Scam... eller inte??

Wizzard

Village Idiots MC
Gick med
14 Dec 2003
Ort
North of Stan
Hoj
GSX-R 1100 -92; GSX1300R Hayabusa 2014
Hej, hittade annonsen: XR-1000 1983 till salu för 20000:-, i Norrtälje
http://www.hojtorget.se/harley-davidson/xr1000/20298
jag var tvungen att fråga om den fanns kvar och när jag kunde komma o provköra...

Telefonnummret går till en fax på ett fik osv...
Fick ett mail från Dr. Fernandez i Spanien som kan fixa allt och står för frakten- ok eller?
Han vill bara att jag betalar in hälften och han står för returfrakten om jag inte vill ha den betalar han tillbaka...:banana
Men varför säljer han inte den hemma och behöver han stålarna till sin verksamhet, varför inte ta fullt pris
" Hej.

Som du ser på dom bifogade bilderna är motorcykel i bra skick. Priset är 20.000 (Sek)
Den har aldrig varit krockskadad, och mekaniskt funkar den perfekt.
Jag behöver likviditetspengar till mitt företag omgående. Den finasiella krisen i världen har drabbat många, däribland mitt företag.
Om du är intresserad av att köpa motorcykel av mig får du gärna meddela så fort som möjligt så jag kan informera om hur jag tänkt skicka motorcykel till din hem till dig i Sverige. Jag har nämnligen ett sätt att ordna alla dokument och transporten på ett enkelt och säkert sätt.
Jag står för fraktkostnaden då motorcykel just nu är hemma hos mig i Cadiz i Spanien.
Jag bodde i Sverige i fem år då jag var gift med en svensk tjej. Men då vi skilde oss så flyttade jag hem till Spanien igen.

Mer info om motorcykel:

Harley Davidson Sportster XR 1000
Pris: 20.000 (Sek)
Årtal: 01/1983
Körsträcka: 21.800 Km
Färg: Orange
Bränsle: Bensin
Motorvolym: 998 Ccm
Makt: 51 kW (70 hk)
Växellåda: Manuell"
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Finns det någon ärlig annons på hojtorget? :va
 

Hudik

Guest
Konstiga uppgifter på objektet...

Läge :
Skåne, NORRTÄLJE

Tillägsuppgifter
Harley Davidson XR 1000 väl underhållna, en ägare, 100% arbetar ingen tid slösaktiga
 

Täppas

Guest
If it looks like shit and it smells like shit, then it probably....
 

sjukihuve

lite snett är också rakt
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Stockholm
Hoj
yamaha xj6
först vara sedan betalning när det gäller funderingar kring vara, köp av priv person/företag
 

jetson

Guest
Jag avstår från att besvara din fråga i denna tråd, för jag tror inte jag kan göra det på ett tillräckligt trevligt sätt :gnissla :)

(antar att du skojjar lite med oss bara)
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Öh....... Säg åt han att det bara är tillåtet att dra dåliga skämt den 1 april...

Och är Gunilla Lindberg egentligen Dr Fernandez i Spanien? Vet hennes make om detta faktum?
Och när flyttade man Norrtälje ner till Skåne, folkomröstade man verkligen om det innan flytten verkställdes?

Frågorna hopar sig........ när ska vi få svar?
 

Wizzard

Village Idiots MC
Gick med
14 Dec 2003
Ort
North of Stan
Hoj
GSX-R 1100 -92; GSX1300R Hayabusa 2014
Dialogen fortsätter:
"Hej,

Som jag nämnde så finns motorcykel i Cadiz i Spanien och är även registrerad i Spanien.
Om du tycker allt verkar i sin ordning så skickar jag bilen med ett fraktbolag som enbart arbetar med att frakta motorcycklar och bilar i Europa.
Jag har använt dom förut då jag köpte en bil i Tyskland och dom fraktade den till mig. Jag kan bara säga att jag är mycket nöjd med dom och deras service.
Dom ser till att allt går rätt till och att man kan känna trygghet i affären.
Frakten funkar så här:
Jag kör motorcykel till fraktbolaget, och dom ordnar all dokumentation som behövs för export registrering etc.
Dom gör först en besiktning av motorcykel och kollar dokumentation, Kaross, motor och växellåda, hur långt den gått osv.
Innan lastning och utfärdande av garantidokument för ett år, måste du skicka ett förskott på 50% av motorcykel köpesumma.
Jag betalar fraktkostnaden på 280 Euro, och efter det så fraktas motorcykel till dig och den adress du uppgett inom 5/7 arbetsdagar.
När motorcykel är levererad så har du 10 dagar på dig att kontrollera alla uppgifter och funktioner på motorcykel så att dom är som vi kommit överens om. Om allt är ok, så betalar du resterande 50%.
Om bilen inte är enligt överenskommet, så kommer du att få tillbaka dina 50% och bilen hämtas och skickas tillbaka till säljaren, alltså mig.
Jag glömde säga att om du väljer att köpa bilen så måste vi betala dokumentationskostnaden för ägarbytet av bilen från mig till dig, och Svensk registrering i ditt namn etc. Jag står för 50% och du för 50% av denna kostnad.
Och väljer du att inte behålla motorcykel så måste du betala frakten tillbaka. Den kostar 280 Euro.
Som du kanske förstår så får jag inte betalt förrens hela affären är klar.
Om du känner att allt är i sin ordning och du vill köpa motorcykel så måste du sända dina uppgifter till mig då jag kan kontakta fraktbolaget.
Jag behöver: Namn, fullständig adress, personnummer och telefonnummer.
När jag har all info, så kommer jag att åka med motorcykel till fraktbolaget, och då dom har motorcykel i sitt förvar så kommer dom att upprätta ett kontrakt med alla detaljer för frakten och dokument gällande motorcykel, där kommer även betalningsinformation finnas.
Här är mitt telefonnummer. Du får ringa när du vill: xxxxxxxxxxxxx
Ser fram emot ett svar från dig.

Vänliga hälsningar
Dr. FERNANDEZ"
 

C.Silfverbielke

28 grams
Gick med
7 May 2012
Ort
Southern
Hoj
rad4
2013.. jag tror jag fick nys om min första sån här scam 01 eller 02 (en fakking frisörbil - audi tt). Folk ägnar alltså fortfarande en tanke på sånt här?
 

zulee

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2008
Ort
Stockholm
Hoj
...
Låter ju som en genomtänkt scam, synd bara att fraktbolaget i själva verket är "Dr. FERNANDEZ" (cue dramatic music) :tummenupp
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Vem skulle inte lita på en Doctor? :fakta
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Om du har råd att kasta 10 lax i sjön vore det ju vansinnigt intressant att löpa linan ut och se vad som händer.

Fan vi kanske skulle dra igång en insamling?
Om hundra SH'are salar ihop en hundring per näsa så är vi i mål... tänk om det är sant.....

:D:D:D:D
 

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Ort
Kungsbacka
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
Låter lurt om du frågar mig. Kan ju vara på riktigt men det ringer för många varningsklockor imo.. Känns som att hela upplägget är han skickar ett falskt intyg på besiktningen fån fraktfirman och att du därefter betalar 50% som du aldrig ser röken av igen..

Vad kostar en flygresa till Spainen? Du skulle ju kunna åka dit och köpa den på plats istället.
 

zulee

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2008
Ort
Stockholm
Hoj
...
Varför inte påpeka att du har en vän som semestrar med sin superstora husbil och han befinner sig precis i närheten. Han ska tillbaka till Sverige och kan frakta hojen gratis, han hämtar den och betalar kontant :tungan

Bara vänta på bortförklaringarna till varför det inte går..
 

Wizzard

Village Idiots MC
Gick med
14 Dec 2003
Ort
North of Stan
Hoj
GSX-R 1100 -92; GSX1300R Hayabusa 2014
Låter lurt om du frågar mig. Kan ju vara på riktigt men det ringer för många varningsklockor imo.. Känns som att hela upplägget är han skickar ett falskt intyg på besiktningen fån fraktfirman och att du därefter betalar 50% som du aldrig ser röken av igen..

Vad kostar en flygresa till Spainen? Du skulle ju kunna åka dit och köpa den på plats istället.
Javisst är den riktig så är resan betald...
Jag har hälsat doktorn att jag avstår om jag inte själv har kontroll över transaktionen, men trots det så skickade han det sista mailet...
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Tjurfäktaren skrev:
Om bilen inte är enligt överenskommet, så kommer du att få tillbaka dina 50% och bilen hämtas och skickas tillbaka till säljaren, alltså mig.
Jag glömde säga att om du väljer att köpa bilen så måste vi betala dokumentationskostnaden för ägarbytet av bilen från mig till dig, och Svensk registrering i ditt namn etc. Jag står för 50% och du för 50% av denna kostnad.
Och väljer du att inte behålla motorcykel så måste du betala frakten tillbaka. Den kostar 280 Euro.

Det är ju bra att han håller koll på vilken typ av vara han tänker sälja.
 
Last edited:

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Ort
Bra
Hoj
bilringar och hängröv
sen när fick en motorcykel Kaross? vetefan om kåpor och dylikt kan räknas som kaross? eller är jag dåligt påläst bara?

scam2k13, fast å andra sidan hade väl vem som helst ryggat för en affär med denne dr.fernandez? eller är folk så blögda att de gått på det? ja än är den siste idioten inte född än. sen hade vi fått läsa om det i nån forumsdel där nåt påstått att de blivit lurade..........
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top