Schweiz köper JAS39 gripen

Om jag inte minns fel blev det amerikanska alternativet 5ggr dyrare än Jas i slutändan.
Frågan är om inte 5st Jas är bättre än 1st amerikanskt hamburgerflyg.

Dessutom hörde jag att dom renskrapade hela botten på hangarfartyget och målade en exakt kopia av en svensk hundralapp under hela skeppet, fast dom bytte ut bilden på kungen till en bild av ÖB.

Det hörde jag av en som var med på båten, Per i skåpet kallas han, hans bästa kompis var den som simmade ut, han heter Tor-peder.

Trams!

En kille jag spelade schack med, berättade att de smög ombord och tapetserade My little pony-tapeter i kaptenens hytt.

Snacka om pinsamt för amerikanarna på morgonen efter.

Inte för att lägga någon värdering i ubåtsstoryn men inte behöver man borra genom för at popnita fast något sen finns ju självborrande skruv med.

Nja, men det är ju inte någon gammal volvohäck vi pratar om, tjock pansarplåt tror jag är bra jävligt att :borra i...

Men för att återgå till ämnet, Gripen är nog krona för krona det bästa alternativet, dessutom då så skulle SAAB äntligen sälja flygplan till Schweiz, OM nu affären går igenom! Skulle det smyga sig så vore det inte första gången. Det är bara att hoppas att dom inser att det är bättre att köra Svenskt!:D

Det är skitsnack, man går inte in under en båt och släpper ut dykare från en ubåt, sedan ska dykare alltså ha borrat och popnitat i ett skrov som är sådär en halvdm tjockt?

allt bara på kul?

Skitsnack!

jo men det är sant, Jettelååånga popnit!

Mja, gör man liknelsen Dressman-Armani, så ligger det nog i sakens natur att den ena uppfattas som bättre än den andra. Fast du kanske menade att Dressman hävdar sig väl mot Armani?:tungan

Nä, menade att båda är kostymer. Ena köper man för att den defakto är en kostym och men billig. Den andra för att den inte är billig, men den är bra. Med det sagt behöver inte den billiga vara dålig. Det är säkerligen inget fel på JAS men sjunger ju inte så bra när köparen säger, att den är inte den bästa, men den va billig.. :huvet

Det är skitsnack, man går inte in under en båt och släpper ut dykare från en ubåt, sedan ska dykare alltså ha borrat och popnitat i ett skrov som är sådär en halvdm tjockt?

allt bara på kul?

Skitsnack!

Och dessutom hängt med i hangarfartygsstridsgruppens marschfart, som väl ligger på en 25-30 knop, imponerande bedrift, i klass med den att cykla till månen.

Och dessutom hängt med i hangarfartygsstridsgruppens marschfart, som väl ligger på en 25-30 knop, imponerande bedrift, i klass med den att cykla till månen.

Jobbigt när ubåten bara gör 22 knop, men en grodman uppväxt med kronans ärtsoppa kan lätt paddla ifatt hangarfartyget, nita lite plakat och sedan återvända till ubåten och hoppa in i en av torpedtuberna i farten. Har jag hört av en kompis som tillverkar ärtsoppan.

(ärligt talat, det är inte så att den här nithistorien första gången berättades för exakt 8+x*12 månader sedan, 0<=x<=5?)

Om ditt :borr har svårt att penetrera förutom i gammal volvohäck tror jag du har fel utrustning.......:tungan

Ha inga bekymmer om utrustningen du!:D Men det är skillnad på stål och stål, och det visar sig när man :borrar!:tungan

allt bara på kul?

Skitsnack!

ett fall för mythbusters helt klart:)

Tvålade dit eurofighter va väl att överdriva.. Som att köpa en kostym på dressman för att man ska på en tillställning som inte är så viktig och säga att man tvåla dit armani..

Som att köpa en kostym på Dressman istället för att dyka upp på tillställningen i armanifillingar och sunkig mysdress, för det var det enda man hade råd med om det absolut skulle vara armani.

Bra nog för att göra jobbet + billig nog för att kunna köpas = Rätt val.

Bättre än vad som behövs + för dyr för att kunna köpas i tillräcklig mängd = Fel.

Köp 1.000.000 cyklar istället!(Per vart och ett av de 22 planen alltså.)

Ehm, va? Sälj hojen och köp 4000 tandborstar... :tummenupp

(Edit: Nu fick ni något att berätta för barnbarnen! Ni kan samla dem runt er på kvällen och säga åt dem att "vet ni vad? Jag var där när ft lärde sig att det nya SH inte längre automagiskt slog ihop inläggen när man skriver flera svar på raken!")

Last edited:
Bättre att vara de andra som inte blir valda för att de är för dyra? :va

Menade snarare att det är roligare att bli utvalda på prestanda, några unika egenskaper eller liknande istället för att vara billigast. Det är inte äldrevård vi snackar om... :tungan

Inköp av krigsmaterial brukar väl inte ha priset som den viktigaste variabeln?

Som alltid (oftast) så är det helheten som bedöms när det ska handlas vapen/vapensystem. Det är inte bara priset utan även vilka prestanda man anser sig behöva och vad man ska använda grejerna till och förståss mutor till berörda tjänstemän och motköp och annat..

Menade snarare att det är roligare att bli utvalda på prestanda, några unika egenskaper eller liknande istället för att vara billigast. Det är inte äldrevård vi snackar om... :tungan

Inköp av krigsmaterial brukar väl inte ha priset som den viktigaste variabeln?

Man ska också ha klart för sig att att det är stor skillnad att offerera ett plan som ännu inte finns.
Gripens prestanda är verifierad prestanda. Både vad gäller plattformen såväl som sensor- och vapensystem.

Hursomhelst ska det bli väldigt intressant att se vad dom väljer, när dom ratade J35H och tjöpte mirage så ångrade dom sig bittert efteråt.:D

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026