Schuberth C5 hjälm

kinesen

Medlem
Gick med
12 Feb 2005
Hoj
Triumph Trident 900 + M1800
Shuberth C5 hjälm
Köpte en ny hjälm och den var rätt bra rabbaterad pris. Solvisiret är inte riktigt mörkt kunde vara lite mörkare . Vissa skriver att visiret åker ner men det kan man ordna med en 20 mm 2mm oring som man monterar på . Annars är hjälmen ok . Köpte till Shuberts C2 2 och där vill jag uppmärksamma att det finns 3 olika CS2/CS2 Standard /CS2 Edge. CS2 och CS2 standard är Sena 10 CS2 Edge är Cardo. Så var noga med vilken du väljer . Vad jag saknade som jag hade i min Kina Intercom var att när någon ringde så svarade den automatiskt. Väskan som den kom med är helt OK man sätter hjälmen i påsen sen kan man ha den som en ryggsäck.

sålde min C5 när jag bytte till adv hjälm. Gillade skarpt. Jag hade dock problem med att intercomen svarade automatiskt när det ringde utan att det ringde först. vilket kunde bli intressant när man pratar i intercom men blir inkastad i ett telefonsamtal utan att man märker av det. Det var säkert någon inställning som ja inte orkade bry mig om.

Mer nyfiken på om någon testat Carbon-varianten av denna. Är den värd 17k? :)

Någon fler med erfarenheter av denna hjälm? En snabb googling säger ju att den skall vara en av de tystaste hjälmarna, vilket jag går igång lite på. vad säger ni?

Någon fler med erfarenheter av denna hjälm? En snabb googling säger ju att den skall vara en av de tystaste hjälmarna, vilket jag går igång lite på. vad säger ni?
Garanterat är Schubert bland de tystaste hjälmarna av två skäl:
1) Schubert är mycket smal vilket naturligtvis innebär mindre yta mot luften. Och ju mindre ytan mot luften är dessto mindre rör hjälmen om i luften, lägre luftbuller.
2) Genom att hjälmen är mycket smal pressar den som ett skruvstäd mot sidorna på huvudet och stenhårt mot öronen. Det blir helt tätt precis som med hörselkåpor. Om du har en normal skalle.
För egen del gav jag upp att överhuvudtaget sätta en Schubert på min skalle.
Jag fick panik redan halvvägs i försöket.

Last edited:
Jag har en C5, hade en C3 tidigare. Tyst vet jag inte, jag har bara Schubert-hjälmar att jämföra med. Jag gissar att de hjälmar som passar ditt huvud bäst är tystast för dig.

Jag kör ändå med öronproppar, vindbruset hörs en del annars. Men det beror även på din hoj och hur du sitter. Jag har 2 olika hojar, det är tystare med den ena än den andra beroende på turbulens från hojen, hur lång du är osv. Det enda sättet att veta är att prova själv.

Jag är nöjd med hjälmen i alla fall, den sitter bra, där är mycket bättre ventilation i C5 jämfört med C3 osv.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back