Scam eller???

lotus-jonas

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2010
Hoj
VOR 501 solg. ducati 750 sport 2001. yamaha virago 750 1999. ducati 160 monza 1964
Fick detta mail från blocket. Har dock aldrig betalet med kort, bara med min telefon..., är detta scam??

Hej lotus-jonas@hotmail.com,

Med målet att förbättra kvalitén på de tjänster vi erbjuder våra användare, förbehåller Blocket.se sig rätten att regelbundet kontrollera giltigheten för de uppgifter som använts för transaktioner genomförda på Blocket.se. Vi har uppmärksammat att ditt kort, vid din senaste transaktion, debiterades med ett extra belopp på 360 kr. För att få tillbaka detta belopp ber vi dig att klicka på följande länk och åter mata in de betalningsuppgifter som använts vid transaktionen på Blocket.se.

http://www.blocket.se/återbetalning/bekråftelse

Återbetalningen av det aktuella beloppet kommer att genomföras inom 72 timmar, efter att betalningsuppgifterna som använts vid den senaste transaktionen genomförd på Blocket.se har validerats av våra medarbetare.
Med vänliga hälsningar,
Blocket AB

http://www.blocket.se - Sveriges största köp & sälj marknad
Tjänsteleverantör: Blocket AB
105 18 Stockholm
Org nr 556610-3429

väldigt dålig scam isf då sidan de länkar till inte fungerar ;) dessutom är ju www.blocket.se helt rättstavat (brukar va nån bokstav omkastat vid scam) Ring blocket och fråga

Givetvis skulle inte ett företag som blocket helt utan förvarning bara dra pengar från ditt kort och sen be dig fylla i uppgifter för att få tillbaka dem. Låter högst olagligt om man inte är skatteverket.

Har man dragit pengar från ett kort kan man också återbetala de utan att kunden skall behöva fylla i uppgifterna igen.

Förmodligen så ligger det nåt program i mailet som försöker fixa till din host-tabell i datorn :hej

Precis som sagt så behöver inte Blocket dina uppgifter igen för att betala tillbaka.

De gånger jag råkat betala för mkt till något företag (Har bara skett till stora välkända företag dock) så brukar jag få tillbaka pengar utan att jag ens får något meddelande om det. A-kassan vet jag gjorde så iaf.

Så ja, scam.

Vi har uppmärksammat att ditt kort, vid din senaste transaktion, debiterades med ett extra belopp på 360 kr. För att få tillbaka detta belopp ber vi dig att klicka på följande länk och åter mata in de betalningsuppgifter som använts vid transaktionen på Blocket.se.

Om du betala med kort så kan blocket "backa" och sätta tillbaka pengarna till dig.
Sen har jag svårt att se hur blocket skulle dra för mycket pengar. Jag menar man lägger ju in en annons och sen betalar. Så är det klart.
(Man får ju rätt mycket annonser för 360kr så det låter lite lurigt, men det måste ju vara en viss summa för att man ska tycka det är värt det att skicka uppgifterna. Hade det varit 20kr så kan det ju kvitta).

Jag betalar via telefon dock, smidigare tycker jag.

Detta är garanterat ett scam, dom vill ha alla betaluppgifter så dom i sin tur kan handla på ditt kort.

Sen är det väl bara att logga in på din internetbank och kolla om dom dragit för mycket pengar. Men jag har svårt att tro det.

Eller bara så enkelt att i din mailklient så står det www.legiturl.com visuellt, men länken går egentligen till www.scams-r-us.com. Man brukar kunna se detta om man bara hovrar musen över länken. Inte så svårt att luras på detta viset. När du copy-pasteade in mailet här så fick du den visuella biten, inte vart länken egentligen går.

Exempelvis
http://www.dn.se <---- Kommer ta dig till Aftonbladet, inte DN.

Klart de är!
Blocket.se betalar aldrig tillbaka pengar, utan man får tillgodo. Ex om man lägger in MC annons på 160kr och den inte blir godkänd av någon anledning så får man inte pengarna tillbaka utan tillgodo vid nästa annons.
Jag vet då jag varit med om detta ett antal gånger.

Dessutom står de på blocket.se

Scam helt klart... När vi ändå är inne på ämnet så fick jag ett samtal från *Microsoft* där dom sa att jag skulle mata in lite kod för att de sa att min dator hade virus. Indisk snubbe, skrattade åt honom och sa att han borde skaffa sig ett riktigt jobb och sluta scamma människor. Då la han på luren på stört

Scam helt klart... När vi ändå är inne på ämnet så fick jag ett samtal från *Microsoft* där dom sa att jag skulle mata in lite kod för att de sa att min dator hade virus. Indisk snubbe, skrattade åt honom och sa att han borde skaffa sig ett riktigt jobb och sluta scamma människor. Då la han på luren på stört

Fått ett par samtal från Microsoft där antingen en man eller kvinna ringer med indisk brytning. Man får ge dem lite eloge för att de verkar ha lite talang för skådespeleri. De gör sitt yttersta för att stressa upp den de ringer i hopp om att de inte ska hinna samla sig och inse att de bli blåst.

Fick ett scam mail från Apple här om dagen. Tillvägagångssättet är likartat det man ser på Blocket ovan. Man vill komma över inloggningsuppgifter och i förlängningen uppgifterna på kreditkortet som man använder till iTunes och Appstore och dylikt.

Givetvis hamnade det i papperskorgen direkt.

Thank you.

You’ve taken the added security step and provided a rescue email address. Now all you need to do is verify that it belongs to you.

The rescue email address that you gave us is xxx.xxxxxx@gmail.com.
Just click the link below to verify, sign in using your Apple ID and password, then follow the prompts.

Verify Now >

The rescue email address is dedicated to your security and allows Apple to get in touch if any account questions come up, such as the need to reset your password or change your security questions. As promised, Apple will never send any announcements or marketing messages to this address.

When using Apple products and services, you’ll still sign in with your primary email address as your Apple ID.

It’s about protecting your identity.
Just so you know, Apple sends out an email whenever someone adds or changes a rescue email address associated with an existing Apple ID. If you received this email in error, don’t worry. It’s likely someone just mistyped their own email address when creating a new Apple ID.

If you have questions or need help, visit the Apple ID Support site.

Thanks again,

Apple Support

Ett enkelt förhållningssätt till internet är att aldrig lämna sitt kortnummer när någon ber om det via mail som i det här fallet.

Det spelar lixom ingen roll vad det står i texten eller vart eventuella länkar pekar.

ALDRIG.

Jag har fått samma mail för ca 5mån sen & har inte ens satt in en annons på blocket på säkert 3år.

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 &#8211; ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul