Screenfilter sitter fast KTM 540

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Hoj
söker byggprojekt
Tjohej.
Jag tänkte byta olja och filter igen, denna gång innan isen ligger.
Men det här screenfiltret (tror jag det kallas), det med en insexfattning snett framåt/nedåt under motorn sitter så illa att jag är säker på att jag pajar bulten om jag drar.
Vet att det är ganska vanligt på RFS-motorerna.
Några tips?
Värma med gasol?
Vore kanon om någon som haft samma problem kunde hjälpa. :tummenupp

jesseboy skrev:
Tjohej.
Men det här screenfiltret (tror jag det kallas), det med en insexfattning snett framåt/nedåt under motorn sitter så illa att jag är säker på att jag pajar bulten om jag drar.
Några tips?
Värma med gasol?
jag har ett tipps och en uppmaning.

1: chocka (eller hur det stavas) genom att ta ett don och slå lagom på skallen.

2: Den skruven sitter så hårt pga någon har dragit den med högt moment. Ska endast ha 15NM, kommer inte ihåg exakt men något sånt var det.

Jag har samma problem, kan dock inte hjälpa men hoppas att någon har svar... den där ()&¤%/(" insexskruven blir ju rund på 2 sek.

Ragge's tips var att banka hårt på skruven m.ha. ett don innan man försöker släppa den... förra ägaren på min hoj var dock inte så förutseende :)

// Matte

Jag brukar banka till några ggr på "förlängaren" med bits i insexskruven innan jag skrivar loss den. Var noga med att få bort all skit så att bitsen kommer ända in, annars lär den bli rund ganska lätt. Och som andra skrivit så gäller det att inte dra åt för hårt, gäller även oljeplubggen.

/Marcus

jesseboy skrev:
Tjohej.
Några tips?
Värma med gasol?

Hade samma problem första gången den skulle bort, (hojen ny endast 1 tim inomhus...) Fick använda huggmejsel och slå den runt ett par varv tills den släppte. det är oringen som gör att den fastnar. Värm en insexhylsa som är rejäl riktigt varm banke på den och det brukar släppa. annars... huggmejsel funkar! Kolla efter spån på filtret, det är det där de kommer om ramlagrena börjar ge sig.
stefan #37

megagossen skrev:
Hade samma problem första gången den skulle bort, (hojen ny endast 1 tim inomhus...) Fick använda huggmejsel och slå den runt ett par varv tills den släppte. det är oringen som gör att den fastnar. Värm en insexhylsa som är rejäl riktigt varm banke på den och det brukar släppa. annars... huggmejsel funkar! Kolla efter spån på filtret, det är det där de kommer om ramlagrena börjar ge sig.
stefan #37
Fullständigt OT...

Vaddå Honda RC30???? Inte direkt vinterhojen #1 man tänker på....
Vad händer till nästa år????

Supermoto skrev:
Fullständigt OT...

Vaddå Honda RC30???? Inte direkt vinterhojen #1 man tänker på....
Vad händer till nästa år????

Perfekt vinterhoj!!!
Kräver putsning sedan sätta sig på stolen ta en whiskey, och bara njuta av utsikten!!!

Nästa säsong blir det #37 på en televerkare igen;-)

megagossen skrev:
Perfekt vinterhoj!!!
Kräver putsning sedan sätta sig på stolen ta en whiskey, och bara njuta av utsikten!!!

Nästa säsong blir det #37 på en televerkare igen;-)
HAHA, låter ju jäkligt genomtänkt :tummenupp

Vi har ett liknande upplägg här med skillnaden att vi glor på motarderna i Stefans garage där vi har fin soffgrupp, TV, DVD, mikro osv. Saknar ett litet kylskåp tyvärr...

En rekomdation e ju att ha en fast nyckel utan en massa kopplingar som skapar glapp/otryggt och gör att man lätt rundar den och sen när den ska lossa så gör ett ryck och sega inte för då går det åt snett, detta var dom instruktionerna jag fick när jag köpte min och det har gått utmärkt alla gånger.... hoppas det kan vara till lite hjälp

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back