Scandinavian Open Gelleråsen

Det hade varit roligare med lite annat upplägg än idag, men som sagt, det är inte att va på pallen jag är ute efter i ett SB race, det är att ha nån/några att tävla emot och skulle jag tävla i SB idag, så får man åka sist o leka själv (åka o leka själv kan jag göra billigare på bandagarna)

Men som det är idag, att vinna ett R1000 race är ofta samma som att va sist i ett SB race. Nja, nåt saknas.

Är det inte ganska rimligt att alla som kör SB är bättre än alla som kör Rookie? Annars är det ju något fel på klasserna.
 
Är det inte ganska rimligt att alla som kör SB är bättre än alla som kör Rookie? Annars är det ju något fel på klasserna.
Jo, det är rimligt men så är det inte. Kolla tiderna från SO i helgen (Rookie 1000 vs Superbike).

Något borde göras men så länge arrangörer och Svemo har en stenåldersmentalitet är det ingen mening att tycka något. Den som bor 50 mil från sin klubb kan inte vara aktiv på samma sätt som den som bor någon mil ifrån eller jobbar på banan.
 
Intressant att skillnaden ibland är för stor, och ibland för liten mellan Rookie1000 och Superbike.

Ena gången är täten i Rookie1000 snabbare än botten i Superbike, vilket då är åthelvete. Och andra gången är steget åt helvete för stort och den som står på pallen i Rookie1000 är hopplöst sist...

Jag har nog tyvärr ingen lösning på det här problemet... :rolleyes:

Jag tror nog att det är så enkelt som Håkan skrev. Vilket är roligast, att stå på pallen i R1000 eller vara top-20 i SBK. Det har inget med pengar att göra eftersom en säsong i R1000 och i SBC kostar lika mycket...
 
Last edited:
Det dödar effektivt intresset för många som är nyfikna att det går så innihelvete i en rookieklass, där folk byter däck lika ofta som politiker byter åsikt.
Att en erf-sprint-klass tänkt för prova-på - som i praktiken blev en möjlighet till ytterligare träning för herrar som åker under 1.10 på åsen - är väl heller knappast optimalt.

Vill man ha in friskt blod, eller är det en klubb för inbördes beundran?
 
Vill man ha in friskt blod, eller är det en klubb för inbördes beundran?

Antingen så tvångsuppklassar många i rookie så det blir kul för de "halvsnabba" att tävla i sbc/sst och ser till att nya i rookie har en chans.

Om man körde benhårt på de som kör inom 115% från sbc/sst blir uppklassade så skulle det nog bli roligare att kör Elajtklasserna

Om man drar gränsen så för alla skulle tillomed jag gå med på uppklassning :)
Dock kräver det ett aktivt förbund och vad jag vet så har vi inte det
 
Last edited:
Intressant att skillnaden ibland är för stor, och ibland för liten mellan Rookie1000 och Superbike.

Ena gången är täten i Rookie1000 snabbare än botten i Superbike, vilket då är åthelvete. Och andra gången är steget åt helvete för stort och den som står på pallen i Rookie1000 är hopplöst sist...

Jag har nog tyvärr ingen lösning på det här problemet... :rolleyes:

Jag tror nog att det är så enkelt som Håkan skrev. Vilket är roligast, att stå på pallen i R1000 eller vara top-20 i SBK. Det har inget med pengar att göra eftersom en säsong i R1000 och i SBC kostar lika mycket...

Att ta steget från bandagsåkare till rookie tyckte iaf jag var stort när jag starta säsongen på 1.16 på åsen.

Det är väl alltid roligare att stå på pallen. #77 vann båda racen förra helgen och så även denna helg. Har jag inget emot, men om det inte är dyrare startavgift i rookie vs sbk så skulle iaf jag kört i sbk klassen istället.
 
Här kommer ett inlägg från en som vimsat länge nu. Har väl i grunden farten för att kunna köra R1000 utan att behöva skämmas öronen av mig. Förhoppningsvis så gör tävlingsmomentet att jag verkligen skärper till mig. Har under dom senaste tre säsongerna varit fullt inställd på att köra åtminstone ett rejs för att känna på det. Och när ERF-sprint kom upp blev jag jäkligt glad.
Varför har jag då inte tagit tag i mig själv, framförallt när många kring mig säger att jag måste tävla för att komma vidare i min körning. Därtill att jag säkerligen har vad som krävs (inte mina egna tankar:rolleyes:) för att inte hamna sist.
Jo, svaret är ganska enkelt: Det är svinläskigt och jag vet att jag inte har en sportmössa!!!
Tittar man på fartfantomerna i R1000 som oavsett bana alltid finns där, det är ju inte alltid samma personer (som sagt tidigare så finns det ju enskilda individer som bara är snabba på sin bana). Jag köper lätt att några få förare vid varje tillfälle är blixtsnabba av den anledningen, men inte att halva startfältet i mina ögon hör hemma i SB. Att det därtill kommer en del apsnabba till det så lockande ERF-sprint gjorde ju inte saken bättre. I min inskränkta hjärna så vill jag ju iallafall ha en teoretisk chans, om än mikroskopisk, att hamna på en bra placering. Även att inte bli omkörd i dubbla hastigheten och känna mig som en bromskloss. Då faller ju det roliga, motivationen hamnar i botten och körningen knasar ur totalt. Då åker man hem och bara hatar sig själv. Troligen besöker man aldrig en bana igen.
Näe, rookie klasserna bör vara just rookie. Jag har inga andra grejer som stoppar mig från att köra ett rejs. Men om jag skall göra det så är det för att ha kul så in i helsike. Jag vill också tro att jag platsar. Det känns lite som att allt skall vara så himla allvarligt. Det är ju inte VM utan typ korp-varianten.
Egentligen så kanske en omvänd 107/115% regel är på sin plats. Man räknar helt enkelt bakifrån istället, dvs den som är sist styr vilken lägsta varvtid som gäller. De som kör snabbare får helt enkelt brottas med de i SB istället :tummenupp:) Här får man nog tänka till en vända till, men principen hajar ni nog.
 
Last edited:
Här kommer ett inlägg från en som vimsat länge nu. Har väl i grunden farten för att kunna köra R1000 utan att behöva skämmas öronen av mig. Förhoppningsvis så gör tävlingsmomentet att jag verkligen skärper till mig. Har under dom senaste tre säsongerna varit fullt inställd på att köra åtminstone ett rejs för att känna på det. Och när ERF-sprint kom upp blev jag jäkligt glad.
Varför har jag då inte tagit tag i mig själv, framförallt när många kring mig säger att jag måste tävla för att komma vidare i min körning. Därtill att jag säkerligen har vad som krävs (inte mina egna tankar:rolleyes:) för att inte hamna sist.
Jo, svaret är ganska enkelt: Det är svinläskigt och jag vet att jag inte har en sportmössa!!!
Tittar man på fartfantomerna i R1000 som oavsett bana alltid finns där, det är ju inte alltid samma personer (som sagt tidigare så finns det ju enskilda individer som bara är snabba på sin bana). Jag köper lätt att några få förare vid varje tillfälle är blixtsnabba av den anledningen, men inte att halva startfältet i mina ögon hör hemma i SB. Att det därtill kommer en del apsnabba till det så lockande ERF-sprint gjorde ju inte saken bättre. I min inskränkta hjärna så vill jag ju iallafall ha en teoretisk chans, om än mikroskopisk, att hamna på en bra placering. Även att inte bli omkörd i dubbla hastigheten och känna mig som en bromskloss. Då faller ju det roliga, motivationen hamnar i botten och körningen knasar ur totalt. Då åker man hem och bara hatar sig själv. Troligen besöker man aldrig en bana igen.
Näe, rookie klasserna bör vara just rookie. Jag har inga andra grejer som stoppar mig från att köra ett rejs. Men om jag skall göra det så är det för att ha kul så in i helsike. Jag vill också tro att jag platsar. Det känns lite som att allt skall vara så himla allvarligt. Det är ju inte VM utan typ korp-varianten.
Egentligen så kanske en omvänd 107/115% regel är på sin plats. Man räknar helt enkelt bakifrån istället, dvs den som är sist styr vilken lägsta varvtid som gäller. De som kör snabbare får helt enkelt brottas med de i SB istället :tummenupp:) Här får man nog tänka till en vända till, men principen hajar ni nog.

Det skulle inte funka alls då det i bland händer att någon kör betydligt saktare än resten av fältet i rookie klasserna, vilket skulle innebära att inga andra än siste man får starta i racet.

Fast då skulle ju även jag ha chans till vinst:)
 
Det skulle inte funka alls då det i bland händer att någon kör betydligt saktare än resten av fältet i rookie klasserna, vilket skulle innebära att inga andra än siste man får starta i racet.

Fast då skulle ju även jag ha chans till vinst:)

Samma här :D. Men som jag skrev längst ner så behöver man tänka till lite annars blir det tokigt.
Sedan var det bara en boll kastat jäkligt högt upp för samtalets skull och vidga vyerna utanför boxen.
 
Jo, det är rimligt men så är det inte. Kolla tiderna från SO i helgen (Rookie 1000 vs Superbike).

Något borde göras men så länge arrangörer och Svemo har en stenåldersmentalitet är det ingen mening att tycka något. Den som bor 50 mil från sin klubb kan inte vara aktiv på samma sätt som den som bor någon mil ifrån eller jobbar på banan.

Anstränger du dig hårt för att försöka att inte förstå?
Att engagera sig och påverka är inte samma sak som att åka på varje styrelsemöte en klubb har. Eftersom hela systemet bygger på samma princip som vilken annan demokrati som helst kan man medelst telefon, mail eller valfritt annat medie framföra sina synpunkter till sin egen klubb. Därefter behandlas den i klubben, och är förslaget välgrundat kan de ta det till Svemo/roadracingsektionen. Svårare behöver det inte vara! Man kan ju till och med framföra det direkt till sektionen! Men det förutsätter ju att man har något konkret att komma med, och inte bara påtalar hur dåligt allt är, för där är vi redan överrens. Kom med nåt konstruktivt istället.
 
Jo, det är rimligt men så är det inte. Kolla tiderna från SO i helgen (Rookie 1000 vs Superbike).

Något borde göras men så länge arrangörer och Svemo har en stenåldersmentalitet är det ingen mening att tycka något. Den som bor 50 mil från sin klubb kan inte vara aktiv på samma sätt som den som bor någon mil ifrån eller jobbar på banan.

Men det är däremot helt ok att själv ligga i soffan och peta naveln med en laptop i knät och lägga ner en massa energi på att klaga på dem som verkligen gör något bara för att man inte orkar engagera sig själv? Men det kanske är en rättighet man har bara för man bor 25 mil bort. :död
 
Last edited:
Kom med nåt konstruktivt istället.
Så att du kan gnälla ännu mer? Glöm det!

Men det är däremot helt ok att själv ligga i soffan och peta naveln med en laptop i knät och lägga ner en massa energi på att klaga på dem som verkligen gör något bara för att man inte orkar engagera sig själv? Men det kanske är en rättighet man har bara för man bor 25 mil bort. :död
Är du politiskt aktiv?
 
Last edited:
Kom ut från akuten på lasarettet 21.30 efter en gipsning av höger hand. Det är några brutna ben i handen som dessutom ligger dåligt så jag ska till Sahlgrenska idag och handkirurgen. Dessutom blev det ett djupt hål in i vänster armbåge som fick sys. Men huvudet var helt; fick en skallröntgen pga den spräckta hjälmen. Nitro Carbon, the way to go!:tummenupp
Krya på :krama
 
Så att du kan gnälla ännu mer? Glöm det!

Ni känner inte att ert interna kärleksgnabb, om ungefär samma ämne i flera trådar, dödar lite av framåtanda och diskussionernas kärna?

Vi andra är varken dumma eller tröga, vi kan väl konstatera ungefär detta:

1. Nr. 18 vill att man engagerar sig. (Dock med liten förståelse för att det inte är riktigt lika lätt som han vill påskina)
2. S&S3M vill gärna dela med sig av sin åsikt. (Kanske inte helt nyanserat och ibland provocerande)

Kan vi släppa det där och så hoppas vi att ni löser det via PM eller annat listigt sätt.
Fram för en lite mer positiv bild för att föra fram den sport vi älskar och värnar om. :tummenupp
 
Totalseger i 125GP för Nordgren Racing med Danske föraren Emil Meyer Pedersen! Trotts vurpa i lördagens race och en koppling som strulade på söndagens race. :näsblod

308297_10150297877438670_623463669_7478099_4929197_n.jpg


En 3:dje plats i totalen för teamet med Linus Harrysson i 125GP. Inte illa för en som precis fyllt 15 och bara gör sin andra SM-säsong! :banana

Lördagens podium för 125GP med Henning, Linus och Linus.
301379_10150297883603670_623463669_7478162_2880721_n.jpg


4:de plats i totalen för teamet i STK600 med Andreas Pfeiffer! :Bugar

Andy intervjuad av TV4 sport om sin seger på lördagens race.
317461_10150297884808670_623463669_7478172_8012231_n.jpg


Teamet har alltså 3st förare som kvalat in till EM-finalen på Albacete i Spanien! Det betyder att teamets förare står för att representera 25% av dom Skandinaviska förarna som får köra EM i oktober! Grymt jobbat av dom!! :)
 
Last edited:
Angående Rookie vs SBK

Det är samma problem även inom andra idrotter där det syns tydligt vem som är bra/dålig. Där har jag sett tendensen att de som är bra i b-klasserna hellre försöker få de klasserna (b) att få mer status, än att vara med och tävla med de "stora pojkarna".
Jag tycker att det känns lite åt samma håll här. Dvs att de som är snabba i Rookie-klasserna hellre vill att Rookie skulle haft mer status. Helst fått mer sändningstid på TV, och säkert gärna en större buckla att ställa i hyllan.

Lösningen tror jag är att hantera Rookie just som Rookie. Det har lite med vår egen inställning till det att göra. Om vi lyfter ögonen och ser att det är tuffare att komma 4:a från slutet i SBK än att vinna Rookie 1000 kommer också fler att acceptera att harva bland de sista i SBK.

Kanske kan man införa wildcards i större utsträckning (vet inte om det finns alls) så att Rookieförare kan vara med och köra på de banor där de känner sig någorlunda trygga? Eftersom det är brist på förare kanske man kan ha flera wildcards varje tävling dessutom?

/Fohlin
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top