Scrambler med knuff?


Verkar gå att ha skoj på iaf.

Tycker också att det är underligt att den inte slagit mer. Har många av de egenskaper som jag vill ha på en gathoj med i mitt tycke iaf ett tilltalande yttre.

Tror att en del av förklaringen är att vi är konservativa, Indian ska vara cruisers...
För min del är den på tok för dyr för vad den levererar. Men snygg är den.
 
De som gillar köra hoj brukar gilla KTM 1290. Super duke eller adventure . -kul hojar ?
 
Ja titta, det gjorde det ju. Måste ha läst om ngn limited modell. Gillar du den inte?
Det finns flera varianter och det är väl den som heter Rally med stora ekrade hjul och brett, högt styre man ska sikta på. Jag har Sulas runt hörnet och har provat ett par gånger.
Det är väl prislappen och en oro om att inte kunna sälja när man tröttnar som håller mig borta.

Några tankar kring vanliga raka fyror har jag inte. Enda anledningen till att MT10 finns i tankarna är att motorn är lite udda.
 
Kör på Ducati Multistrada då. Mycket att köra med, fina komponenter och går att hitta till skapliga priser.

BMW S1000XR är nog väldigt skoj också om du gillar pulver.
 
Kanske en BMW R nineT? Finns i både "scrambler"-utförandet och en "GS"-version som jag tycker ser rätt brutal ut med TKC80.
 
Det är inte mer knuff, men jag är lite svag för Guzzi V85TT som allround.
Lösningen på ditt dilemma är nog som vanligt att ha mer än en hoj.
 
Kanske en BMW R nineT? Finns i både "scrambler"-utförandet och en "GS"-version som jag tycker ser rätt brutal ut med TKC80.
Jag gillar ju BMW men skall man ha RnineT så skall man ha originalet som är en ganska snabb retronakenhoj med svetsad alutank och högklassiga komponenter i fjädring och bromsar, äter Thruxton R till frukost men är kanske inte lika snygg och välljudande.

Scrambler/GS/Caféracer är uppenbara posörhojar i lägre klass med ordentligt nedgraderade komponenter som fjädring och bromsar för att kunna säljas billigare till en målgrupp som ändå inte fattar nånting. TKC80 på en hoj med fjädringsväg som en sporthoj är ju bara... kasst. Då hade ju Pirelli STR varit betydligt bättre då de har anständigt asfaltsgrepp.
 
Kör på Ducati Multistrada då. Mycket att köra med, fina komponenter och går att hitta till skapliga priser.

BMW S1000XR är nog väldigt skoj också om du gillar pulver.
Det är väl bara Multistrada V4 som inte behöver service mitt i säsongen?
S1000XR har en oacceptabel motor...

Jag var på vippen att köpa en V85TT när jag sprang på en lätt begagnad Ducati Scrambler. De har karaktär.

En MT-01 med grusdäck kanske är en billig lösning på problemet.
 
Det är väl bara Multistrada V4 som inte behöver service mitt i säsongen?
S1000XR har en oacceptabel motor...

Jag var på vippen att köpa en V85TT när jag sprang på en lätt begagnad Ducati Scrambler. De har karaktär.

En MT-01 med grusdäck kanske är en billig lösning på problemet.

Mt-01 på grus kan väl inte va trevligt ur nån synpunkt?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Vad hade du rekommenderat i stället?
Har dålig koll på segmentet. FTR är första hojen jag varit genuint sugen på, men prislappen fick mig att avstå. Nu verkar ju iofs begagnatpriserna vara nästan okej så det kanske blir en om några år, när verkstad och sånt blivit köpt.
Kanske en Husqvarna Nuda? Men de har ju också fåniga priser.
 
Ja, jag har länge varit fascinerad av den, men egentligen vill jag nog inte ha en. "Ta valfri nakenhoj"...

Det som brukar reta mig med olika cyklar är att det fattas wow-faktor. Jag åker inte omkring för att komma nånstans utan för att ha kul i stunden. Det har gjort att jag lockas av för mycket effekt för det jag "behöver".
 
MT-01 var en liten urspårning så den glömmer vi.

Jag får dra mig iväg till Sulas och titta på FTR 1200 igen om nån vecka när vintern är slut. Även en 1290 SAR borde jag prova. Testat SAT tidigare och tyckte det var lite grenseltruck över den. Kanske upplever det annorlunda nu.
 
Jag vet inte eftersom jag inte har provat. Har du? Den borde orka kasta grus åtminstone.

Nej men har kört lättare nakenhojar än så på grus och med den vikten och hur vikten sen är placerad kommer ju inte göra den rolig på grus direkt. Spruta grus klarar de flesta hojar över 500cc men att ta kurvorna utan att hojen går rakt och framhjulet lever sitt eget liv är en annan femma


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Hur mycket mer ska det knuffas?

Triumph Scrambler 1200 ligger bara nån häst över duccen, men ska ha märkbart bättre vrid.
Det är vad jag läst i ett test, har tyvärr tagit mig tid till att testa triumphen än, trots att den står högt på min önskelista som gathoj.

edit;
Och James Bond kan iaf spruta grus med den
1642086363364.png
 
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Back
Top