Schweiz köper JAS39 gripen

sverige har absolut inget att skämmas över när det gäller krigsmaterial.
grattis schweitz för köp av grymma plan som manövrerar bort det mesta i luften.
se bara på våra ubåtar (gotlandsklassen)dom räknas som en av dom bästa i världen om dom inte redan är i topp.
är inte många ubåtar som kan smyga under ronald reagan hangarfartyg och popnita en skylt i skrovet på fartyget och komma undan med det hahahaha.
http://sv.wikipedia.org/wiki/HMS_Gotland_(Gtd)

Finns det nån källa på det där med popnitningen?

Näe, dom lyckade ta sig innanför skyddsfartygen och låsa siktet på hangarfartyget samt fota det oupptäckta, vilket är en enormt stor bedrift i sig, men sen ska ju historien bättras på också :näsblod

Tydligen vill schweiziska sossar och miljöpartiklar försöka få en folkomröstning för att stoppa det hela. Folkomröstning lär det väl få (behövs väl inte så jäkla många namn) så frågan är vad folk röstar, kanske inte förstahandsvalet i en begynnande lågkonjunktur...

http://www.dn.se/ekonomi/schweiziska-partier-planerar-stoppa-gripenaffaren

Fast å andra sidan är ju Gripen det billigaste alternativet så länge det inte är norrmän som "försöker" räkna på affären...

Varför köpa ett enmansplan för 1.000.000.000SEK?

Vad kan en sån här kosta?
10105_Torget_201005041723_8J88.jpg
1.000SEK?

Köp 1.000.000 cyklar istället!
(Per vart och ett av de 22 planen alltså.)

Gripen är ju bra i det avseendet att det kan tankas och bestyckas om av ett fåtal beväringar till skillnad från en del konkurrenter som kräver en specialutbildad pluton som dessutom måste gå skallgång över plattan efter minsta grus som kan skada motorn.

Jag gillar ärligt talat det ryska byggsättet - det ska funka i krig. Går i princip att kasta en näve grus i luftintaget och det funkar ändå. :D

Mtp det här motköpandet är det synd att lilla Sverige har egna industrier och tar alla utvecklingskostnader själva sen säljer stridsfordon och flygplan 'gratis'

Näe, dom lyckade ta sig innanför skyddsfartygen och låsa siktet på hangarfartyget samt fota det oupptäckta, vilket är en enormt stor bedrift i sig, men sen ska ju historien bättras på också :näsblod

Jag har hört en del andra ganska kul historier om när ubåten var utlånad med. :D
Som att de åkte in i hamnen i en amerikansk stad, lade till vid kajen och gick och åt på en restaurang och åkte iväg igen innan de blev tagna... Sant vetefan, men kul historia.

Hur lång livstid räknar man med att Gripen har kvar? Börjar väll bli ett ganska gammalt plan?

Säkert 30-40 år. Moderna flygplan handlar mer om vad man stoppar i dem och hänger på dem än på själva grundplattformen. Det är inte som J29 på 50-60 talet där man på sin höjd kunde modifiera lite aerodynamik, stoppa i en EBK och hänga på ett par Sidewinders. Att jämföra en JAS39A/B med den kommande versionen med nya motorn, AESA-radar, IRIS-T och Meteor, det är verkligen helt olika flygplan prestandamässigt.

För övrigt, stort grattis till SAAB!

har en kollega som tjänstgjorde på den ubåten som röjdykare.
han var inte i tjänst när det hände men har berättat det för mig samt sett fotot dom tog efter popnitningen.
usa har lagt locket på för dom tog skämtet på väldigt stort allvar:D

Billigt, lättskött och stryktåligt är enorma fördelar.
Kombinerat med tillräckliga prestanda så är det oslagbart.

har en kollega som tjänstgjorde på den ubåten som röjdykare.
han var inte i tjänst när det hände men har berättat det för mig samt sett fotot dom tog efter popnitningen.
usa har lagt locket på för dom tog skämtet på väldigt stort allvar:D

Det är skitsnack, man går inte in under en båt och släpper ut dykare från en ubåt, sedan ska dykare alltså ha borrat och popnitat i ett skrov som är sådär en halvdm tjockt?

allt bara på kul?

Skitsnack!

Roligt för Sverige att Schweiz valde JAS. Det är ett gott betyg åt vårt flygvapensystem. Imponerande att ett litet land som Sverige kan bygga något så avancerat och fortsätter att utveckla det så att det ska kunna passa fler tänkbara exportländer. Vi har all rätt att vara stolta. Att inte fler länder valt att köpa JAS har nog mer med politik att göra än prestanda och behov. JAS har knappast gjort bort sig i de stridsövningar man gjort internationellt. Sök på red flag och JAS 39 Gripen på Google så ser ni bevis på det.

Det är skitsnack, man går inte in under en båt och släpper ut dykare från en ubåt, sedan ska dykare alltså ha borrat och popnitat i ett skrov som är sådär en halvdm tjockt?

allt bara på kul?

Skitsnack!

Äsch, han borrade i skrovet och använde gängtapp, sedan skruvade han fast skylten.
Har jag hört.

Inte för att lägga någon värdering i ubåtsstoryn men inte behöver man borra genom för at popnita fast något sen finns ju självborrande skruv med.

Sa inte att Eurofighter va ett bättre plan. Sa bara att det inte gör Jas till ett bättre plan än konkurrenterna om man säljer på priset..

Mja, gör man liknelsen Dressman-Armani, så ligger det nog i sakens natur att den ena uppfattas som bättre än den andra. Fast du kanske menade att Dressman hävdar sig väl mot Armani?:tungan

Äsch, han borrade i skrovet och använde gängtapp, sedan skruvade han fast skylten.
Har jag hört.

Dessutom hörde jag att dom renskrapade hela botten på hangarfartyget och målade en exakt kopia av en svensk hundralapp under hela skeppet, fast dom bytte ut bilden på kungen till en bild av ÖB.

Det hörde jag av en som var med på båten, Per i skåpet kallas han, hans bästa kompis var den som simmade ut, han heter Tor-peder.

Last edited:
Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...