SD unplugged

Status
Ej öppen för fler svar.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Men hela SDs retorik bygger ju på att muslimerna är annorlunda än svenskar, bidragsutnyttjare, kriminella osv. Så då har du ju alltså härmed definierat hela SD som rasister.

Du menar att muslim är en ras?
Det menar inte jag.

Dessutom så ifrågasätter jag påståendet om att SD's väljare röstar på dem av s k rasbiologiska skäl då jag menar att folk kan rösta på SD av helt andra orsaker t ex ekonomiska, som en annan användare nyss redogjorde för.
 
Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Men hela SDs retorik bygger ju på att muslimerna är annorlunda än svenskar, bidragsutnyttjare, kriminella osv. Så då har du ju alltså härmed definierat hela SD som rasister.

Betskena menade att väljarna var rasister, ingen har nog hittils hävdat att inte SD själva är det.


Som jag ser det är det en enorm skillnad. Jag skulle kunna rösta på hur galna grejer som helst om det är det enda sättet att få de seriösa aktörerna att ta samma fråga ur ett annat perspektiv istället för att inte ta det alls. Det är lite poängen med ett missnöjesparti oavsett hjärtefråga.
 

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Gixxer 750 K8
Att påstå att alla som röstar på SD är rasister är att gå väldigt långt. Det är möjligt att alla som röstar på SD är emot samt vill stoppa invandringen men det behöver ju inte gå stick i stäv med rasismen utan kan grunda sig på andra saker, som till exempel ett värnande om den svenska ekonomin eller dylikt.

...det är intressant , att det finns ett sådant utbrett motstånd, vid att kalla sd för en rasistisk organisation; en fascistisk organisation.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Betskena menade att väljarna var rasister, ingen har nog hittils hävdat att inte SD själva är det.


Som jag ser det är det en enorm skillnad. Jag skulle kunna rösta på hur galna grejer som helst om det är det enda sättet att få de seriösa aktörerna att ta samma fråga ur ett annat perspektiv istället för att inte ta det alls. Det är lite poängen med ett missnöjesparti oavsett hjärtefråga.

Om man röstar på ett parti man vet är rasistiskt trots att man inte är rasist så saknar man nog integritet, eller nåt.

Vidare för att knyta till ett av dina tidigare inlägg så ser jag invandrarna som en resurs. Ingen trygghetsknarkande svensk vågar eller orkar ju starta ett företag och dom är för "fina" för en lång rad av arbeten trots att dom inte är kvalificerade för nåt bättre med sina media-utbildningar och liknande självförverkligande drömmar.

Jag anser inte att vi tar in för många invandrare, däremot finns det nog förbättringar att göra i hur de behandlas när dom väl kommer hit.

Sen tycker jag att man måste förstå att dom vill behålla sin kultur, och fattar man inte det så saknar man ju inlevelseförmåga eller empati. Jag skulle i alla fall fortfarande vilja ta mig en sup ibland om jag flyttade till ett muslimskt land.

EDIT
...jag menar att folk kan rösta på SD av helt andra orsaker t ex ekonomiska, som en annan användare nyss redogjorde för.

Ovan gäller även som svar till dig.

Ekonomiskt så tror jag verkligen inte på SD förutom om du kanske jobbar som städare.
 
Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
...det är intressant , att det finns ett sådant utbrett motstånd, vid att kalla sd för en rasistisk organisation; en fascistisk organisation.

Nu känns det som att du försöker verka dummare än du förhoppningsvis är..

SD = rasister -> ja

SD-väljare = rasister -> Oklart


Vad är det du inte förstår?
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Om man röstar på ett parti man vet är rasistiskt trots att man inte är rasist så saknar man nog integritet, eller nåt.

Om man, av vilken anledning som helst, tycker att Sverige inte klarar av att hantera integrationen av folk som kommer hit från andra länder, och anser att invandringen behöver begränsas. Vilket parti föreslår du att man röstar på?
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Om man röstar på ett parti man vet är rasistiskt trots att man inte är rasist så saknar man nog integritet, eller nåt.

Vidare för att knyta till ett av dina tidigare inlägg så ser jag invandrarna som en resurs. Ingen trygghetsknarkande svensk vågar eller orkar ju starta ett företag och dom är för "fina" för en lång rad av arbeten trots att dom inte är kvalificerade för nåt bättre med sina media-utbildningar och liknande självförverkligande drömmar.

Jag anser inte att vi tar in för många invandrare, däremot finns det nog förbättringar att göra i hur de behandlas när dom väl kommer hit.

Sen tycker jag att man måste förstå att dom vill behålla sin kultur, och fattar man inte det så saknar man ju inlevelseförmåga eller empati. Jag skulle i alla fall fortfarande vilja ta mig en sup ibland om jag flyttade till ett muslimskt land.

