Screentryck
En enkel metod för att skapa enfärgs eller flerfärgs(om man är avancerad) tryck på tyg. Jag kan kort beskriva metoden för er så att ni hänger med hur det funkar.
Låt säga att du gjort ngt i datorn, en bild av dig själv när du sitter på mc:n. Denna bild tar du och kopierar i negativ på en OH-film. Notera att man oftast inte kan använda sig av en fotografisk bild då det är alldeles för fintonat eller finfördelat i upplösningen(går gör det ju, men då måste du vara mkt mkt duktig). Om ni läser vidare så skall jag förklara varför vi gör i negativ och varför det inte kan vara så fint upplöst.
Du har en OH-film med ditt kommande tryck i negativ. Därefter tar du en ram. Ramen är gjord av trä eller aluminium, eller ibland rostfritt(proffs). På ramen har man spännt en silk screen, en finfördelad duk som kan släppa igenom partiklar och vätskor. Denna ram sveper man en så kallad emulsion över, den är oftast grön. Sedan lägger du ramen under en UV-lampa. Ovanpå ramen placerar du ditt negativa motiv. Sedan bestrålar du ramen med UV-strålning(en viss tid och avstånd) och då förändras emulsionen på de otäckta parterna på ramen, man kan säga att den stelnar och blir oigenomtränglig. Nu tar ni bort allt och får en fin ram som är bara helt enkelt grön. Man tar ramen och placerar under vasken med lite rengöringsmedel. Där ni hade täckt med svart(ditt negativa motiv) har inte stelnat av strålningen och löses därmed upp. Nu kan man säga att ni har ett "hål" av masknät i er ram. Efter tork, med fön eller dylikt så placeras ramen på önskat tyg(t.ex t-shirt eller lakan, snusk-duk eller varför inte en mc-scarf). Sedan tar man speciell färg som är avsedd för tygtryck och screentryck. Man lägger detta i ovankant av ramen(där det INTE läcker igenom). Sedan pressar man ramen lagom hårt mot tyget samtidigt som man tar en rakel(kort och gott, en träpinne med gummistycke på). Med denna drar man lagom snabbt färgen över ramen.
Nu händer det magiska. Där du har haft ditt negativa motiv, där det varit svart, blir det ett hål, där färgen tränger igenom. Det landar på tröjan, ev. så måste man dra två gånger, en upp och en ner eller sådär, det känner man sig fram för. Sedan lyfter man försiktigt ramen. Låter färgen torka, när det är skett så tar man och stryker försiktigt(beroende på vilken färg man använder) och sedan är det klart. NOTERA: Använd tvättade kläder, för annars kan färgen ha svårt att få fäste.
Upplösningen måste vara rel. låg eller lågt rastrerad för att det skall bli partier där färgen går igenom.
De enda jag har hittat i Sverige som säljer utrustning är Screentec:
http://www.screentec.se/
Dom är rel. dyra i förhållande vad vissa saker kostar internationellt. Speciellt duken, jag har hittat duk MKT MKT billigare i bl.a. tyskland. Då skulle man kunna göra rostfria ramar själv och spänna duk själv, skulle bli billigt som tusan.
Jag önskar er lycka till och jag hoppas att jag har hjälpt er på traven en bit iaf. Om det är ngt ni undrar över så hör av er i tråd eller via pm så skall jag försöka svara på det mesta.
Lycka till!
/ Mvh Filip
PS. Önskar ni få ritat vektoriserat tryck till kommande tryck så hör av er, är garanterat billigast på Sh.com iaf...