Se från Rar-arkiv utan att packa upp??

mjukis

Alex Pappa
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
nietjunie
Jag har ett antal Dvd-r filmer i rar-arkiv som jag skulle vilja se utan att packa upp iso/img eller vad det nu är varje gång.
Har hört att Vlc-player ska klara av det, det gör den till viss del, men filmen börjar mitt i och utan möjlighet att manuellt spola tillbaka till början.
Verkar som om den tar och spelar upp vob filerna i oordning. :va

Kan man lösa detta på ngt sätt? Skulle vara smidigt om man kunde se direkt från rar arkivet! :tummenupp

det går ..... jag har testat ...... tror jag har kvar instruktionerna hemma .....
återkommer

Om du laddar ner Virtual Daemon så kan du köra "rar"-isos via den och därefter spela upp filmen i vilken spelare du vill, men vlc är ju bra.

Virtual Daemon lägger en till Dvd-enhet i din datorn som är "fake" vilket gör att du kan lägga image-filer och tolka dom som en cd/dvd via en virtuell enhet. Ladda ner på denna sidan, fungerar mkt bra:

http://www.daemon-tools.cc/dtcc/portal/download.php?mode=ViewCategory&catid=5

Med Mplayer och en liten .bat fil man skapar själv funkar det .....
http://www.mplayerhq.hu/
Återkommer med mera info .......

unrarlib
+ --------
+
+ Unrarlib enables mplayer to play files directly from .rar
+ archives (only those made by WinRAR 2.9 or older, WinRAR 3.0
+ files are not supported yet). A copy of that library comes with
+ every release version. To get it into the CVS versions, simply
+ copy the necessary files to the MPlayer directory:
+
+ cp -v ../unrarlib-<version>/unrarlib/* .
+
+ <version> should be replaced with the actual version number
+ (which is 0.4.0 at the current date). The unrarlib files are
+ autodetected, so don't bother.

Verkar inte det onödigt jobbigt när man bara kan slänga dom i Virtual Daemon och trycka plaj... Jag är lite lat av mig förstår ni... :arsele

"Sedan är det bara att snickra ihop en liten bat-fil efter följande kommando ""C:\byta_namn_till_där_du_har_winrar\unrar.exe p -inul "%1" | C:\byta_namn_till_där_du_har_mplayet\mplayer.exe -"
efter att du gjort en bat-fil av detta lilla kommando lägger du bara till en köregenskap för rar-filer i mappalternativ, hänvisa där till bat-filen och lägg till "%1" på slutet.
Nu är det bara att högerklicka på rar-filen och välja vad du nu döpt köregenskapen till. Vissa brister finns som att det tex. inte går att spola men det får man leva med."

detta hittade jag nu .... och detta funkar nog .......

Josafan skrev:
Verkar inte det onödigt jobbigt när man bara kan slänga dom i Virtual Daemon och trycka plaj... Jag är lite lat av mig förstår ni... :arsele

Måste du inte packa upp rar-filerna först för att det ska funka med Daemon Tools (antar att du menar det)?

Josafan skrev:
Om du laddar ner Virtual Daemon så kan du köra "rar"-isos via den och därefter spela upp filmen i vilken spelare du vill, men vlc är ju bra.

Virtual Daemon lägger en till Dvd-enhet i din datorn som är "fake" vilket gör att du kan lägga image-filer och tolka dom som en cd/dvd via en virtuell enhet. Ladda ner på denna sidan, fungerar mkt bra:

http://www.daemon-tools.cc/dtcc/portal/download.php?mode=ViewCategory&catid=5

Måste väl packa upp iso´n för att mounta i deamon. Deamon har jag haft i urminnes tider, datorn funkar inte utan det och total commander :)

Senast gjorde jag inte det... Jag bara mountade ison i Daemon, funkade utmärkt utan att packa upp det ....

Josafan skrev:
Senast gjorde jag inte det... Jag bara mountade ison i Daemon, funkade utmärkt utan att packa upp det ....

