Sc project slipon låter som original

kaihaj

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2016
Ort
Tyresö
Hoj
Honda CBR600FA 2012
Köpte för en tid sen en SC project till en Honda CBR600FA, i tro om attljudet skulle bli bättre. Det låter tammefan som original.
Fick så tips om att plocka bort katalysatorn ur original grenröret, då ska det nog bli fart på prylarna.
Men är det ena möjligt att köra någon Bondemeck och lyckas slå ut katten från original systemet, eller måste jag pynta ut 3,7k för ett nytt grenrör utan kat?
Hur gör man då isånafall? Jag har fan inte den blekaste om vart katalysatorn sitter i mitt original system.
 

cAWPer

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2014
Ort
Industristaden
Hoj
Yamaha MT-10
Jag har samma dilemma på min mt-10, för att få upp ljudet måste jag rycka katten. Och när den är väck så låter det nog lite för mycket istället.
 

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Ort
Långt bort
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
Katalysatorn är den stora klumpen på avgassystemet. Vill du inte kapa bort den och svetsa eget mellanrör, så måste du köpa ett nytt grenrör utan katalysator
 

kaihaj

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2016
Ort
Tyresö
Hoj
Honda CBR600FA 2012
Katalysatorn är den stora klumpen på avgassystemet. Vill du inte kapa bort den och svetsa eget mellanrör, så måste du köpa ett nytt grenrör utan katalysator

Men det är typ garanterat att det blir lite läckrare ljud då eller? Ursäkta om jag framstår som dum, men är relativt ny o motorcykel världen =)
Som på klippet. Har samma dämpare, och det är ett helssytem i videon.
 

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Ort
Långt bort
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
Videon talar ju för sig själv :D
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
TS skriver
Sc project slipon låter som original
Inget konstigt, träffade på en bandag (ni vet max 95dB) en förare med en R6a. Han körde med ett "rakt" rör som vidgade sig koniskt efter katalysatorn.
Inget anmärkningsvärt oväsen.
Jämfört med andra hojar på bandagen.
Betydligt tystare än de som för mest oväsen = V-twinnar.

Den största ljuddämparen i många moderna avgasystem är katalysatorn.
Så vill man spara vikt så räcker det med att ta bort originalljudämparen och ersätta den med ett "rakt" rör som leder bort avgaserna (och eventuell olje dimma) från bakhjulet.
Man vill ju varken ha däcket genomgrillat (t.ex. i väntan vid ett rödljus) eller oljat. :)
 
Last edited:

Kebabteknikern

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2017
Ort
Malmö
Hoj
Street triple 675 - 08
Men det är typ garanterat att det blir lite läckrare ljud då eller? Ursäkta om jag framstår som dum, men är relativt ny o motorcykel världen =)
Som på klippet. Har samma dämpare, och det är ett helssytem i videon.

Tryck på ett helsystem så ska du se att du får fin melodi ur piporna. Som övriga skriver är det katalysatorn som "jävlas" med dig:7peta
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Tycker det är fantastiskt att du bara vill ha mer ljud och är helt ointresserad av prestandan.

Jag har provat och ett system som låter högt är riktigt jobbigt i längden.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Katalysatorn är som redan sagts den stora dämparen i moderna avgassystem. Detta innebär att man inte behöver börja med Mappning om man byter det som sitter efter katalysatorn. Föraren jag nämnde i #8 hade testat helsystem och mappning. Det gav ca 10hk mera än original men hojen drog också mer bensin. Och eftersom han
-huvudsakligen använde hojen på gata
-han inte behövde på gata dessa ca 10hk mera
så hade han återgått till original avgassystem med katalysator och en konisk tratt för utseendets skull efter katten. Och mappat den för detta utförande. Han hade ju redan en PC-V installerad.
Så det hade slutat med viktbesparing enbart jämfört med original.
Och en erfarenhet rikare.
Vad det gäller ljud / muller / oväsen så är det roligt till du vill börja köra på bana, lära dig köra snabbt och säkert i kurvor, för då blir man helt plötsligt intresserad av att INTE bli svartflaggad och plockad av banan på grund av för högt ljud.
 
Last edited:

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Ljudet hör till upplevelsen! DET SKA LÅTA! :D Plocka bort katten, du kommer inte bli besviken :)
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Att det låter bra är viktigare än att det låter mycket! :fakta
Vissa hojar låter ju aldrig bra och då blir inte bättre av det gör det ljudligt också. :tungan
Absolut! Min gsxr750 var "tråkig" tills jag satte på ett LOR slipon. Då vaknade halva byn (till välljud är jag säker på) :D

På bana är det dock en annan sak. Där får det inte låta mer för då stängs banan ner... Tjoho.. Konstigt folk finns det, motorljud är ju bättre än fågelsång!!

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Kat eller kammardämpare som stoppar ljudet, sliponet tar bara ner någon extra db så byt till moddat grenrör eller helsystem så fixar det så du får väsnas.

Själv så har jag inte förstått varför ljudet påverkar upplevelsen för många, inte ens på moppetiden när mina vänner bröööölade allt vad de kunde för att kompensera deras bristande hastighet så förstod jag, försökte få moppen så tyst som möjligt så man obemärkt kunde smyga omkring i en för moppar otillåten hastighet och det har väl följt mig sen dess, ingen som klagade eller ringde hem när man var ute heller som mina vänner fick utstå så det var väl fler vinster än hörseln då :D.

En tyst hoj i 150 är inte lika uppretande som en bullrande i 110 bland de boende på favoritvägarna och det går inget fortare eller långsammare för det väsnas.....till en viss gräns då, ska man ha ur de sista pållarna och bli av med vikt så får man kompromissa med tystnaden men det är en annan sak. :)

Men, ursäkta utläggningen, som sagt innan så bort med skiten mellan utblåsen och sliponet och ersätt det med ett moddad grenrör/downpipe/header eller helsystem, sök på de orden så hittar du kanske något. :)
 

kaihaj

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2016
Ort
Tyresö
Hoj
Honda CBR600FA 2012
Tack för alla svar. Det svider med yttligare utgifter som student, men det får bli som det blir :yoparty
 

vurparen

Medlem
Gick med
5 Aug 2013
Ort
Kista
Hoj
Aprilia Falco -00 KTM 625sxc -06
De flesta slip-on brukar man ju kunna köpa med mellanrör dvs midpipe...dvs decat...dvs inte behöver hel system...dvs blir halvsystem med borttaget katt...brukar kosta lite mer än vad en slipon gör. Eller kanske inte finns lika många alternativ till just din hoj fan vet jag. Men det bör ju kunna köpas en decat mellanrör till din slipon. Det brukar inte kosta så mycket och man slipper lägga onödigt mycket för ett helsystem.

För de flesta grenrör nuförtiden på nya hojar är ganska så bra och är inte lika tunga som de brukade vara förut. Det är katten som är boven till det extra vikten.

Katten ska alltid bort...tar bort onödigt vikt och det gör hojen snabbare bara det!! lägger in ny öppnare luftfilter, mappar...får finare kurva på registret och skönare ljud som kan kontrolleras med db-killer om det blir för högt. De här uppdateringar är värt om man vill njuta av livet.

Det finns en anledning till att våra öron är alltid öppna för ljud...det är för att njuta av ljud! och det bästa ljudet kommer från en motorcykel!
Annars skulle evolutionen eller som vissa tror 'gud' skapat oss med någon sorts öronlock...vi har ögonlock för att tyvärr så finns det fula hojar. Men de kan alltid sjunga fint!
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag har kollat lite på Servicemanual CBR600RR 2008 och avgasrör från cylindrarna och allt som följde tom katalysatorn var ihopsvetsat till ett enda paket.
På samma sätt som på min Suzuki 2008.
Det där röret som visas i # 18 skulle passa utmärkt monterat mellan ut från katalysatorn och upp till ett slipon under sadeln.
Så vill man ta bort katten behövs nytt helsystem. Och med tanke på att TS idag inte vet var katalysatorn sitter känns det som ett lite större projekt än vad TS tänkt sig.
Installation av Bazzaz
http://bazzaz.net/
eller
PC-V
http://www.powercommander.com/powercommander/
följer ju som ett brev på posten för mappning med helsystem.
Och det ska ju lämpligen göras före installationen av helsystemet.
Så jag tror mera avgasljud är et större projekt än TS tänkt sig, än TS har råd med, än TS har tid med
 
Last edited:

kaihaj

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2016
Ort
Tyresö
Hoj
Honda CBR600FA 2012
Jag kör FA, inte rr :)

- - - Updated - - -

Som sagt kör jag FA men inte rr, pipan går ej under sadeln utan ut på höger sida :tummenupp
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top