Scientologerna

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Denna sekt, jag fattar inte hur folk kan vara med i den. Tanken slår mig varje gång jag gått förbi deras "kyrka" i Köpenhamns centrala. Frågar mig även om det är populärt att gå med i sekten här i Europa. Tankarna slår mig åter igen när Aftonbladet publicerar en artikel idag på sin hemsida.

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/klick/article8537433.ab

Jämfört med annat jag läst är Aftonbladets artikel rena parodin. För många år sedan läste jag en väldigt välskriven artikel när jag var i England hur man behandlar folk som vill hoppa av eller hoppat av sekten. Det är ingen trevlig läsning kan jag säga. Bland de mer kända avhopparna finns Paul Higgins som är regissör I Hollywood. Hoppade av efter 34 år som medlem.

Mjoh, efter att ha fått kika lite i deras bibel kan jag inte annat än att undra vad fan de bjuder på att röka på sina väckelsemöten. Det är fan något av det mest högoktaniga flum jag någonsin läst, helt i paritet med timecube.
Till och med riktigt dumt även för att vara lågkvalitets scifi.
Och med en grundare som själv faktiskt erkänt att alltihop bara var en stor bluff för att lura pengar av folk kan man ju börja undra.

Nån som är sugen på att gå deras kurser så finns prislistan här:

http://xenux.tripod.com/prislista.htm

Och vill ni göra dom riktigt förbannade då deras bibel tydligen inte längre är att betrakta som offentlig handling så gå in på Pirate Bay och sök efter scientology-ot-levels så slipper ni lägga ut hundratusentals kronor.

Om de är som alla andra religioner så drar de ju nytta av sinnessvaga (för stunden?) personer och ibland även en del rent ut sagt korkade.
Jag ser ingen annan anledning för en normal människa vet ju att det är en bluff.
Kristendomen har jag lite mer förståelse för då det inte kan ha varit svårt att lura folk förr i tiden men jag tror och hoppas att den religionen är utdöende.

Dessutom så har väl religiösa samfund vissa skattelättnader i USA.

Ett till gäng tomtar:
http://en.wikipedia.org/wiki/Raëlism

Hmm. Elohim heter nån muppras i en fantasybok jag läste när jag gick på gymnasiet. Misstänker att den där tomten läste samma bok, haha. :)

Tacka vet jag pastafarians. :)

Om de är som alla andra religioner så drar de ju nytta av sinnessvaga (för stunden?) personer och ibland även en del rent ut sagt korkade.
Jag ser ingen annan anledning för en normal människa vet ju att det är en bluff.
Kristendomen har jag lite mer förståelse för då det inte kan ha varit svårt att lura folk förr i tiden men jag tror och hoppas att den religionen är utdöende.

Så sant.
Tyvärr verkar ju ateism börja utvecklas till någon form av kvasireligion med där man istället för att tillbe någon gudom tillber avsaknaden av en gudom.

Last edited:
Har man tråkigt i sitt liv så kan man ju gå med där. Varför inte?
Egentligen är det ingen här som verkligen VET mer än det som media publicerar, oavsett hur bra artikeln är skriven.

Vad gör de konkret om man hoppar av? Vem vet det här?
Knackar de på hemma hos en liksom Jehovas Vittnen eller luftar de däcken på din bil så du blir sen till jobbet....
Mest spekulationer i denna tråden.

Sekt?
Det är ju kristendomen med. Alla religioner är sekter.

Sekt?
Det är ju kristendomen med. Alla religioner är sekter.

Det där med sekt kontra "vanlig" religion har jag tänkt på en del. Känns det inte som att <insert valfri stor religion> skapade begreppet sekt för att hålla konkurrensen på avstånd?

"Gå inte med där, det är en SEKT förstår du, där blir du hjärntvättad av galningar. Häng med oss istället! Allt du behöver göra är att underkasta dig oss och våra riter medan du lever, så betalar vi tillbaka efter din död. Vad sägs?"

Det där med sekt kontra "vanlig" religion har jag tänkt på en del. Känns det inte som att <insert valfri stor religion> skapade begreppet sekt för att hålla konkurrensen på avstånd?

"Gå inte med där, det är en SEKT förstår du, där blir du hjärntvättad av galningar. Häng med oss istället! Allt du behöver göra är att underkasta dig oss och våra riter medan du lever, så betalar vi tillbaka efter din död. Vad sägs?"

Finns definitioner på vad som gör en sekt till en sekt, behöver nödvändigtvis inte innebära en religion (som vi ser på religion).

Men som vanligt så har ju alla religioner några utövare som hamnar under epitetet sekt.

Har man tråkigt i sitt liv så kan man ju gå med där. Varför inte?
Egentligen är det ingen här som verkligen VET mer än det som media publicerar, oavsett hur bra artikeln är skriven.

Med tanke på att Hubbard själv sa att det bästa sättet att tjäna pengar är att starta en sekt, innan han startade Scientologerna, så bör det vara en fingervisning om vad syftet med denna sekt är.
Ser man sedan till innehållet i Scientologin med aliens, övermänsklighet och annat trams är det inte så svårt att räkna ut.

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt