Ståhlis skrev:Det finns en stor nackdel att åka racedäck på gatan! Optimal arbetstemperatur på ett race däck typ supercorsa är 80-90 grader och på ett sportigt gatdäck som Power eller Sportech M1 är 40-50 grader. Det innebär i princip att man svänger tre gånger så har man uppe arbetstemperaturen på ett gatdäck. Jag fick senas idag en skön sladd på mina kalla Supercorsa SC1 på en avfart från E18 i Västerås där jag brukar ligga på mycket hårdare med mina gamla Sportech M1.
Varma däck biter bäst....![]()
Är det där verkligen sant?
Min uppfattning/erfarenhet är precis tvärtemot.
Med gatdäck så har jag fått släpp lätt som en plätt när de varit kalla.
Med supercorsa/Rennsport så har jag varit ute i + 3 och inte lyckats provocera fram ett släpp.
Enda gången jag har haft problem med rejsdäck är mitt förra framdäck på motarden som helt klart saknade det sista fina greppet.
Däcket ville gärna kasa i de långa svepande svängarna på Kinnekulle.
Det däcket var dock tillverkat 2002 och känndes väldigt hårt i yta när jag klämde på det.
Med det "nya" Supercorsat jag la på så kasade det inte ett dugg på Kullen.
För min del är det solklart, beggade rejsdäck rockar!