Intigriteten försvann för länge sen från svensk politik, från politikerna själva för att vara exakt. Så nej, jag håller inte med.

I övrigt backar jag rakt av vad du säger. Men det undantar inte det faktum att det finns problem som vid en första anblick lite för lätt kopplas till invandringen. Det är ingen ideologisk fråga, det är ekonomi, statistik och verklighet.

Jag har inga problem med en kollega som tar sin matta och går och ber i trapphuset om det skulle va så. Jag har däremot problem med statistken på ungdomskriminaliteten, våldsbrottsutvecklingen och segregationen i problemområdena. Möjligheten att det ens skulle kunna bero på att vi tagit in för många på för kort tid kan inte ens nämnas på politisk nivå utan att någon skriker rasist och personen blir eliminerad. Då är nåt skevt!
 

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Gixxer 750 K8
Nej, du väljer att säga att de är rasister. Med andra ord att de förutsätter att personer har olika egenskaper beroende på vilken "ras" de tillhör.

dina argument om att jag har valt att kalla de för rasister, haltar och är dessutom inget argument i sig: sd & co har själva sett till att definitionen på sd har blivit just den rasistiska aspekten och det oavsett hur mycket de numera förnekar det; kort och gott ett parti med fascistiska åsikter och ideologi. och antagligen här för att stanna.

varför är det så svårt att förstå?

jag länkar till fascism, så hoppas jag du ser parallellerna till sd:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Fascism
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Kanske det ena ...

...det är intressant , att det finns ett sådant utbrett motstånd, vid att kalla sd för en rasistisk organisation; en fascistisk organisation.
Rasistisk, högst sannolikt.
Fascistisk knappast eller?

Jag har inte sett några korporativistiska tendenser?! Har man sånt på agendan så har iaf jag bommat det. [http://sv.wikipedia.org/wiki/Korporativism] Det brukar vara en hörnpelare i fascistiska ideologier och rörelser.

Stylingmässigt har SD:arna dessutom en hel del att lära av både de ungerska och rumänska nyfascisterna.:gnissla
 
Last edited:

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Gixxer 750 K8
Nu känns det som att du försöker verka dummare än du förhoppningsvis är..

SD = rasister -> ja

SD-väljare = rasister -> Oklart


Vad är det du inte förstår?

jag tror att du är inne i din egen labyrint och inte hittar ut igen.

personliga påhopp kan du ta via pm förresten.
 

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Gixxer 750 K8
för att visa på helheten, se hela bilden, behöver de andra partierna göra detta, som jag skrivit tidigare:

"Inte desto mindre är det viktigt. Hela det svenska politiska spektrat måste tänka om. Både det borgerliga blocket och det rödgröna blocket har en ny huvudfiende – målet är inte att besegra högern eller vänstern. SD:s partisekreterare Björn Söder talar i dag om att nå över 50 procent av väljarna."

http://www.dn.se/debatt/sverigedemok...cistiskt-parti

att de etablerade partierna 'gör fel' i mångt och mycket, det vet vi sedan länge.
kan de ändra sig? det är jag övertygad om.
hur ska det gå till? i.o.m sd's intåg, få de att inse att allt inte står rätt till i det här landet.
när kommer det ske? ingen aning, men ju förr desto bättre.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
varför är det så svårt att förstå?

Det är inte svårt att förstå vad du menar, men bara för att du säger något så betyder det inte att det är så.

Du hävdar att SD's väljare är rasister, vill bygga gaskammare och allt vad det nu är.

Därmed insinuerar du att alla som lagt sin röst på SD gjort det av rasbiologiska skäl vilket jag tror är väldigt långt för sanningen.

Är vänstern ett kommunistiskt parti, och därmed alla dess väljare kommunister?

Är Socialdemokraterna ett nazistiskt parti (med tanke på deras förflutna) och därmed alla deras väljare nazister?

Sen undrar jag igen, om jag startar ett parti som vill begränsa t ex just asylinvandringen, är det ett rasistiskt parti då?

Du slår krokben på dig själv hela tiden tyvärr.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Om man, av vilken anledning som helst, tycker att Sverige inte klarar av att hantera integrationen av folk som kommer hit från andra länder, och anser att invandringen behöver begränsas. Vilket parti föreslår du att man röstar på?

Först behöver man ta ställning till denna fråga: Anser du det vara den viktigaste frågan ur en ekonomisk synvinkel? För ekonomisk tillväxt?

Jag skulle nog för övrigt vilja säga att invandrarna är en halmgubbe som man skyller på istället för att se den verkliga anledningen till att tillväxten nu brakar ihop. Eller eg har vi inte ens haft en riktig tillväxt på decennier då den snarare är en illusion skapad av ökade skulder samt befolkningstillväxt i världen.
 

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Gixxer 750 K8
Det är inte svårt att förstå vad du menar, men bara för att du säger något så betyder det inte att det är så.