Är du säker på detta ?

Menar du inte att du först packar upp .rar filerna till en stor iso fil och sen mountar den ?

Vad som efterfrågas är hur man direkt mountar .rar filer utan att packa upp dom till en iso.
Och vad jag vet så kan man inte göra det med deamon tools, men du kanske har en ny version eller nått ? :confused:

Nu är det förvirring i gänget här. Som jag förstått författaren så har han ett gäng ISO:s eller IMG:s på sin dator. Alternativet för honom är att antingen att packa upp filen som har filändelsen .ISO eller .IMG genom Winrar eller med RAR. Det jag tänker mig är att Mjukis har typ Winrar installerat, därmed koppling dit och sådan ikon på filen, dubbelklickar man så öppnas dem och packas upp via Winrar.

Det jag föreslår är att slänga dessa filer i Daemon Tools.

Tjockisbulle, du talar om ngt helt annat. Visst, när jag laddat ner 20-30 Rar-filer så måste jag naturligtvis packa upp dessa till en ISO eller IMG för att sedan mounta i Daemon.

Alt. så har jag missuppfattat allt totalt :va

Last edited:
Josafan skrev:
Nu är det förvirring i gänget här. Som jag förstått författaren så har han ett gäng ISO:s eller IMG:s på sin dator. Alternativet för honom är att antingen att packa upp filen som har filändelsen .ISO eller .IMG genom Winrar eller med RAR. Det jag tänker mig är att Mjukis har typ Winrar installerat, därmed koppling dit och sådan ikon på filen, dubbelklickar man så öppnas dem och packas upp via Winrar.

Det jag föreslår är att slänga dessa filer i Daemon Tools.

Tjockisbulle, du talar om ngt helt annat. Visst, när jag laddat ner 20-30 Rar-filer så måste jag naturligtvis packa upp dessa till en ISO eller IMG för att sedan mounta i Daemon.

Alt. så har jag missuppfattat allt totalt :va

Ser i mitt första inlägg att jag skrivit lite knasigt så det är lätt att misstolka det som du gjort. :pannkyss Borde skrivit: Jag har ett antal Dvd-r filmer i rar-arkiv som jag skulle vilja se utan att packa upp till iso/img eller vad det nu är varje gång.

Vill alltså se direkt från rar-arkivet utan att packa upp till iso/img or what ever.

Mr K skrev:
ladda hem detta paketet. Det ligger är tills imorron kväll

instruktioner och allt finns där

http://test.wheelie.se/Kolla.pa.dina.RARade.filmer.INTERNAL.SWEDISH.rar

Du har ju tagit bort det redan... :arsele måste tacka dej ändå som lägger ner tid på en mjukis.. :hihi

I din beskrivning längre upp står där att man inte kan se i arkiv skapade av WinRar 3.0 eller nyare. Troligtvis så packar ju rip grupperna i det senaste programmen, men vad vet jag. Kan ju vara knöligt om det inte funkar pga det. :3freak

Last edited:
mjukis skrev:
Ser i mitt första inlägg att jag skrivit lite knasigt så det är lätt att misstolka det som du gjort. :pannkyss Borde skrivit: Jag har ett antal Dvd-r filmer i rar-arkiv som jag skulle vilja se utan att packa upp till iso/img eller vad det nu är varje gång.

Vill alltså se direkt från rar-arkivet utan att packa upp till iso/img or what ever.

Ok ok, get it. Oavsett lösning tidigare läsare har haft så har jag en enklare: Packa upp det, kolla på iso:n/img:n... förstår inte problemet?

Äh jag förstår mjukis problem med det här,
tycker själv att det jobbit att hålla på att packa upp rar filerna.

Dessutom lider jag av hårddisk behov,
ligger konstant med full disk. Och har jag då massa .rar kan jag inte packa upp dom utan att ta bort något för jag har inte plats med en 4gb stor fil.

