SC1 vs SC3

Ståhlis skrev:
Det finns en stor nackdel att åka racedäck på gatan! Optimal arbetstemperatur på ett race däck typ supercorsa är 80-90 grader och på ett sportigt gatdäck som Power eller Sportech M1 är 40-50 grader. Det innebär i princip att man svänger tre gånger så har man uppe arbetstemperaturen på ett gatdäck. Jag fick senas idag en skön sladd på mina kalla Supercorsa SC1 på en avfart från E18 i Västerås där jag brukar ligga på mycket hårdare med mina gamla Sportech M1.

Varma däck biter bäst.... :tummenupp

Är det där verkligen sant?
Min uppfattning/erfarenhet är precis tvärtemot.
Med gatdäck så har jag fått släpp lätt som en plätt när de varit kalla.
Med supercorsa/Rennsport så har jag varit ute i + 3 och inte lyckats provocera fram ett släpp.
Enda gången jag har haft problem med rejsdäck är mitt förra framdäck på motarden som helt klart saknade det sista fina greppet.
Däcket ville gärna kasa i de långa svepande svängarna på Kinnekulle.
Det däcket var dock tillverkat 2002 och känndes väldigt hårt i yta när jag klämde på det.
Med det "nya" Supercorsat jag la på så kasade det inte ett dugg på Kullen.

För min del är det solklart, beggade rejsdäck rockar!

Hela harvan om beggade rejsdäck har varit uppe en trilljard gånger, ungefär. Och vissa verkar tycka olika. Men varför inte testa ett sett på gata och göra en egen bedömning?

Finns ingen som har ett 160 däck liggandes?

(Snyltar lite på tråden)

Däk däck och återigen däck ;)

R6 -99, med Pirelli Supercorsa SC1 fram och SC2 bak, ca 500mil landsväg och ca 100mil bankörning, sen var däcken sopslut.. inga konstiga släpp varken på bana eller på vägen, oberoende temperatur, regn etc. Det är INTE konstigt om ett däck släpper lite när det är 2cm vatten på vägen och man kör 100km/h.

Körde samma hoj med slicks fram och bak, lika mycket landsväg som bankörning och det var heller inga problem konstiga släpp och dylikt, inte ens i regn, inga problem att hålla lagstadad hastighet i störtregn med slicks... så länge man tänkte på att inte luta hojen så den lilla temperatur som blev i det gummi som kom mot asfalten blev lite lite varm.

Firestormen jag hade körde jag med SC1 däck fram och SC2 bak, i +1 i solen (rimfrost på vägen) så var fästet som väntat, åkte man på det vita var det halkigt, åkte man på asfalten var det inte halkigt, precis de där 20-30metrarna från 0 gradiga däck till lite varmare var måhända lite halkigt, men jag provade inte ;)

Väntat fäste i knappt + grader är inte perfekt grepp, så heller inte i blött/regn och om man kör med mjuka gaspådrag så slipper man överraskningar.

Spelar ingen roll hur varma, hur nya, hur mjuka och perfekta däck du än har, lägger du på för mycket gas i rätt(fel?) ögonblick så kommer det släppa... så länge du kör sporthoj åtminstone...

Sen den enda kommentar jag har om SC3(medium) är att de är halkiga, även med däckvärmare...

den ena dagen är inte den andra lik.. varje år körs Vätternrundan på samma helg, men inte fan är det samma väder!

Mitt högst personliga råd är: Kör alltid på racedäck om du gillar att gasa på lite

Alicia skrev:
Finns ingen som har ett 160 däck liggandes?

(Snyltar lite på tråden)
Ett tips!
Fråga i motard-delen. 160 är standard storlek i deras kretsar och det brukar alltid finnas högar lite här och var :tummenupp
160 är väl även en vanlig storlek bland 2-taktarna...tror jag iaf :va

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...