Screamer och big bang motorer o MotoGP skillnad?

Mr.PB

pbracing.se
Gick med
19 Oct 2005
Ort
Örebro och i garaget
Hoj
RS125jr,Fiddy,Workz Midsize , Minimoto
sökte men hittade inget tyckte jag...
jo har funderat ett tag över skillnaden mellan screamer och bigbang typen, som man använder i motogp, har hört att det är tändföljd o.s.v som skiljer men hur är den då isånnafall!?
Mvh//PB
 
Screamer på en fyrcylindring hoj betyder ofta symetrisk tändföljd, dvs att en kolv tänder var 180 grad (varje halvt varv). Big-Bang är ett luddigt begrepp men det betyder att det är olika långa pauser mellan när cylindrarna tänder. T.ex kan alla fyra tända aldeles efter varandra, följt av nästan två motorvarv innan det är dags igen.

Fördelen med det sistnämnda sägs vara att däcket får en chans att greppa igen under pausen och att förarna uppfattar det som att det är lättare att kontrollera sladdar på en BigBang.

Nackdelarna är att motorn blir obalanserad vilket får motverkas med balanseringsaxlar, just i tändögonblicket är det större belastning på hela motorn vilket leder till att man behöver använda grövre grejer vilket i sin tur leder till lägre maxvarv...

Detta är en amatörs hjälpligt insatta tankar i ämnet. Går säkert skriva långa romaner om ;)
 
kan väl tillägga att ducati kör screamer, mot tex yamaha som kör bigbang. kolla själv på raksträckorna för resultat :D
 
Jag har bott granne med en screamer :tuttar i ett dåligt isolerat hyreshus, en big bang hade varit att föredra ::rolleyes:

Sorry, det känns som om det är fredag idag.
 
Lite som en HD motor som har gemensam vevtapp! mycket vrid men inget varvtal. kommer inte ihåg tändintervallerna i huvet just nu.

mvh Micke
 
Nu har man mer och mer gått ifrån uttrycket Big bang och använder sig av Long Bang istället. Nu blev det genast klarare va? :)
 
Screamer på en fyrcylindring hoj betyder ofta symetrisk tändföljd, dvs att en kolv tänder var 180 grad (varje halvt varv). Big-Bang är ett luddigt begrepp men det betyder att det är olika långa pauser mellan när cylindrarna tänder. T.ex kan alla fyra tända aldeles efter varandra, följt av nästan två motorvarv innan det är dags igen.

Fördelen med det sistnämnda sägs vara att däcket får en chans att greppa igen under pausen och att förarna uppfattar det som att det är lättare att kontrollera sladdar på en BigBang.

Nackdelarna är att motorn blir obalanserad vilket får motverkas med balanseringsaxlar, just i tändögonblicket är det större belastning på hela motorn vilket leder till att man behöver använda grövre grejer vilket i sin tur leder till lägre maxvarv...

Detta är en amatörs hjälpligt insatta tankar i ämnet. Går säkert skriva långa romaner om ;)
det var bra föklarat då förstår man lite mer vad de handlar om :)

Nu har man mer och mer gått ifrån uttrycket Big bang och använder sig av Long Bang istället. Nu blev det genast klarare va? :)

jovisst :)

Edit: fler får gärna fylla på med mer info!
 
Last edited:
Det skiljer alltså mellan en Big Bang och en Long Bang där en Big bang har tändpulserna ännu mer ihopklumpade medan en Long Bang har tex två cylindrar i en tät klump och de två efterföljande efter det men totalt inom ett snävare område.
 
Screamer på en fyrcylindring hoj betyder ofta symetrisk tändföljd, dvs att en kolv tänder var 180 grad (varje halvt varv)....
Bra förklaring DQ men jag har ändå en fråga.

När man pratar om vid vilka grader en fyrtaktare tänder och vart på varvet så är väl ett varv egentligen 720 grader eftersom ett varv går åt till att tända och ett till att skicka ut avgaserna, dock om vart annat antagligen så att en cylinder tänder medan en annan spottar ur sig avgaserna.
Eller är jag ute på bärtur igen?
(Tvåtakts-muppar: Ja, vi vet att fyrtaktarna gör ett onödigt varv ;) )
 
När man pratar om vid vilka grader en fyrtaktare tänder och vart på varvet så är väl ett varv egentligen 720 grader eftersom ett varv går åt till att tända och ett till att skicka ut avgaserna, dock om vart annat antagligen så att en cylinder tänder medan en annan spottar ur sig avgaserna.
Eller är jag ute på bärtur igen?
(Tvåtakts-muppar: Ja, vi vet att fyrtaktarna gör ett onödigt varv ;) )

En arbetscykel för en fyrtaktare är 720 grader, ett varv är dock alltid 360 grader. :mattias
 
Den här bilden förklarar rätt bra skillnaden på tändföljd/vevutformning mellan vanlig, bigbang och longbang.
 

Bifogat

  • firing.JPG
    firing.JPG
    22.3 KB · Visningar: 774
Lite som en HD motor som har gemensam vevtapp! mycket vrid men inget varvtal. kommer inte ihåg tändintervallerna i huvet just nu.

mvh Micke

Nu är det ju bra myckat annat än just tändföljden som ger Harry Parkinsons rova sina egenskaper. Stötstänger, löjligt få ventiler, slaglängden, Musse Pigg-kompession osv. Det är inga problem att bygga en 45-graders V-twin med helt andra egenskaper trots samma tändföljd.

Den här bilden förklarar rätt bra skillnaden på tändföljd/vevutformning mellan vanlig, bigbang och longbang.
Du är SH:s bildfinnarkung. Tydligare kan det inte bli :tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top