Alltså efter man har packat upp filmen är ju katalogen typ 8gb med rar + iso, det är mitt problem.

Nu skall jag inte vara irriterande eller jobbig, men följande resonemang har jag iaf. Om man har för avsikt att titta på en film på sin dator(denna slutsats tar jag av att man vill köra den utan att packa upp) så förstår jag inte meningen med att just välja DVD-rips. 1. Drygt att ladda ner. 2. Drygt att packa upp 3. Tar mkt plats.

Visst, det är bra kvalite, det håller jag med om. Men så länge man inte har för avsikt att ladda ner för att bränna dom på dvd för att kolla på en dvd-spelare så är det väl mkt mer mening att ladda ner svcd-varianter av filmerna, 1.under halva storleken 2.schysst kvalite 3.snabbt att ladda ner 4.kräver ingen uppackning?

Även om man skulle hitta ett sätt att packa upp och titta samtidigt så verkar det 1.komplicerat 2. Kräver mkt från din dator den skall läsa av en komprimering, vilket i slutändan påverkar kvaliten på filmen ni vill titta på(eventuell hackning osv).

Motivera gärna varför ni vill göra som ni gör. :)

Josafan skrev:
Nu skall jag inte vara irriterande eller jobbig, men följande resonemang har jag iaf. Om man har för avsikt att titta på en film på sin dator(denna slutsats tar jag av att man vill köra den utan att packa upp) så förstår jag inte meningen med att just välja DVD-rips. 1. Drygt att ladda ner. 2. Drygt att packa upp 3. Tar mkt plats.

Visst, det är bra kvalite, det håller jag med om. Men så länge man inte har för avsikt att ladda ner för att bränna dom på dvd för att kolla på en dvd-spelare så är det väl mkt mer mening att ladda ner svcd-varianter av filmerna, 1.under halva storleken 2.schysst kvalite 3.snabbt att ladda ner 4.kräver ingen uppackning?

Även om man skulle hitta ett sätt att packa upp och titta samtidigt så verkar det 1.komplicerat 2. Kräver mkt från din dator den skall läsa av en komprimering, vilket i slutändan påverkar kvaliten på filmen ni vill titta på(eventuell hackning osv).

Motivera gärna varför ni vill göra som ni gör. :)

Oavsett om man tankar SVCD, XviD eller DVD så är de ju uppdelade i ett större antal rar-filer (iaf de versioner jag tankar ner) så packa upp får man ju göra hur som helst. Jag tankar DVD för att kunna bränna ut men inte alltid man har brännt ut alla filmer man har och då är det segt att vänta på att en DVD ska packas upp, kan ju ta upp emot 7-8 minuter (mer ibland) om man som jag har all film på en annan burk och måste packa upp över nätverket. Man ska dessutom ha så mycket ledigt vilket jag inte alltid har.

Då är det supersmurfigt att helt enkelt kunna högerklicka på den första rarfilen och välja att spela upp direkt från arkivet (på samma sätt som Mr K tipsade om). Visst, man kan inte spola men jag vill ju se hela filmen ändå så det är ingen nackdel tycker jag.

Det tar marginellt med extra kraft av datorn att packa upp medans man spelar då uppackningen "streamas" eller packas upp kontinuerligt eller vad man ska kalla det. Det brukar dock hacka till när man går över från en rar-fil till nästa, men det händer inte så ofta att det stör.

Josafan skrev:
Motivera gärna varför ni vill göra som ni gör

Jag bränner ut mestades av filmerna och är då mest intresserad av att kunna bränna ison utan att packa upp rar filerna.
Alternativt så får filen ligga kvar på hårddisken så startar jag xboxen och ser via nätverket. Men då måste jag ju ständigt packa upp dessa rar filer.

SVCD är helt uteslutet för mig då det inte ger surroundljud, så det är endast xvid med ac3 eller dvdr som tankas.
:tummenupp

*/ ?>
Back