra runt så att en annan kommer fram. Syftet är att när man är på en utställning eller dylikt kunna vända bort plåten och antingen ha ett namn på en sponsor eller en lackad sida.

Vi ska använda oss av en skruvdragare som drivkraft. Från början ville vi ha 3 olika lägen den men jag tror det bara blir 2 nu.
Det största problemet är hur själva stoppfunktionen ska vara. Först va vi inne på en elektrisk funktion men nu lutar det mer åt det mekaniska hållet. Alltså tillex ett bläck som går emot när plåten har snurrat till rätt läge. Då ska strömmen brytas och samtidigt fasvända skiten så att nästa gång man trycker på knappen så går den tillbaka och samma sak händer där.

Vi går egentligen elteknik så därför är vi inte så heta på elektronik. Hoppas därför att någon kan tyda min luddiga beskrivning och eventuellt komma med lite tips.

Tack på förhand!

Ps. Håller er uppdaterade om hur projektet går.

vanliga lägesgivare går väl ok.

ja går också i 3an vårat projekt är att göra en bar som blandar drinkar själv ;)

MostWanted_NKPG skrev:
vanliga lägesgivare går väl ok.

ja går också i 3an vårat projekt är att göra en bar som blandar drinkar själv ;)

Bra då kommer jag och provsmakar sen då;) Tror jag sett en sån pryl förut?

FolkE skrev:
Genom att trycka på en knapp i kupén ska alltså regplåten där bak snurra runt så att en annan kommer fram. Syftet är att när man är på en utställning eller dylikt kunna vända bort plåten och antingen ha ett namn på en sponsor eller en lackad sida.

Vi ska använda oss av en skruvdragare som drivkraft. Från början ville vi ha 3 olika lägen den men jag tror det bara blir 2 nu.
Det största problemet är hur själva stoppfunktionen ska vara. Först va vi inne på en elektrisk funktion men nu lutar det mer åt det mekaniska hållet. Alltså tillex ett bläck som går emot när plåten har snurrat till rätt läge. Då ska strömmen brytas och samtidigt fasvända skiten så att nästa gång man trycker på knappen så går den tillbaka och samma sak händer där.

Vi går egentligen elteknik så därför är vi inte så heta på elektronik. Hoppas därför att någon kan tyda min luddiga beskrivning och eventuellt komma med lite tips.

Tack på förhand!

Ps. Håller er uppdaterade om hur projektet går.

Förstår inte vad problemt är? Bara att ha ett "bläck" som bryter manöver. Sen är de ju löst!

FolkE skrev:
Syftet är att när man är på en utställning eller dylikt kunna vända bort plåten och antingen ha ett namn på en sponsor eller en lackad sida.
Jojo... :nicka

Fullösning:
En mikrobrytare för varje läge på skylten som öppnas av en kam på skyltaxeln eller ett bleck på själva skylten då skylten står i stoppläget.

En brytare med två eller tre lägen på panelen som väljer vilken av mikrobrytarna som skall spänningssättas.

Elmotor och kraftkälla i serie med två/trevägsbrytaren.

Plättlätt.

Om det var obegripligt är det bara för att jag behöver förtydliga.

Mvh,
/Fredrik

FolkE skrev:

Är ni *tvungna* att använda en skruvdragare, eller är det er egen idé? Anledningen till min fråga är att en skruvdragare förmodligen är bland de mest besvärliga sätten att lösa problemet med att vända en regskylt.
Först och främst har nästan alla skruvdragare rent mekanisk reversering, d.v.s. att motorn snurrar åt samma håll oavsett chuckens gångriktning. Det är inte helt givet att el och mekanik går att köra baklänges genom att pol- eller fasvända elektriskt.

Om ni måste använda en skruvdragare så är ett enklare, och förmodligen mer driftsäkert, sätt att hoppa över reverseringen och helt enkelt låta skylten rotera ett halvt varv åt samma håll vid varje växling - runt och runt. En enda enkel mekanisk lägesgivare ser till att skylten stannar i "rätt" läge vid varje stopp. Kopplingen får ni lura ut själva. :)

Med helt fria händer skulle jag välja att försöka lösa uppgiften utan att använda skruvdragare, och istället använda ett enkelt dragdon av elektromagnetisk typ. Kostar inte alltför mycket att köpa nytt, eller kan slaktas ur alla möjliga elektromekaniska prylar. Väldigt mycket mer driftsäkert, inget behov av lägesgivare eller brytare, minimalt mekaniskt slitage, betydligt mindre utrymmeskrävande, lättare, snabbare... En konstruktör skulle begå snudd på tjänstefel om han/hon bortsåg från de fördelarna. :)

Fast är ni ålagda att använda skruvdragare så är ni... :tungan

Berätta för allt i världen hur projektet fortskrider!

hellvete vilko projekt ni har! då jag gick trean byggde jag en svulstig subwoofer, men dom gjorde väl om specarbetet efter det. Tänkte bara säga att jag gick elektronik, det ska man inte göra för elektronik var värdelöst att gå på alla sätt.

honkiie skrev:
Tänkte bara säga att jag gick elektronik, det ska man inte göra för elektronik var värdelöst att gå på alla sätt.

Inte alls. Bästa val jag gjort! Fy faan vad bra jag blev på att inte göra någonting på den linjen. Två dars allvar (övriga ämnen) och tre dagars lök (el-tele automation) i tre år. Det var för jävla bra för att vara sant.

Men, automation och elektronik är ju inte samma kom jag på... :död

FolkE skrev:
Genom att trycka på en knapp i kupén ska alltså regplåten där bak snurra runt så att en annan kommer fram.

Finns ju redan , har sett sådana på nätet till hojar, kommer tyvärr inte ihåg vart jag såg det eller vad dom kostade ?

fax skrev:
FolkE skrev:
Genom att trycka på en knapp i kupén ska alltså regplåten där bak snurra runt så att en annan kommer fram.

Finns ju redan , har sett sådana på nätet till hojar, kommer tyvärr inte ihåg vart jag såg det eller vad dom kostade ?
Säg till om du hittar dem!

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back