Schuberth S1/ R1

MarkusG

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Hoj
Yamaha
Jag har planerer på att investera i en ny kruka och har tittat en del (på nätet) på Schuberths hjälmar.
Ur deras sortiment finns det tre hjälmar som jag ser som aktuella R1, S1 samt S1 Pro, men jag kan inte finna vade som är de egentliga skillnaderna mellan hjälmarna, utöver det uppenbara. Är det någon som har några erfarenheter?
Eller har rekommendationer på andra hjälmar, som kan passa (jag söker i huvudsak en tyst hjälm)

Tacksam för svar!

Har inte testat R1, men S1 och S1 Pro är mycket tyst och bekväm hjälm. Pro är väl något uppdaterat, t.ex sitter uppfällning av visir på annan plats men den har även något annorlunda passform varför det blev en "vanlig" S1a för mig när jag senast shoppade hjälm (två år sen).

Schubert S1/R1

Äger en S1 Pro som sitter bra och är tyst.
Bra hjälm så långt, dock är grafiken sådär (tyskt)
Vad som jag förvånas över är att den fått kass betyg från SHARP, endast 2 stjärnor av fem tror jag det var.

Polaren köpte en S1 och enligt honom så är den väldigt bekväm och anmärkningsvärt mycket tystare än den Shoei Raid 2 som han hade innan. Lite stora i storlek så han fick ta en storlek mindre Schubert.

Skillnader mellan R1 och S1 har jag inte koll på men jag misstänker att det är mest kosmetiska skillnader för kollar man på specarna så är det inte mycket som skiljer.

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna