Scandinavian Open nästa år...

jiim

SST600 #55
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
2x CBR600RR
För er som inte läst så finns ett förslag för SO 2013... mer info här:
http://www.scandinavianopen.nu/files/SO 2013 kompendium svenska.pdf
Jag har säkert inte förstått allt, så säg till mig om jag har fel i mina påståenden

Vad jag tycker är bra:
Däckbegränsning av någon form
TV! Äntligen kommer det bli lättare (förhoppningsvis) för våra förare att få sponsorer och behålla sponsorer.
Integrera publiken genom att de får köra på banan
Mikes engagemang att försöka få något nytt! Det är mycket dock som jag ogillar med idén (se nedan)

Vad jag tycker är dåligt:
Att det är två serier! Den största förhoppningen jag hade var att det endast skulle vara en serie på grund av de fjuttiga startfält som varit. Varför kan man inte samla alla förare i samma serie? Varför envisas de med att ha en enskild scandinavian open serie? Det är nog inte vad förarna vill (tror jag)…

Vad jag har uppfattat det som med Time Attack så kommer folk att ligga i vägen för den som gör sitt snabba varv? När man kört sitt flygande kan man då ligga och köra långsamt för att ”förstöra” för den som är bakom?

Som det är nu är startfälten ofta mindre än 15 man. Då blir det ganska meningslöst med ”heaten”. Sen är det i min mening rent av livsfarligt att släppa iväg ett fält utan provstart. Hur vet vi var vi ska bromsa om vi inte gjort en provstart?

Det är orättvist i tex time attack och heaten om det börjar regna. De som kör med regndäck slipper använda sina slicks/mönstrade. I time attack läste jag att de som hade kört i torrt skulle köra om, men det kan ju vara olika mycket vatten på banan?

Mike menar på att lägre startavgift (tror det var 9000 för 3 helger inkl. träning) gör det billigare… Men vi får mindre körtid! En fredagsträning, ett kval. Minst ett heat på 6 varv. Sen söndagen som vanligt (förutom första helgen). Visst kan man mena på att det ändå är lika för alla, men vi vill ju köra mycket också? Och dessutom kommer folk lägga mer pengar på att åka och träna förmodligen och lägga flera tusenlappar på bandagar om de bara får ett 20-25min träningspass under tävlingshelgen.

Jag är säkert jättetråkig, men jag vill ha det gamla vanliga arrangemanget… Jag är öppen för förändringar, men jag tror detta slutar i katastrof!

Vad är dina åsikter om nya förslaget? har jag rätt i mina påståenden?
/Jim

Nu är inte jag tävlande men intresserad åskådare och möjlig tävlande nästa säsong.

Jag tycker att det låter som en bra idé för att locka mer publik till banorna. Dock kan jag tänka mig att det finns risk att det blir lite rörigt med flera serier och klasser som går samtidigt med samma förare om inte informationen på plats är väldigt tydlig.

Det måste fram seriösa och snygga program för varje tävlingshelg där man enkelt men informativt beskriver vad varje gren är, vilka regler som gäller och vilka tider som vilka kör. Jag som invigd blev mest förvirrad av det som stod i pdfen. Fick läsa det 3 ggr innan jag förstod hur en racehelg skulle se ut.

Idén med VIP-biljetter var väldigt bra. Men då måste det också kännas VIP-mässigt i depån. Här måste alla förare hjälpa till och hålla det rent och snyggt runt sin plats. Det måste se ut som en race-depå, inte ett tältläger.

Det är bara mina funderingar, men kul att nån försöker något nytt i svensk motorsport.

Tycker att det låter spännande! Ska bli intressant att se hur det funkar i verkligheten!

warm up lap har jag aldrig förstått mig på, verkligen på tiden att det stryks! Hur många gör en riktig provstart idag egentligen? Jag har inte gjort det på minst tre-fyra år.

Tycker att det låter spännande! Ska bli intressant att se hur det funkar i verkligheten!

warm up lap har jag aldrig förstått mig på, verkligen på tiden att det stryks! Hur många gör en riktig provstart idag egentligen? Jag har inte gjort det på minst tre-fyra år.

Då antar jag att du aldrig gjort en bra start heller om du inte varit säker på vart du ska bromsa? :) I min åsikt är det i alla fall livsfarligt om man inte har någon bromspunkt. Jag vill gärna att mina konkurrenter också har det för att slippa få en cykel i ryggen.

Jättekul med förändringar! Men att modellen som är förslagen innehåller så mycket hål och brister att det inte alls kommer bli kul. Det VÄRSTA är nog ändå Time Attack där folk kan medvetet ligga och söla på avkylningsvarvet eller uppvärmningsvarvet medan en annan kör på sitt flygande varv så att man kommer ifatt personen och måste göra en omkörning. Hur rättvist är detta liksom? Heaten och finalen kan mycket väl fungera... men Time Attack det kommer bli en ända stor röra där folk ligger ivägen.

Då antar jag att du aldrig gjort en bra start heller om du inte varit säker på vart du ska bromsa? :) I min åsikt är det i alla fall livsfarligt om man inte har någon bromspunkt. Jag vill gärna att mina konkurrenter också har det för att slippa få en cykel i ryggen.

Som jag har förstått det är warmup-lap inte till för att göra en provstart. Egentligen alltså. Varvet skapades när det inte fanns däckvärmare för att du som förare skulle kunna köra lite värme i däcken. Dessutom sprang man igång hojarna förr, så du visste ändå inte riktigt var du skulle bromsa inför första krök, för du visste inte riktigt när hojen startade. Så, tanken är att du ska köra värme i däcken. Och eftersom vi har värmare nu, så är warmup snarare ett cooldown, åtminstone vad däcktemp anbelangar.
Och nämner du för en tävlingsledare att du gör en provstart på warmup, då kommer de att bli lite sura, "Det är INTE tillfälle till provstart, det är warmup!"

Det VÄRSTA är nog ändå Time Attack där folk kan medvetet ligga och söla på avkylningsvarvet eller uppvärmningsvarvet medan en annan kör på sitt flygande varv så att man kommer ifatt personen och måste göra en omkörning. Hur rättvist är detta liksom? Heaten och finalen kan mycket väl fungera... men Time Attack det kommer bli en ända stor röra där folk ligger ivägen.

Nu får man väl anta att ingen förare medvetet vill vara i vägen för sina medtävlare. OM någon skulle sätta det i system skulle SÅKLART alla andra gadda ihop sig och ge igen med samma mynt. Och man BORDE inte behöva vara ivägen, Från depån drar man väl så hårt man kan på första varvet, pangar sitt "race"varv, och på cool down så räcker det ju att köra ett varv 5-6 sek långsammare än vanligt för att det ska vara helt safe. Inga problem tror jag.

Men är det KUL????? För mig???? Och publik???? Hmmmmmmm......

Jag kan ju bara säga kort att Mike Luff's sprintrace / klubbrace inte är lockande för mig alls. Jag vill hellre återgå till som det var under glory days of 2004-2008 ungefär. Om jag minns rätt.

1-2 timmar träning på fredagen.
30-60 min träning på lördag, plus ca 1 timma kval.
Sen 20 min warmup på söndag, sen race!

För mig är det en riktig tävlingshelg och ett stabilt upplägg där man kan känna stämningen byggas upp med allt vad träningstider, kvaltider etc visar. Folk kan ju faktiskt följa någons utveckling och betta vem som vinner vilket race.

Plötsligt ville dock olika arrangörer experimentera och dela helger och what not, och idag har vi tävlingshelger som lämnar en fundersam på hur man egentligen kom fram till deras upplägg. En salig mix av allt.

Och utövarna sviker ju uppenbarligen.

1-2 timmar träning på fredagen.
30-60 min träning på lördag, plus ca 1 timma kval.
Sen 20 min warmup på söndag, sen race!

Minns du verkligen rätt???
Jag minns det som
fredag: 3x20 minuters träning
lördag: 2x 25 minuters kval
söndag: 10 min warmup och sedan 20-25 minuters race.

Jag minns det som

Så minns jag det också så det känns som man gjort det lite bättre. Framförallt "10 min Warm Up" var ju helt meningslös (om man inte kraschat och ville kolla om allt funkade som det skulle)

Jag minns det som

Behöver inte gröta så mycket i exakt hur det var, men det generella upplägget att det stegvis blir mer spänning för att panga som fan på race på söndagen. Det var för mig spänning (både som förare och som publik ibland)

För mig gör det iaf ingen praktisk skillnad på om det var tidsträning + kval, eller kval + kval. Bara 2 långa pass på lördagen med ett avslutande kval.

Söndagens warmup får dock gärna vara längre än 10, gärna 15-20 för att man ska få värme i kroppen.

Ok, läst igenom ett par gånger nu och börjar fatta upplägget..... :)

Positivt:
Nytt grepp
TV
Försöker locka mer publik

Negativt:
Personligen gillar jag inte alls upplägget med korta sprintrace
Rörigt för publiken med olika serier och klasser på olika dagar
Tråkigt att man inte lyckas enas om EN serie, med ETT uplägg i år heller...
Lite körtid

Jag tävlade i drygt 4 säsonger och hade aldrig någon bromspunkt vid starten. Det gick helt på känsla och så tror jag det är för en stor majoritet. Eller vad säger ni andra?

Nu får man väl anta att ingen förare medvetet vill vara i vägen för sina medtävlare. OM någon skulle sätta det i system skulle SÅKLART alla andra gadda ihop sig och ge igen med samma mynt. Och man BORDE inte behöva vara ivägen, Från depån drar man väl så hårt man kan på första varvet, pangar sitt "race"varv, och på cool down så räcker det ju att köra ett varv 5-6 sek långsammare än vanligt för att det ska vara helt safe. Inga problem tror jag.

Men är det KUL????? För mig???? Och publik???? Hmmmmmmm......

Vi leker lite med tanken... Claesson startar från depå, kör sitt uppvärmningsvarv på 1:25 och påbörjar sedan sitt flygande varv som han kör på 1:10. Mossberg startade 1:30 efter Claesson och kör sitt uppvärmningsvarv på 1:15

Vid tidpunkten 2:35 har Claesson precis kört klart sitt flygande
Vid tidpunkten 2:45 påbörjar Mossberg sitt flygande och har Claesson precis framför sig.

Hur glad blir du när jag råkar ligger precis framför dig i hårnålen och du förlorar 2 sek?

Kan lova en sak... Det KOMMER hända att någon är ivägen för en annan. Givetvis borde man kanske samla alla i escapen vid trösen, men så långt har väl inte någon tänkt...

Kan lova en sak... Det KOMMER hända att någon är ivägen för en annan. Givetvis borde man kanske samla alla i escapen vid trösen, men så långt har väl inte någon tänkt...

Jag tycker detta med Time Attack verkar... obra (för att uttrycka sig VÄLDIGT milt)! Vi är överens! Egentligen! Jag tar tillbaka att jag sa "Inga problem tror jag" (ville nog bara vara solidarisk med Luffen som verkligen VILL att det ska vara bra för alla) SÅKLART kommer någon någongång att vara i vägen för nästa förare. Och vilken röra i bandepån! 25 förare ska stå beredda att ge sig ut med 30 sekunders mellanrum; DJEVLAR vad elverk, däckvärmare och förlängningssladdar det kommer att fipplas runt med nere vid utsläppet. Vilken röra; skulle säkert kunna bli en rolig film!

Jag tycker detta med Time Attack verkar... obra (för att uttrycka sig VÄLDIGT milt)! Vi är överens! Egentligen! Jag tar tillbaka att jag sa "Inga problem tror jag" (ville nog bara vara solidarisk med Luffen som verkligen VILL att det ska vara bra för alla) SÅKLART kommer någon någongång att vara i vägen för nästa förare. Och vilken röra i bandepån! 25 förare ska stå beredda att ge sig ut med 30 sekunders mellanrum; DJEVLAR vad elverk, däckvärmare och förlängningssladdar det kommer att fipplas runt med nere vid utsläppet. Vilken röra; skulle säkert kunna bli en rolig film!

Dessutom, jag åker för att rejsa!!!! Hjul vid hjul-battles!!!:yoparty:yoparty:yoparty De där förslagen med ett kval och sedan 3(!!!!!) race på en helg låter ju kalas!!! :tummenupp

Jag tävlade i drygt 4 säsonger och hade aldrig någon bromspunkt vid starten. Det gick helt på känsla och så tror jag det är för en stor majoritet. Eller vad säger ni andra?

Ja helt klart! På min licenskurs en gång i tiden hörde jag det där om provstart och hitta bromspunkt och försökte med det första åren men när jag kom på att det var skitsnack och slutade göra provstarter och istället la allt krut på riktiga starten har det gått bra mycket bättre.
Jag har nästan alla race de senaste två åren startat mycket bättre än jag kvalat. Jag har inte gjort en provstart på minst tre år.

Plötsligt ville dock olika arrangörer experimentera och dela helger och what not, och idag har vi tävlingshelger som lämnar en fundersam på hur man egentligen kom fram till deras upplägg. En salig mix av allt.

Och utövarna sviker ju uppenbarligen.

LMS delade sina helger för att det var för mycket deltagare för att klara det på en helg, sviestadepån klarade inte av det helt enkelt.
1:a året det var delat var det 150deltagare en helgen och 160 andra helgen.
Sen när det var så himla många på en helg så klagades det fantastiskt mkt på att man inte fick köra så mkt...

jag vill ha 1xkval a 20 minuter, sen 2-3 race istället för en massa skitkörning som ändå inte är lika kul som race :-)

kval lördag förmiddage, race1 lörda eftermidda
race2 sönda förmidda o race3 sönda eftermidda

mkt roligare en massa kvaltid, träna kan man göra vid andra tillfällen

Nyheter
Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...