Se över däcken på höstkanten.

schnyggve

elitlökare
Gick med
6 May 2009
Hoj
Skramlaha MT-01 väglus , Sugakuki gixxer 600 banhojj
Då jag är för insöad för att orka läsa manupulerade test i tidningar och av så kallade motorjounalister som bara repeterar det som hoj/pryl-leverantörernas marknads/press-avdelningar säger tänkte jag se om jag får ett bättre svar här.

Däck är ju som ni alla vet mycket attraktivt prissatta såhär på höskanten. men hur mycket sämre har däcken blivit egentligen? Däcken åldras ju primärt av UV-ljus och temperaturväxlingar, nirogen till viss del. Men om däcket har legat svalt och mörkt?? kommer det att vara sämre än om jag köper ett färskt däck i början av april?

Sedan så har jag skaffat en banräcer, den kommer att gå uteslutade på bana, dvs få mil och mycket nedlägg.. Vad bör jag satsa på för däck?
Köpa en omgång pilot road2or (funkar ju bra i både regn och sol) köra ner fegränderna och sedan flytta över dem till touringhojjen och köra ner touringranden.... eller är det bättre att satsa på det klistriga klistriga och skaffa en omgång fälgar till och lägga på regndäck...

Vad tror/tycker ni? och även om ni kört nåt däck ni kan rekomendera

Då jag är för insöad för att orka läsa manupulerade test i tidningar och av så kallade motorjounalister som bara repeterar det som hoj/pryl-leverantörernas marknads/press-avdelningar säger

Du menar att då är det bättre att lyssna på svaren här?
Där allt du kommer att få är folks personliga åsikter helt utan bakomliggande fakta eller källor.. alternativt vad någon hört någon annan berätta om något..

[Sarkasmmode off]
Vad du ska ha för däck på bana beror ju ganska mkt på hur snabb du är osv..

Själv kör jag Sportsmart.. är inte särskilt snabb och de funkar kanonbra för mig.. (jag vet att folk som kör betydligt snabbare än mig oxå är nöjda med dem).. Men ja.. är du snabb, har däckvärmare osv så kanske det är slicks du vill ha.. men det framgår inte riktigt av texten..

Nej, däcken kan lagras väldigt länge om dom inte ligger i solen utanpå garagetaket.

Till banracern har du lämpligen slicks, pilot road är direkt olämpliga för lite bantempo, dom är inte gjorda för det utan överhettar. Ett alternativ skulle kunna vara skurna slicks, tex Metzeler Racetec som funkar hyggligt på väg, men är långt ifrån lika optimala som ett riktigt gatdäck.

"Testresultat: gamla däck mot nya däck

Däckproducenten METZELER har testat en fem år gammal, respektive en nyproducerad uppsättning motorcykeldäck under tävlingsförhållanden och jämfört resultaten. Det fem år gamla däcket hade lagrats korrekt. Både de gamla och de nya däcken blev inkörda 200 km och testades 5 varv med samma motorcykel på teststräckan Vizola. Tidskillnaderna (per varv) mellan de gamla och de nya däcken var så små att det inte gick att skilja de åt. I praktiken kunde man alltså inte fastställa några kvalitetsskillnader.
[Källa: METZELER Technikseminar 2004]"

http://www.mcdackonline.com/reifenalter.html

I och med banracer, så ska det, tycker jag på klibbiga bandäck som piffas upp med däckvärmare. Varför då gatdäck?

Snorhala om det blir blött dock.. det vet både jag och mina kåpor :)
Jo, fast det är ju å andra sidan inte speciellt unikt för Metzeler, detsamma gäller ju alla (skurna) slicks, dom är optimerade för torr asfalt och ett visst temperaturområde (=visst tempo). Regnar det har man ju iaf regndäck, som är optimerade för det :) Gatdäck ska ju funka från nästan nollgradrigt till +35, mystempo och fortfort, regn å torrt, då blir det betydligt mycket fler kompromisser, på gott och ont.

Du menar att då är det bättre att lyssna på svaren här?
Där allt du kommer att få är folks personliga åsikter helt utan bakomliggande fakta eller källor.. alternativt vad någon hört någon annan berätta om något..

Japp exakt, blaskorna får specialbyggda däck av tillverkarna som inte motsvarar vad man kan köpa. test hojjarna är preppade, uppiffade och moddade för att uppfylla och helst överträffa förväntningarna som marknadsavdelningen målat upp. osv.
dvs det en blaska kan skriva är att det här specialbygget känns bättre än det det andra specialbygget. (har jobbat lite med presstester och jag ger inte en spänn för att de skulle spegla verkligheten, det är reklam och inget annat)

Här får jag reda på hur den ena produkten från hyllan känns resp den andra produkten. :tummenupp
[nog om det]

Då hojjen kommer att vara inreggad, dock ej påställd särskilt mycket så är det kanske lämpligt att däcken iallafall är gatgodkända. Anledningen till att jag var inne på road2or eller liknande är att kommer jag med slicks så regnar det garanterat :). Dubbla uppsättningar fälgar eller att sätta igång å kränga däck när man ska ut å köra, är kanske lite overkill.
Sedan så tror jag inte att jag kommer att köra särskilt fort iallafall inte första uppsättningen däck.

Då hojjen kommer att vara inreggad, dock ej påställd särskilt mycket så är det kanske lämpligt att däcken iallafall är gatgodkända. Anledningen till att jag var inne på road2or eller liknande är att kommer jag med slicks så regnar det garanterat :). Dubbla uppsättningar fälgar eller att sätta igång å kränga däck när man ska ut å köra, är kanske lite overkill.
Sedan så tror jag inte att jag kommer att köra särskilt fort iallafall inte första uppsättningen däck.
Fortfarande så är Pilot Road gjorda för att åka mycket landsväg i lagom tempo, kanske åka ner till sydfrankrike på semester osv, inte att köra bana med, dom kommer att överhettas, i synnerhet om du vill utvecklas och kapa varvtider. Kolla på kurvorna på tex Gelleråsen och jämför med din lokala krokväg. Det är inte i närheten så många, skarpa och snabba kurvor på landsvägen som det är på bana, eller så många inbromsningar och fullgasaccelerationer, dvs får man mycket högre värme i däcken, dvs bör man ha däck anpassade efter det man ska använda dom till. Dumt att gå omkull bara för den sakens skull ;)

Det finns bättre däck än Road2 för den körning du beskriver i det sportigare segmentet. Däck som Metzeler M5, Dunlop Sportsmart m.fl passar bättre om du vill använda lika på bägge hojarna. Annars är Road2 bra val för touring, men du kan fortfarande köra de andra på banräsern. Den däckstypen är goda för tider i nedre delen av racefältet med en duktig/galen förare. Racetec-klssen (om vi kan kalla den så) är ännu ett snapp mot bättre torrfäste, men nu har du börjat försaka våt- och kallgrepp.

Sen går det alldeles utmärkt att köpa däcken nu och ha dem i garaget till våren.

(kort och generaliserat)

Last edited:
Om man kikar lite på shinko och maxxis så ser man att de har väldigt attraktiva priser. är de 2000kr bra eller är det att jämföra med "racetec" klassen??

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka