Scam? Känner någon igen denna kille

Bjarras

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2009
Hoj
Yamaha Warrior
Har ute en Vespa -63 på blocket och som vanligt får man massa brevvänner :död En av dom är en viss Jürgen Sparr från Tyskland som fattat ett ordentligt intresse för den gamla Vespan. Känner någon igen namnet från några scamförsök eller har ni själva blivit kontaktade av honom?

Jag skriver uttryckligen till honom att han gärna får köpa den men det är cash på plats som gäller. Ändå envisas han med att försöka skicka dollars till mig via ze Internet. Fattar nada. Det lutar åt att det är en scam men man vet ju aldrig, tidigare så har han verkat vettig.

Bjarras

Tyskar handlar med euro, det vore ju en alarmklocka om en surkålsätare vill sköta transaktionen i $.

Tyskar handlar med euro, det vore ju en alarmklocka om en surkålsätare vill sköta transaktionen i $.

Med dollars så menade jag stålar generellt, inte nödvändigtvis i valutan dollar. Jag har sagt att jag inte vill ha några pengar skickade utan Svenska pengar betalas på plats.

Ska du sälja din MC på Blocket, och får konstiga erbjudanden? Läs det här först!
http://www.sporthoj.com/forum/showt...-konstiga-erbjudanden-L%E4s-det-h%E4r-f%F6rst!

Det luriga är att det, i mitt tycke, inte stämmer in på den vanliga scamen. Dels så prutar han, den hämtas på plats av honom, han vill se fler bilder och ställer detaljerade frågor. Han frågar även om jag känner till några ställen som säljer delar till just den modellen. Det gör mig lite förbryllad faktiskt. Jag kan ju tro att ett så gammalt objekt som det är lite ont om lockar ev köpare utomlands.

Det luriga är att det, i mitt tycke, inte stämmer in på den vanliga scamen. Dels så prutar han, den hämtas på plats av honom, han vill se fler bilder och ställer detaljerade frågor. Han frågar även om jag känner till några ställen som säljer delar till just den modellen. Det gör mig lite förbryllad faktiskt. Jag kan ju tro att ett så gammalt objekt som det är lite ont om lockar ev köpare utomlands.
Namnet verkar inte vara allmänt använt av bedragare iaf. Har du någon info om honom som du kan kolla? T ex mailadress, telefon eller annat där ni haft kontakt. Och hämtar han på plats samt slantar med kontanter är det väl inga större problem.

http://www.skwschwarz.de/205-0-Dr+Juergen+Sparr+LLM.html :gnissla :rolleyes:

Edit: Såg nu att han vill skicka pengar via internet. Det är ju lite underligt om han nu ska hämta i person och inte använder fraktbolag som scammarna utger sig för att göra. Säg att ni får sköta det på bank lokalt här om han nu inte vill ha kontanter med sig.

Last edited:
Vespa -63? Är det någon form av moped eller lättviktare? Det finns tyska samlare som är helt fanatiska och handlar mopeder från Sverige. Så det behöver inte vara nåt konstigt.

Det är väll bara att säga till korvätaren att han är välkommen att komma upp och köpa den med kontanter.Har en kompis som har en massa gammla veteran prylar han har sålt flera saker till Tyskar som hittat sakerna på blocket.Sisst var det en motor till nån gammal MC en gubbe som knappt kunde engelska (kompisen kan inte tyska) ringde efter ett tag sa han jag kommer. Dan efter stog en merca utanför kompisens hus gubben körde 130mil enkel resa stoppade i motorn i bagaget o åkte hem.
Så visst kan det vara någon som vill ha din mc. Hur många av oss är det inte som tittar efter bilar o bågar i andra länder? Så skicka lite mer bilder till han men begär att han betalar allt på platts och lova att hålla den om han väl åker.

Namnet verkar inte vara allmänt använt av bedragare iaf. Har du någon info om honom som du kan kolla? T ex mailadress, telefon eller annat där ni haft kontakt. Och hämtar han på plats samt slantar med kontanter är det väl inga större problem.

http://www.skwschwarz.de/205-0-Dr+Juergen+Sparr+LLM.html :gnissla :rolleyes:

Edit: Såg nu att han vill skicka pengar via internet. Det är ju lite underligt om han nu ska hämta i person och inte använder fraktbolag som scammarna utger sig för att göra. Säg att ni får sköta det på bank lokalt här om han nu inte vill ha kontanter med sig.

Jag har mailadressen som jag googlat och enda träffen var faktiskt på en scootersida. Dock är min tyska mycket ringrostig men jag tolkade det som att han letade efter en scooter i antingen Danmark eller i Sverige. Men vad det stod mer kunde jag inte tolka.

Vespa -63? Är det någon form av moped eller lättviktare? Det finns tyska samlare som är helt fanatiska och handlar mopeder från Sverige. Så det behöver inte vara nåt konstigt.

Det är en Vespa Touring 150, men någon har nån gång strypt den så den är numera på 125cc istället för originalets 150cc. Det är ju ett udda fordon och inte så jättevanliga så det är inget konstigt i sig om man kollar runt i andra närliggande länder tycker jag.

Det är väll bara att säga till korvätaren att han är välkommen att komma upp och köpa den med kontanter.

Precis det jag sagt till honom att göra. Men nu börjar han svamla om att föra över pengar till mitt bankkonto. Han kanske bara är allmänt trög, vem vet.

Låt han föra över pengarna till ditt konto, sen om han hämtar den eller inte o vad som händer med pengarna får tiden visa. så länge du ej skickar grejern.

klar varningssignal.
Det är inte okänt att dina bilder hamnar som objekt någon annanstans på en annan site och om det kommer in pengar på ditt konto så kan det vara någon annan som betalar för objektet som nu är utanonserat på annan plats och därmed dras du in i en bedrägerihärva och står utan objekt och utan stålar för de får den som betalt tillbaks och du är misstänkt för bedrägeri.
låter som en bra grej. eller kanske inte.

visst jag kanske är överdrivet försiktig men tja det är ju ett sätt att lösa det på.
finns ytterliggare sätt att luras med ditt konto på.

Priset på en del MC och mopeder av samlarkaraktär är betydligt högre i tyskland så det behöver inte alls vara en scam. Men berätta för honom att han är välkommen att köpa den kontant på plats i €.

Precis det jag sagt till honom att göra. Men nu börjar han svamla om att föra över pengar till mitt bankkonto. Han kanske bara är allmänt trög, vem vet.
Trög?
Skulle knappast tro det.. Karlen äger en advokatbyrå med nåt dussintal anställda om nu länken stämmer . Allt enligt ze Internet..

Har själv en Vespa Touring 1960. De vanligaste mod är från 60-63..

Jag tycker inte alls att det låter konstigt, han vill föra över pengar så att ingen annan köper och hämta senare.

På vilket sätt skulle han scamma dig om du har haft pengarna i en vecka innan han kommer?

Det är om han vill föra över pengar via Western Union eller andra skumma mellanhänder som håller stålarna tills affären är avgjord som du ska misstänka scam.

klar varningssignal.
Det är inte okänt att dina bilder hamnar som objekt någon annanstans på en annan site och om det kommer in pengar på ditt konto så kan det vara någon annan som betalar för objektet som nu är utanonserat på annan plats och därmed dras du in i en bedrägerihärva och står utan objekt och utan stålar för de får den som betalt tillbaks och du är misstänkt för bedrägeri.
låter som en bra grej. eller kanske inte.

visst jag kanske är överdrivet försiktig men tja det är ju ett sätt att lösa det på.
finns ytterliggare sätt att luras med ditt konto på.

Och genom att göra så vad tjänar personen som gör allt detta jobb om inget skickas och pengarna kommer in på säljarens konto?

Med dollars så menade jag stålar generellt, inte nödvändigtvis i valutan dollar. Jag har sagt att jag inte vill ha några pengar skickade utan Svenska pengar betalas på plats.

På så vis, men låt han sätta in en handpenning, typ exakt 10%, på ditt vanliga bankkonto och ta resten när han möter upp.

Ett scam kan funka på många sätt, men det finns ju fortfarande ärliga människor som jagar det där udda exemplaret.

Om pengar sätts in i förväg på ett bankkonto är det väl ingen fara? Finns mig veterligen inget känt sätt att scamma folk om pengar sätts in i förväg på ett bankkonto.
Däremot som ngn nämner om pengar förs över på annat sätt.

Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP