SBS dual sinter värda sina pengar?

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Står nu i bregrepp att köpa ihop en hink med årets bromsbelägg för bandagar till Aprilian. Hittills har jag alltid kört med SBS dual carbon, men eftersom jag inte har varit helt nöjd med dessa gällande livslängd, aggressivt bromsdamm som sabbar packboxar i oken etc så tittar jag mig runt.

SBS dual sinter kostar 3X så mycket som dual carbon.
1. är de bättre?
2. håller de motsvarande 3X längre, eller får jag en totalt sett högre timkostnad på banan? (dual carbon brukar hålla 4-5h bantid på Anderstorp)
3. fungerar de bättre i regn och kyla än dual carbon?
4. fungerar de bättre eller sämre ihop med waveskivor?
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
orginal beläggen är bättre än duel carbon.

Menar du generellt eller just för Aprilian? Dels kostar Brembos original oheliga pengar, dels tycker jag de fade:ar direkt på bana. Har kört upp 2 set innan jag lärde mig läxan.
 

spyan

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2003
Ort
Tjörn
Hoj
CBR 1000RR
kan bara jämföra med honda orginal.duel carbon provade jag ,ock var av banan 5 gånger på ett träningspass efter det kör jag bara ds !!
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
är du helt insnöad på sbs eller är andra märken av intresse, jag har hört massa bra om carbone lorraine så det tävkte jag köra på vid nästa byte :)
http://www.carbonelorrainebraking.co.uk/

Inte insnöad på något, däremot måste det vara mycket åka per krona. Att ha bra bromsbett är tvunget då jag inte har så bra kraft i höger underarm - hela armen domnar bort vid banåka om jag bromsar mycket (troligen skador från diabetes). Enda jag har hittat som fungerar i det hänseendet är SBS DC.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Personligen föredrar jag CL pads. Jag har dock skruvat en hel del åt folk som åker snabbt och där finns folk som gillar både DC och DS, jag tyckte inte där var någon större skillnad i livslängd mellan dem. Detta dock på CBR600/R6 dvs inte samma ok som du.
 

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Mullsjö
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Har du bytt slangar, bromspump, bromsvätska.
Vad jag menar är att det finns mycket annat att testa om det fadar när de blir varma.
Svarta Galfer var bra för ett par år sedan, mycket åka för pengarna med bra grepp + att de var tjockare= mindre värme= fadade inte lika mycket! Några förslag bara :)
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Har du bytt slangar, bromspump, bromsvätska.
Vad jag menar är att det finns mycket annat att testa om det fadar när de blir varma.
Svarta Galfer var bra för ett par år sedan, mycket åka för pengarna med bra grepp + att de var tjockare= mindre värme= fadade inte lika mycket! Några förslag bara :)

Jag har gjort allt jag kan komma att tänka på utan resultat. Handtaget är helt stumt med originalbelägg (som kostar typ 5 lapp/set) men friktionskoefficienten dyker efter en viss nivå av temperatur. Fungerar kanske att köra ett pass med den typen av belägg för mig, sedan får jag ge mig för dagen pga armen. Om jag däremot kör med DC-belägg brukar jag komma undan med att jag blir jävligt trött och har jävligt ont, men iaf klarar köra vettigt tempo. Nu kan det ju ha att göra med att sittställningen på min hoj är helt fel för min kroppsform, så jag ligger ju hela tiden på armarna även på rakorna - något som säkert har inverkan.
 

Linool

Azzazzin
Gick med
24 Nov 2008
Ort
Åhus
Hoj
675 -06, R1 -15
Personligen föredrar jag CL pads. Jag har dock skruvat en hel del åt folk som åker snabbt och där finns folk som gillar både DC och DS, jag tyckte inte där var någon större skillnad i livslängd mellan dem. Detta dock på CBR600/R6 dvs inte samma ok som du.

Vilka belägg syftar du på, CL C55/59? :)
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Ursäkta om det blir trådkap men är det någon som testat Goldfren S3?
Kör ungefär lika mycket gata som bana.
 

Rappen

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
R1, Silvertejp Edition
Lyfter tråden lite....

Vart köper man SBS dual Carbon/Sinter?
Nya Greven verkar inte ha nåt....
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top