Du hävdar att SD's väljare är rasister, vill bygga gaskammare och allt vad det nu är.

Därmed insinuerar du att alla som lagt sin röst på SD gjort det av rasbiologiska skäl vilket jag tror är väldigt långt för sanningen.

Sen undrar jag igen, om jag startar ett parti som vill begränsa t ex just asylinvandringen, är det ett rasistiskt parti då?

Du slår krokben på dig själv hela tiden tyvärr.

du är en intelligent människa. jag förstår inte varför du har så svårt att förstå.

om du inte kan se vad ett parti som sd, kan göra i en ev. framtid, där arbetet mot de ska börja idag och inte nästa vecka, finns det ingen mer poäng för mig, att dra paralleller till 30-talet och ej heller någon mening för mig att fortsätta just den diskussionen med dig.

du har medvetet valt att inte vilja förstå och det är värre än att slå krokben på sig själv. och jag tror att just den oviljan att förstå, är väldigt utbrett i det här landet tyvärr.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
....Möjligheten att det ens skulle kunna bero på att vi tagit in för många....

Anser du det själv? Du är blivande ekonom, så hur tror du Sveriges tillväxt skulle sett ut de senaste 20 åren utan invandring? Och framför allt hur räknar du med att tillväxten ska se ut framöver när när alla 40-talister går i pension och ännu värre när de börjar bli vårdkollin. Eller när alla pensionsparande 40-talister börjar ta ut sin pension och nettoflödet pengar börjar flöda från börs och fonder istället för till?

Sverige skulle ha haft en befolkningsminskning utan invandrare, ta dig en fundering över hur allt detta skulle ha sett ut med en minskande befolkning istället för den befolkningsökning vi istället haft.

Sverige har dessutom förvandlats från ett industrisamhälle som tjänat pengar på export men har nu förvandlats till ett tjänstesamhälle där vi ska höja landets BNP genom att städa åt varandra, och om vi sedan tar ut allt högre löner för att städa åt varandra så kan vi hålla illusionen av tillväxt ytterligare några år.
 

Pixie

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2012
Ort
Malmö
Hoj
CBR 600RR -08
Ja nä alltså vi kan verkligen inte ta emot mer folk nu med tanke på hur svårt vi redan har det här :confused::dummer
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
du är en intelligent människa. jag förstår inte varför du har så svårt att förstå.

om du inte kan se vad ett parti som sd, kan göra i en ev. framtid, där arbetet mot de ska börja idag och inte nästa vecka, finns det ingen mer poäng för mig, att dra paralleller till 30-talet och ej heller någon mening för mig att fortsätta just den diskussionen med dig.

du har medvetet valt att inte vilja förstå och det är värre än att slå krokben på sig själv. och jag tror att just den oviljan att förstå, är väldigt utbrett i det här landet tyvärr.

Nej, du förutsätter något som inte står i något partiprogram överhuvudtaget utan enbart är baserat på just dina egna fördomar kring SD.

Det är möjligt att det visar sig att du får rätt, men det är precis lika möjligt att det visar sig att du får fel, och att det därmed är du som inte "förstått".

Kan man sitta och berätta för andra att "såhär kommer det att bli i framtiden", ja då borde man satsa på aktiemarknaden istället.

Jag förstår varför SD ökar, och troligtvis kommer att fortsätta öka, eftersom allt krut läggs på att ropa "rasist" kors och tvärs istället för att ta tag i, och lösa, problem som dels folk uppenbarligen oroar sig för, samt rent statistiskt sett finns.

Den stora skillnaden mellan oss är att du säger att det "är" på ett visst sätt, medans jag säger att det kan finnas olika anledningar till varför folk t ex röstar på SD.
 
Last edited:

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Anser du det själv? Du är blivande ekonom, så hur tror du Sveriges tillväxt skulle sett ut de senaste 20 åren utan invandring? Och framför allt hur räknar du med att tillväxten ska se ut framöver när när alla 40-talister går i pension och ännu värre när de börjar bli vårdkollin. Eller när alla pensionsparande 40-talister börjar ta ut sin pension och nettoflödet pengar börjar flöda från börs och fonder istället för till?

Det finns ju en "viss" skillnad på hur invandringen ser ut och vilka behov på kompetens arbetsmarknaden har idag vs. för 40 år sen.

Hela systemet bygger ju på att de som kommer hit antingen åker hem igen när situationen förbättrats i deras hemland alternativt stannar här men då kommer i arbete och kan bidra till statskassan.

När något av dessa inte fungerar så rasar korthuset.

Eller menar du att det inte finns någon gräns för hur många staten klarar av att finansiera?
Ponera att ingen som kommer hit får jobb av valfri anledning men ändå ska finansieras.

Hur löser man det?
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Top