Scooter. Rullager istället för kullager på vevaxeln?

Rullager har högre bärighetstal än kullager i regel men tar ingen belastning axiell.
Det kvarvarande kullagret får ta axialbelastningen istället.
Rullager har rent principiellt inte lägre rullmotstånd så där känns det inte som man vinner något.
Att bärigheten är bättre kan bidra till att lagret håller längre än ett kullager om man trimmar motorn kan jag tänka.
Sedan kan man ju alltid fundera över hur rullagret klarar av att hantera eventuellt flexande i vevaxeln när man varvar mycket.
 
Nu raderades min dubbelpost med andra svar. I länken ligger rullarna rätt på axeln, havererar lagret, vilket inte är helt ovanligt. Blir det ju vevpartis byte också,
 
Rullager har högre bärighetstal än kullager i regel men tar ingen belastning axiell.
Det kvarvarande kullagret får ta axialbelastningen istället.
Rullager har rent principiellt inte lägre rullmotstånd så där känns det inte som man vinner något.
Att bärigheten är bättre kan bidra till att lagret håller längre än ett kullager om man trimmar motorn kan jag tänka.
Sedan kan man ju alltid fundera över hur rullagret klarar av att hantera eventuellt flexande i vevaxeln när man varvar mycket.
Har man tillräckligt axialspel är det inga som helst problem,blir det för tight kan det se ut som på min avatar...
 
Avsikten med att byta ut det ena vevaxellagret till ett rullager brukar vara att undvika att de två kullagren ska hamna i axiell "konflikt" då motorns temperatur förändras. Vevaxeln är ju av stål, vevhuset av aluminium, olika värmeutvidgningsegenskaper.
 
Avsikten med att byta ut det ena vevaxellagret till ett rullager brukar vara att undvika att de två kullagren ska hamna i axiell "konflikt" då motorns temperatur förändras. Vevaxeln är ju av stål, vevhuset av aluminium, olika värmeutvidgningsegenskaper.

Lätt analfabet på detta, särskilt termer som axialspel. Menas alltså att kullagret (som väl normalt är spårkullager i ett vevpart) håller veven ”på plats” i axialled medan axeln kan ”glida” något axiellt i rullagret? Dvs, om blocket utvidgar sig mer än veven så ska inte blocket dra i sär veven, eller vice versa?
 
Har man tillräckligt axialspel är det inga som helst problem,blir det för tight kan det se ut som på min avatar...

Potentiellt dum fråga, men det ser ut som ett rullager i din bild. Vad är själva axialspelet? Är det hur mycket axeln kan röra sig i lagret ”ut och in” längs axelns längdriktning, eller hur tight inre lagerbanan sitter på axeln?
 
Ja, precis, men är inte grejen då att rullagret ska klara en axiell rörelse? Ett ”tight” axialspel låter som att axeln inte rör sig väldigt lite i axialled.
Jo iom att veven "flyter" i rullagret så klarar motorn lite vevaxelflex innan den börjar tugga i sig ramlagren.Med kullager på ena sidan kommer du inte att känna något axialspel utan det får man mäta sig fram till vid hopmonteringen(spelet mellan rullarna och flänsen på rullagrets innerbana alltså).
 
Många nyare snöskotrar tvåtaktare har brett rullager på variatorsidan och de är såklart för att de är mer belastning där. De figurerar även dubbla kullager vid variatorsida också. Om jag tar Polaris 800cc skotermotorer så har de haft problem med hållbarheten på de lagren de hade dubbla kullager på variatorsidan ända till 2011 om jag mis rätt och de höll dåligt. 11- är de brett rullager de är groteskt brett typ 5cm brett!! Men andra märken Arcticat & Rotax har hölle bra med dubbla kullager så de är inte skrivet i sten att rullager är bättre. Största nackdelen med rullager är att de inte tål flexande vevaxlar lika bra som kullager nålarna kan spricka rakt av om veven flexar för mycket. På tändningssidan av vevaxeln sitter de löjligt små enkelradiga kullager på alla motorer jag skruvat i och de ger sig aldrig på en skotermotor.
KTM cross enduro 4 taktare hade problem med de första årgångarna när de bytte från kullager till rull på drivsidan de gick sönder väldigt snabbt och de berodde på för tight axialspel på vevaxeln mot rullagret eller rättare sagt totala axialspelet på veven mot bägge ramlagren. Så sätt stort spel på vevaxelns axialmått mot lagre om du byter till rullager typ dubbla mot vad de ska va med kullager.
 
Lätt analfabet på detta, särskilt termer som axialspel. Menas alltså att kullagret (som väl normalt är spårkullager i ett vevpart) håller veven ”på plats” i axialled medan axeln kan ”glida” något axiellt i rullagret? Dvs, om blocket utvidgar sig mer än veven så ska inte blocket dra i sär veven, eller vice versa?

Ungefär så. Dessutom är det inte skitlätt att montera en vevaxel där båda lagren är kullager utan att man redan där skapar ett "drag" eller "tryck" lagren emellan. På min räserHonda får man montera veven utan sina radialtätningar, och sedan förflytta den med specialverktygen tills den går som lättast. Detta går inte att känna med tätningarna monterade...

Har man bara ett lager som är axiellt styrande, dvs kullagret, räcker det ju med att dra veven emot detta, sedan flyter den ju axiellt i rullagret på andra sidan, och kommer alltid att vara fri, så länge inte rullagret har blivit monterat på fel djup såklart.
 
Last edited:
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top