SBS dual sinter värda sina pengar?

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Står nu i bregrepp att köpa ihop en hink med årets bromsbelägg för bandagar till Aprilian. Hittills har jag alltid kört med SBS dual carbon, men eftersom jag inte har varit helt nöjd med dessa gällande livslängd, aggressivt bromsdamm som sabbar packboxar i oken etc så tittar jag mig runt.

SBS dual sinter kostar 3X så mycket som dual carbon.
1. är de bättre?
2. håller de motsvarande 3X längre, eller får jag en totalt sett högre timkostnad på banan? (dual carbon brukar hålla 4-5h bantid på Anderstorp)
3. fungerar de bättre i regn och kyla än dual carbon?
4. fungerar de bättre eller sämre ihop med waveskivor?
 
orginal beläggen är bättre än duel carbon.

Menar du generellt eller just för Aprilian? Dels kostar Brembos original oheliga pengar, dels tycker jag de fade:ar direkt på bana. Har kört upp 2 set innan jag lärde mig läxan.
 
kan bara jämföra med honda orginal.duel carbon provade jag ,ock var av banan 5 gånger på ett träningspass efter det kör jag bara ds !!
 
är du helt insnöad på sbs eller är andra märken av intresse, jag har hört massa bra om carbone lorraine så det tävkte jag köra på vid nästa byte :)
http://www.carbonelorrainebraking.co.uk/

Inte insnöad på något, däremot måste det vara mycket åka per krona. Att ha bra bromsbett är tvunget då jag inte har så bra kraft i höger underarm - hela armen domnar bort vid banåka om jag bromsar mycket (troligen skador från diabetes). Enda jag har hittat som fungerar i det hänseendet är SBS DC.
 
Personligen föredrar jag CL pads. Jag har dock skruvat en hel del åt folk som åker snabbt och där finns folk som gillar både DC och DS, jag tyckte inte där var någon större skillnad i livslängd mellan dem. Detta dock på CBR600/R6 dvs inte samma ok som du.
 
Har du bytt slangar, bromspump, bromsvätska.
Vad jag menar är att det finns mycket annat att testa om det fadar när de blir varma.
Svarta Galfer var bra för ett par år sedan, mycket åka för pengarna med bra grepp + att de var tjockare= mindre värme= fadade inte lika mycket! Några förslag bara :)
 
Har du bytt slangar, bromspump, bromsvätska.
Vad jag menar är att det finns mycket annat att testa om det fadar när de blir varma.
Svarta Galfer var bra för ett par år sedan, mycket åka för pengarna med bra grepp + att de var tjockare= mindre värme= fadade inte lika mycket! Några förslag bara :)

Jag har gjort allt jag kan komma att tänka på utan resultat. Handtaget är helt stumt med originalbelägg (som kostar typ 5 lapp/set) men friktionskoefficienten dyker efter en viss nivå av temperatur. Fungerar kanske att köra ett pass med den typen av belägg för mig, sedan får jag ge mig för dagen pga armen. Om jag däremot kör med DC-belägg brukar jag komma undan med att jag blir jävligt trött och har jävligt ont, men iaf klarar köra vettigt tempo. Nu kan det ju ha att göra med att sittställningen på min hoj är helt fel för min kroppsform, så jag ligger ju hela tiden på armarna även på rakorna - något som säkert har inverkan.
 
Personligen föredrar jag CL pads. Jag har dock skruvat en hel del åt folk som åker snabbt och där finns folk som gillar både DC och DS, jag tyckte inte där var någon större skillnad i livslängd mellan dem. Detta dock på CBR600/R6 dvs inte samma ok som du.

Vilka belägg syftar du på, CL C55/59? :)
 
Ursäkta om det blir trådkap men är det någon som testat Goldfren S3?
Kör ungefär lika mycket gata som bana.
 
Lyfter tråden lite....

Vart köper man SBS dual Carbon/Sinter?
Nya Greven verkar inte ha nåt....
 
Eller från vilken Duells-butik som helst.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top